Frey Skrevet 22. februar 2008 #81 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville selvsagt tatt hensyn til gjestene mine - jeg ville for eksempel ikke servert egg til noen som ikke liker (eller tåler) det, og jeg ville ikke servert alkohol til avholdsmannen. Hvis du forventer at vegetarianere skal servere deg kjøtt, så regner jeg med du forventer at de som er avholds skal servere deg alkohol, og at muslimer skal servere deg alkohol og svin. Du "glemmer" (til tross for gjentatte repetisjoner;) ) å tenke på det etiske aspektet her - kjøttetere har ingen problemer med å servere og spise vegetabilske produkter, mens vegetarianere syns det er etisk uforsvarlig å servere kjøtt og fisk. En kjøtteter blir god og mett av et vegetarisk måltid, og de aller fleste vil syns maten smaker bra (uansett hva man serverer er det noen som ikke syns maten smaker glimrende, smaken er, som kjent, delt). En vegetarianer som får et kjøttmåltid har faktisk ikke blitt servert noe h*n ser på som spiselig. Det er en vesentlig forskjell! Nå har jeg aldri vært et sted og fått servert bare kjøtt og intet annet jeg i alle fall, men mulig det er annerledes i din krets. Det er også fullt mulig å servere øl og vin uten alkohol, noe jeg ville ansett som helt normalt å servere dersom man er avholds og ønsker alkoholfritt bryllup. Og trekke fram muslimer og svinekjøtt? Så vidt meg bekjent serverer muslimer kjøtt de og da er det vel litt merkelig å skulle trekke fram svinekjøtt.. Men for all del, gjør som dere vil. Jeg for min del ser det som helt naturlig å prøve og gjøre selskapet optimalt for alle gjestene - enten de er veggiser, kjøttetere, allergikere eller noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #82 Skrevet 22. februar 2008 Vel, som noen andre nevnte i en post tidligere i tråden: dersom tilbehøret er vegetarisk (noe det veldig ofte ikke er; saus er gjerne laget på kraft, poteter stekt i dyrefett etc) så er det jo ikke noe problem å servere veggisen det samme tilbehøret som alle andre får - og dersom tilbehøret til kjøttet / fisken ikke utgjør et ok måltid i seg selv, fyller man på med noe annet vegetarisk i tillegg. Det blir straks litt mer komplisert dersom tilbehøret heller ikke er vegetarisk, men de fleste restauranter / hoteller / cateringselskaper klarer utmerket godt å lage vegetarisk mat til de gjestene som ønsker det, dersom vertskapet bare sørger for å bestille veggismat (noe enkelte i denne tråden tydeligvis ikke hadde giddet.) Nei, det er ikke merkelig å trekke fram svinekjøtt - poenget er at du enten ikke forstår, eller velger å overse, det etiske aspektet når du forventer at vegetarianere skal servere deg kjøtt. På samme måte som muslimer ikke serverer svin og alkohol, mener vegetarianere flest at det ikke er riktig å servere kjøtt. Hvorfor er det ok i din verden at avholdsmannen serverer alkoholfri vin, mens det ikke er ok at veggisen serverer et måltid uten kjøtt? Du blir mett uten å spise kjøtt, du får mat du ikke har noen motforestillinger mot å spise - hvorfor skal da vegetarianeren måtte bryte sine prinsipper og fore deg med kjøtt, når det strengt tatt burde være helt unødvendig?
Frey Skrevet 22. februar 2008 #83 Skrevet 22. februar 2008 Jeg gjentar: fordi man viker på sine egne krav fordi gjestene skal ha det optimalt. Det virker tydeligvis fjernt for mange men i min verden er det naturlig. EOD for min del
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #84 Skrevet 22. februar 2008 Skal en vegetarianer være nødt til å servere kjøttetere kjøtt bare fordi kjøtteteren "syns mat er bedre hvis den inneholder kjøtt"? Selv om veggisen syns det er etisk uforsvarlig å kjøpe og servere kjøtt? Kjøtteterne har jo ingen andre grunner til å ønske å bli servert kjøtt, enn at de "syns det er bedre" - i følge denne "logikken" her burde man jo da servere kylling til de som liker det aller best, og laks til de som foretrekker det, og "røkt ål er grandtante Olgas yndlingsrett, så da må jo hun selvfølgelig få det"? Så lenge alle får servert mat de tåler, kan spise og ikke har noen etiske motforestillinger mot, burde jo alt være greit!
