Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #61 Skrevet 22. februar 2008 Så lenge det er noe der jeg kan spise, er det ok for meg. Bare kokte poteter kokte grønnsaker eller salat er helt ok. Maten er ikke viktig for meg i et selskap. Men det ser så dumt ut å sitte rundt bordet når alle de andre spiser, uten å spise noe selv, derfor er det liksom greit å ha noe å spise på. Og jeg mener faktisk at jeg er mye mindre kravstor enn de som er altetende, selv om jeg er veganer og har et "sært" kosthold. For jeg tror ikke det er så mange andre som synes det hadde vært helt greit å gnafse på en kokt potet bare, gjennom en bryllupsmiddag. Enig med deg Catwoman! Jeg er virkelig ikke kravstor når jeg er på besøk/er invitert i bryllup og lignende, men synes det er kjekt å spise når andre spiser. Så vet jeg at det kun er meg selv det går utover dersom det bare er en gryterett på bordet som jeg ikke vil spise av...! Dersom verten dermed føler seg ille til mote - vel vitende om at jeg ikke spiser kjøtt - ja da får jeg ikke dårlig samvittighet av den grunn!
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #62 Skrevet 22. februar 2008 Vil tro at det føles likedan for en vegetarianer. Det har du helt rett i! Barelillemeg : Den menyen din så veldig flott ut Ikke sant? Vi gleder oss veldig!
Gjest Badiane Skrevet 22. februar 2008 #63 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes at dere som er vegetarianere eller som har matintoleranse her er altfor ydmyke og lite kravstore. Selv ville jeg blitt litt sur dersom jeg hadde blitt invitert et sted og blitt servert mat jeg ikke kunne spise. Når man er vertskap er det en plikt å sørge for alle gjestene. Derfor, når man inviterer til store selskap og ikke har kjennskap til matvanene til alle gjestene, bør man absolutt skrive i invitasjonen at de som er vegetarianere/er allergiske må gi beskjed om dette. Det kunne ikke falle meg inn å forlange at en vegetarianer skulle spise tilbehør mens de andre spiser et fullverdig måltid. Dessuten: Hvor mye av tilbehøret til et kjøttmåltid er egentlig vegetarisk? Sausen vil som regel være laget av kraft, potetene kan være stekt i andefett, og grønnsakene er noen ganger stekt sammen med kjøttet, eller har blitt overrislet med sjy. Jeg ville som sagt blitt litt sur dersom jeg hadde måttet spise kokte poteter og brokkoli i en bryllupsmiddag. Og til dere som ville vært skuffet over å få servert en ren vegetarmeny i et bryllup: Det viktigste er vel at maten man får servert er god? Jeg ville mye heller spist barelillemegs bryllupsmiddag enn tørr svinekam med overkokte grønnsaker til, for å si det sånn.
Frey Skrevet 22. februar 2008 #64 Skrevet 22. februar 2008 Jeg for min del har ikke noe problem med å spise veggismat, men det finnes de som har det ja. F eks så har man endel i den eldre garde som ikke synes det blir festmat uten at det er kjøtt innvolvert. Som vertskap i bryllup så mener jeg man faktisk må sette tilside sine egne overbevisninger innimellom og sørge for at alle gjestene har det bra.
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #65 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er fullstendig uenig, Frey. Jeg setter ikke til side min overbevisning for å kjøpe kjøtt til andre som fint kan spise vegetarmat. At man ikke synes vegetarmat er festmat kommer for meg i andre rekke når det gjelder dyrevelferd og miljøetikk, så får andre reagere som de vil på det. Badiane: Jeg velger å forholde meg lite kravstor til dette, fordi det er jeg selv som har valgt det. Nå som jeg i tillegg ikke kjøper ikke-økologisk egg og melk så blir det enda vanskeligere for kjøttspisere og finne noe jeg kan spise siden det krever en helt annen tankemåte omkring mat enn hva de er vant til. Til jul fant og kjøpte jeg selv pinnekjøtt til villsau og når vi nylig var invitert på taco hos bror, kjøpte jeg vegetar taco mix og økologisk ost selv. Jeg kunne aldri forlangt eller forventet at min familie skulle gjort det for meg.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #66 Skrevet 22. februar 2008 Om de mener det ikke er "festmat" fordi maten ikke inneholder kjøtt, er det faktisk de som har et holdningsproblem. Dersom de får mat som de ikke har noen som helst etiske motforestillinger (!) mot å spise, de blir gode og mette, og maten smaker bra - ja da burde vel strengt tatt alle være fornøyde.