Noli Skrevet 22. februar 2008 #85 Skrevet 22. februar 2008 Frey har mange gode poenger her, jeg synes det er merkelig at man forventer å få spesialbehandling selv men ikke ønsker/gidder å ta hensyn til egne gjesters ønsker og behov når det gjelder mat. Nå kommer det heldigvis ingen vegetarianere i mitt bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #86 Skrevet 22. februar 2008 Frey har mange gode poenger her Umm...hvilke? Jeg fant ingen. Som sagt, man tar selvsagt hensyn til gjestenes behov. Alle skal få mat de blir gode og mette av, mat som smaker godt, som de tåler og som de ikke har noen som helst motforestillinger mot eller etiske betenkeligheter med å spise. Det er også alt jeg forventer når jeg er gjest i et bryllup.
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #87 Skrevet 22. februar 2008 Nå kommer det heldigvis ingen vegetarianere i mitt bryllup. Med en slik holdning tror jeg de fleste vegetarianere helst ville sluppet å komme i ditt bryllup!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #88 Skrevet 22. februar 2008 Frey har mange gode poenger her, jeg synes det er merkelig at man forventer å få spesialbehandling selv men ikke ønsker/gidder å ta hensyn til egne gjesters ønsker og behov når det gjelder mat. Nå kommer det heldigvis ingen vegetarianere i mitt bryllup. For det første virker det som det er få som forventer spesialbehandling. For det andre skjønner jeg ikke hva jeg som alkoholdrikkende kjøtteter vil trenge av spesialbehandling i et vegetarisk avholdsbryllup all den tid jeg kan få et fullverdig festmåltid også uten alkohol og kjøtt. Ok, vertskapet må gjerne servere alkoholfritt øl og vin, jeg hadde blitt glad for det framfor brus, men det blir fortsatt det samme som å gi kjøttetere "kjøttfritt kjøtt" (tofu og diverse mock meat-greier) og ikke noe argument for at vegetarianere er dårligere vertskap enn avholdsfolk :klø: Og for det tredje synes jeg diskusjonens kjerne dreier seg om hvilken rolle man har som vert, og DER er jeg enig i Freys måte å gjøre det på såvidt jeg forstår, nemlig å tilrettelegge for at alle gjestene kan få et fullt, godt måltid. Jeg må innrømme at jeg ikke synes man er en god vert om man ikke gidder å prøve å tilrettelegge, og litt barnslig om man ikke gidder fordi "hvis ikke du kan servere meg svinekjøtt/kjøtt/alkohol, gidder ikke jeg servere deg noe du kan spise".
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #89 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes man skal behandle alle gjestene sine som man vil bli behandlet selv jeg. Ønsker man selv spesialbehandling som ikke er et resultat av allergi så får man for pokker ta hensyn til sine egne gjester og deres ønsker og forventninger også. Men det er nå min ringe mening... Så du ser ikke forskjell på at noen har tatt et bevisst valg basert på overbevisning/religion og de som ikke har tatt et slikt valg? Ser du ikke at en som mener det er etisk feil med kjøttindustrien ikke vil kjøpe kjøtt verken til seg selv eller andre?
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #90 Skrevet 22. februar 2008 Frey har mange gode poenger her, jeg synes det er merkelig at man forventer å få spesialbehandling selv men ikke ønsker/gidder å ta hensyn til egne gjesters ønsker og behov når det gjelder mat. For det første er det veldig få i denne tråden som har sagt at de "forventer" spesielbehandling. For det andre mener jeg igjen det er snakk om mangel på kunnskap som gjør at man tror det er snakk om at man ikke "gidder å ta hensyn".