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #67 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville som sagt blitt litt sur dersom jeg hadde måttet spise kokte poteter og brokkoli i en bryllupsmiddag. Men jeg vil mye heller spise dette enn dette sammen med kjøttstykket... Selvfølgelig synes jeg det er hyggelig dersom det er et fullverdig måltig jeg også kan spise, men når det ikke er slik så sette jeg meg ikke i et hjørne og gråter over at det ikke er mat til meg! Det skjer forøvrig veldig sjeldent - tenker jeg tilbake så kan jeg ikke huske at det har skjedd mer enn to ganger de siste årene --- en gang kom jeg pizzabakeren i forkjøpet og fikk sikret at en del av pizzaen var kjøttfri, den andre gangen spiste jeg slalt mens de andre hadde lasagna til. Jeg for min del har ikke noe problem med å spise veggismat, men det finnes de som har det ja. F eks så har man endel i den eldre garde som ikke synes det blir festmat uten at det er kjøtt innvolvert. Som vertskap i bryllup så mener jeg man faktisk må sette tilside sine egne overbevisninger innimellom og sørge for at alle gjestene har det bra. Jeg er ikke enig. Fester består av mye mer enn maten en spiser. Dersom de gamle foretrekker kjøtt over mitt selskap, så bryr jeg meg lite om å være sammen med de! Mormoren min har blitt servert masse spennende mat på sine eldre dager. Mye mulig hun foretrekker god gammeldags mat, men det har ikke hindret henne i å spise både indisk og mexikansk +++
Gjest Badiane Skrevet 22. februar 2008 #68 Skrevet 22. februar 2008 Men jeg vil mye heller spise dette enn dette sammen med kjøttstykket... Selvfølgelig synes jeg det er hyggelig dersom det er et fullverdig måltig jeg også kan spise, men når det ikke er slik så sette jeg meg ikke i et hjørne og gråter over at det ikke er mat til meg! Det skjer forøvrig veldig sjeldent - tenker jeg tilbake så kan jeg ikke huske at det har skjedd mer enn to ganger de siste årene --- en gang kom jeg pizzabakeren i forkjøpet og fikk sikret at en del av pizzaen var kjøttfri, den andre gangen spiste jeg slalt mens de andre hadde lasagna til. Jeg ville ikke akkurat satt meg ned for å gråte i en krok , men jeg ville følt meg lite verdsatt som gjest, og jeg ville tenkt at brudeparet var dårlig vertskap. Det er jo ikke så veldig sympatisk å invitere til fest og forlange at noen av gjestene skal ta til takke med kokte grønnsaker.
Frey Skrevet 22. februar 2008 #69 Skrevet 22. februar 2008 Så om mormoren din hadde blitt skuffet og ikke syntes at festen hadde vært like bra så ville du heller at hun skulle holdt seg hjemme enn å komme i bryllupet ditt barelillemeg?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #70 Skrevet 22. februar 2008 Jeg spiser alt mulig selv, men synes det er en selvfølge å prøve å tilpasse menyen til gjester med spesielle overbevisninger eller allergier. Noen ganger kan det bli vanskelig, men oftest lar det seg gjøre å kombinere flere "dietter" til ikke altfor mange alternative retter. Dessuten samarbeider man jo oftest med kokken på forhånd, og en kokk har vel erfaring med å finne løsninger på slikt uten at man må servere trettifem retter til førti gjester? Så lenge man vet at enkelte gjester ikke spiser kjøtt (evt svinekjøtt, animalske produkter, skalldyr etc) synes jeg det er forholdsvis dårlig gjort av vertskapet å tenke at vedkommende bare kan spise poteter. Ei venninne m/vegetarisk samboer opplevde følgende i forbindelse med en ikke veldig nær venninnes bryllup: Først utdrikningslag til tusenlappen, så ble de med å spleise på gave som kom på nesten det samme pr pers (! da ville jeg satt foten ned, men ...), deretter reisevei og overnatting til bryllupet - og selv om de hadde sagt fra at samboeren var vegetarianer hadde brudeparet glemt å informere om dette til kjøkkenet, så han fikk faktisk bare poteter og saus. Venninnen min var i tillegg gravid, så hun nøt ikke engang alkohol gratis De følte faktisk at det ikke var verdt verken tiden eller pengene, og jeg opplever dem ikke som kravstore. Nå er dette en litt ekstrem historie, men det er et faktum at de fleste av oss har endel utgifter i forbindelse med bryllup o.l, og gjerne vil at dette skal være en festdag. Greit nok at noen slår seg til ro med (er vant