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #91 Skrevet 22. februar 2008 Jeg gjentar: fordi man viker på sine egne krav fordi gjestene skal ha det optimalt. Det virker tydeligvis fjernt for mange men i min verden er det naturlig. EOD for min del Slik det blir for meg, har vi da to elementer satt opp mot hverandre. 1. Det etisk problematiske med å kjøpe kjøtt fra en industri med stor mangel på dyrevelferd, i tillegg til miljøaspektet ved kjøttindustiren. 2. Noen gjester mener kun at de får et fullverdig og optimalt måltid hvis middagen inneholder kjøtt. For meg veier det første aspektet mye tyngre enn det andre. Dyrenes lidelser og miljøproblemen veier for meg mye, mye tyngre enn at noen mennesker har en holdning om at man må ha kjøtt for å ha et optimalt måltid. Men, igjen, hvis da vedkommende ønsker å kjøpe seg en biff og få kjøkkenet til å tilberede dem i stedet for vegetarmiddagen - værsågod. På samme måte som jeg gjerne kjøper og betaler vegetarmiddagen selv, hvis jeg er invitert i et bryllup som har en kjøttmeny.
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #92 Skrevet 22. februar 2008 Dersom eg hadde servert eigenfiska fisk eller kjøtt fra egen ku/okse som hadde vokst opp på egen gård i fred og ro og blirr godt behandla, hadde ein vegeterianer med kun etiske problemer med kjøtt og fisk ete dette då? Det kommer an på. Noen er vegetarianere fordi de mener det er galt å ta livet av dyr, de vil derfor ikke spise det. For meg er det ikke drap av dyr som er problemet, siden jeg anser det som naturlig, men forholdene dyrene lever under, og belastningen for miljøet. Jeg spiser derfor vilt og villfisk.
Gjest nextlife Skrevet 22. februar 2008 #93 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er en racer på å arrangere små og store selskaper for venner og familie, leter etter anledninger for å kunne samles over et godt måltid I kretsen jeg inviterer er det mennesker med ulike overbevisninger, sykdommer og allergier, kresne på mat o.l. For meg er det en positiv utfordring å tilberede mat som er god, mettende, kanskje litt anderledes enn de de spiser til vanlig. Ikke minst synes jeg at man skal respektere andres syn på mat (uansett hva årsaken er) og være en god vert som legger til rette for et selsakp der alle føler seg velkommen og satt pris på som gjest. Dette mener jeg man gjør med å servere mat som passer alles helse, gane og overbevisning. Etter mitt syn er det å spise kjøtt ikke en nødvendighet eller overbevisning, så det kan man som kjøttspisende gjest klare seg uten i et selskap man er invitert til, på lik linje med at man kan klare seg uten alkohol i et selsakp der verskapet har valgt dette.
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #94 Skrevet 22. februar 2008 Dersom eg hadde servert eigenfiska fisk eller kjøtt fra egen ku/okse som hadde vokst opp på egen gård i fred og ro og blitt godt behandla, hadde ein vegeterianer med kun etiske problemer med kjøtt og fisk ete dette då? En vegetarianer ville nok ikke spist det - da er h*n i ordets rette forstand ikke lenger vegetarianer. Noen utelater å spise industrikjøtt/fisk, og ville mulig takket ja til det måltidet du tilbyr. Også dersom den eneste grunnen til å la være å spiseindustrikjøtt er etikken. For min egen del har jeg kuttet ut alt av kjøtt og fiskeprodukter, og det er både av hensyn til dyr, miljø, generell tilgang på nok mat uten å ty til dyreriket, samt kroppens eget behov (jeg trenger ikke kjøtt for å overleve). Så jeg ville pent takket nei til egenfisket/frittgående dyr (selv om jeg synes det er veldig fint med dyr som har et godt liv før de blir slaktet...)