til?) poteter og blomkål, jeg synes forsåvidt også det er høflig å prøve å gjøre gode miner til slett spill i slike situasjoner og ikke mugne resten av kvelden, men som vertskap ville jeg faktisk vært ganske flau! Og om vertskapet er vegetarianere selv, ville jeg ikke forventet at de skulle servere kjøtt. Om de har slektninger som blir snurt av den grunn regner jeg med de er klar over det og finner en måte å løse det på. Det finnes mye god og mettende vegetarmat, i hvert fall, det trenger vel ikke være veldig sært og skremmende for bestefar... Men det kan være en litt kjip situasjon om man har såpass rigide familiemedlemmer som enkelte jeg vet om (som f eks MÅ ha traktekaffe, presskanne er ikke "riktig"). Man føler vel på vertskapsansvaret her også. Om man er "veldig kjempesær" og nekter gjestene å bli servert annet enn vegansk raw food e.l og vet at det kommer til å bli ramaskrik fra halve familien, regner jeg med man også vurderer å feire bryllupet i stillhet
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #71 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville ikke akkurat satt meg ned for å gråte i en krok , men jeg ville følt meg lite verdsatt som gjest, og jeg ville tenkt at brudeparet var dårlig vertskap. Det er jo ikke så veldig sympatisk å invitere til fest og forlange at noen av gjestene skal ta til takke med kokte grønnsaker. Mye mulig jeg hadde tenkt det, men jeg ville ikke gitt utrykk for det!!! Så om mormoren din hadde blitt skuffet og ikke syntes at festen hadde vært like bra så ville du heller at hun skulle holdt seg hjemme enn å komme i bryllupet ditt barelillemeg? Ja!
Frey Skrevet 22. februar 2008 #72 Skrevet 22. februar 2008 Da regner jeg med at det er helt ok for deg å ikke tilpasse seg til vegetariansere også da, for de som spiset kjøtt...
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #73 Skrevet 22. februar 2008 Da regner jeg med at det er helt ok for deg å ikke tilpasse seg til vegetariansere også da, for de som spiset kjøtt... Vet ikke helt om jeg skjønte dette...
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #74 Skrevet 22. februar 2008 For å si det på en annen måte: Hvis noen i mitt bryllup hadde insistert på kjøttmat, så kunne de gjerne kjøpt biffen selv og bedt de på kjøkkenet om å tilberede den. Jeg hadde innerst inne syntes det var tåpelig, men hadde ikke nektet dem det.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #75 Skrevet 22. februar 2008 Da regner jeg med at det er helt ok for deg å ikke tilpasse seg til vegetariansere også da, for de som spiset kjøtt... Forskjellen er fremdeles det etiske aspektet, som du i dine innlegg dessverre ikke går inn på. Ville du forlangt å få servert alkohol i et muslimsk bryllup eller når avholdsfolk gifter seg? Det er mange som ikke synes det blir fest uten alkohol også.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #76 Skrevet 22. februar 2008 Om noen blir "skuffet og ikke syns festen er like bra" fordi de ikke får servert kjøtt, så er i allefall det noe jeg kan leve bra med. Så lenge alle gjestene får servert mat som de tåler / kan spise / ikke har noen etiske motforestillinger mot å spise (de fleste oppegående mennesker ville ikke finne på å servere svinekjøtt til en muslim, og på samme måte burde man heller ikke vurdere å servere kjøtt til en vegetarianer!) - så lenge alle blir mette og maten smaker bra, så har man som vertskap gjort det man kan forvente! (I følge tankegangen din burde man da servere kylling til de som liker det bedre enn svinekjøtt, siden det "ville gjøre festen litt bedre", og ørret til den som liker det best, og og og... ) At noen mener maten hadde vært enda bedre med et stykke kjøtt, vel, det er deres problem! Dette med å "ta hensyn til kjøtteterne" er en fullstendig tåpelig problemstilling - jeg gjentar meg selv her: "Så du som kjøtteter spiser kjøtt, og kun det, til hvert eneste måltid? Du spiser aldri grønnsaker, frukt, egg, melkeprodukter, korn, bønner, ris eller pasta? Du syns det er etisk uforsvarlig å støtte grønnsaks-, frukt, og bønneindustrien? Du syns dyrkingen av korn foregår på en moralsk forkastelig måte? Du mener det er bedre for helsen din og for miljøet på kloden å ikke spise vegetabilske matvarer? Det er så lenge siden sist du spiste vegetabilske matvarer, at du faktisk ville fått magetrøbbel av å spise slike produkter nå?" Jeg mener at det er etisk uforsvarlig å spise kjøtt, og jeg mener selvfølgelig også det er etisk uforsvarlig å kjøpe kjøtt. Jeg har ikke tenkt å gå i mot min overbevisning på min egen bryllupsdag, for å tilfredsstille gjester som uten problemer fint kan spise maten vi har valgt å servere.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #77 Skrevet 22. februar 2008 Man har ofte gjort et bevisst valg når det gjelder å være vegetarianer, men det synes jeg ikke betyr at man ikke bør forvente å få servert passende mat på linje med allergikere. Vi som spiser det meste har jo også gjort valg på hva vi liker og synes er akseptabel mat - dette har sammenheng med kulturen vi lever i blant annet. Jeg vil jo tro mange hardbarka norske kjøttetere ville reagert litt om vi valgte å ha bløtkokte apehjerner med honningdyppede fugleedderkopper våknende av dvale til dessert, f eks Omtrent like ekkelt som dette høres vil mange vegetarianere føle at det er å få kjøttprodukter. Klart, om man ikke sier fra og av ulike grunner ikke vil "bry" vertsskaet, kan man ikke forvente annet enn å spise gulrøtter og poteter. Men det er et annet aspekt av diskusjonen. Poenget mitt var at selv om folk har tatt et bevisst valg betyr det ikke at man ikke fortjener å respekteres for det og behandles som en gjest med rett til festmat.
Frey Skrevet 22. februar 2008 #78 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes man skal behandle alle gjestene sine som man vil bli behandlet selv jeg. Ønsker man selv spesialbehandling som ikke er et resultat av allergi så får man for pokker ta hensyn til sine egne gjester og deres ønsker og forventninger også. Men det er nå min ringe mening... Jeg hadde gjester som ikke ville ditt, ikke kunne datt, og klart jeg kunne blåst i dette og latt de sortere maten selv. Men det gjorde jeg ikke, nettopp fordi jeg har invitert dem til fest og da er det opp til meg å gi dem et best mulig utganspunkt for at de skal trives.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #79 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville selvsagt tatt hensyn til gjestene mine - jeg ville for eksempel ikke servert egg til noen som ikke liker (eller tåler) det, og jeg ville ikke servert alkohol til avholdsmannen. Hvis du forventer at vegetarianere skal servere deg kjøtt, så regner jeg med du forventer at de som er avholds skal servere deg alkohol, og at muslimer skal servere deg alkohol og svin. Du "glemmer" (til tross for gjentatte repetisjoner;) ) å tenke på det etiske aspektet her - kjøttetere har ingen problemer med å servere og spise vegetabilske produkter, mens vegetarianere syns det er etisk uforsvarlig å servere kjøtt og fisk. En kjøtteter blir god og mett av et vegetarisk måltid, og de aller fleste vil syns maten smaker bra (uansett hva man serverer er det noen som ikke syns maten smaker glimrende, smaken er, som kjent, delt). En vegetarianer som får et kjøttmåltid har faktisk ikke blitt servert noe h*n ser på som spiselig. Det er en vesentlig forskjell!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #80 Skrevet 22. februar 2008 Der mener jeg helt motsatt! Er du kresen er du sær og jeg ser for meg rynkete neser og "liiiker ikke" og "viiil ikke ha" - er man vegetarianer (alle varianter av dette) eller har matintoleranse eller allergier er dette noe man ikke har noe valg på. Jeg har lyst til å kommentere dette. Jeg er en såkalt kresen person. Jeg skulle ønske jeg ikke var det, for det ser ut til at de fleste tror dette er et valg. Ofte blir det sånn at jeg kvier meg for å komme hvis jeg vet det blir matservering, og ofte spiser jeg før jeg skal noe sted hvis jeg ikke vet hva som blir servert. Hvorfor er jeg sær hvis jeg ikke har lyst til å spise noe som ikke smaker godt (eller enda verre, rett og slett smaker vondt) i munnen min? Jeg har ikke bedt om å få utdelt en tunge som er vanskelig å tilfredsstille, og jeg syns det er leit når folk syns jeg er sær. Jeg smaker gjerne på nye ting, men siden jeg er oppe i 30-årene har jeg etterhvert lært meg hvilke ting jeg sannsynligvis liker og ikke liker. Konsistens har også noe å si, og særlig geleaktig og "