Noli Skrevet 22. februar 2008 #95 Skrevet 22. februar 2008 Med en slik holdning tror jeg de fleste vegetarianere helst ville sluppet å komme i ditt bryllup! Jeg er veldig glad det ikke kommer noen allergikere i mitt bryllup heller. Det handler ikke om noen "holdning", men rett og slett at jeg er glad for alt som er mindre arbeid. Jeg tror nok at jeg ville gjort så godt jeg kunne i å servere alle noe de kunne spise, kresne mennesker, vegetarianere og allergikere, men jeg er likevel glad jeg slipper.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #96 Skrevet 22. februar 2008 Ikke minst synes jeg at man skal respektere andres syn på mat (uansett hva årsaken er) og være en god vert som legger til rette for et selsakp der alle føler seg velkommen og satt pris på som gjest. Dette mener jeg man gjør med å servere mat som passer alles helse, gane og overbevisning. Etter mitt syn er det å spise kjøtt ikke en nødvendighet eller overbevisning, så det kan man som kjøttspisende gjest klare seg uten i et selskap man er invitert til, på lik linje med at man kan klare seg uten alkohol i et selsakp der verskapet har valgt dette.
Småsmurf Skrevet 22. februar 2008 #97 Skrevet 22. februar 2008 Mannen min er muslim og spiser selvfølgelig ikke svinekjøtt. Informerer vi vertskapet om dette, tror jeg kanskje jeg hadde blitt lettere forbanna om han hadde fått gris assa... Ikke vil det bli servert svin hos oss heller. Greit at folk er vegetarianere for min del, så lenge de ikke prøver å fortelle meg at jeg ikke burde spise kjøtt, kjøpe ikke-økologisk melk osv... Men da skal ikke jeg si at du måååå spise biff heller!
cilipili Skrevet 22. februar 2008 #98 Skrevet 22. februar 2008 Inviterer en 70 mennesker til bryllup er mulighetene for at noen er vegetarianere, allergikere osv. veldig stor. Og noe en bør ta hensyn til skal en være en god vert. I tillegg er det IKKE vanskelig å fikse noe ok mat til en vegetarianer! Har selv vært borti veldig god mat som med enkle grep er blitt gjort vegetarisk, men som inneholder samme grønnsaker og poteter som resten av bryllupet spiser. Har også endt opp med å spist salatblader og tomatskiver. Og det synes jeg er litt respektløst å servere meg når jeg har gitt beskjed et par ganger på forhånd og i tillegg sagt at jeg kan fikse noe selv. Og det er stor forskjell på å servere en vegetarianer vegetarmat når en selv spiser kjøtt, og å servere kjøtt når en selv er vegetarianer. For det første blir ikke en kjøtteter dårlig av å spise vegetarmat. Men en vegetarianer kan bli veldig "syk" av å spise kjøtt. I tillegg er det sterke etiske prinsipper i grunn for en vegetarianer. De fleste vil heller ikke støtte kjøttindustrien ved å kjøpe kjøtt. Og jeg kan ikke se at en kjøtteter har etiske grunner til å ikke kjøpe bare grønnsaker. Og en kjøtteter klarer én dag uten kjøtt. En vegetarianer klarer ikke én dag med kjøtt!! Det er veldig enkelt, og vi forventer ikke all verden som noen kanskje tror. Blir vi mette er vi veldig fornøyde Og vegetarianer og kresen er ikke to sider av samme sak.
Frey Skrevet 22. februar 2008 #99 Skrevet 22. februar 2008 Nå hadde jeg ikke tenkt å si noe mer her men siden så mange drar fram "problemet med å støtte kjøttindustrien" så må jeg bare spørre: hva er da problemet med å kjøpe f eks vilt av en jeger for å tilfredsstille de som ikke synes det blir festmiddag uten kjøtt? Da støtter man jo ikke kjøttindustrien og det argumentet faller bort...
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #100 Skrevet 22. februar 2008 Vel, vi kommer nok til å ha vilt som hovedrett i vårt bryllup, så det problemet faller jo bort sånn sett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå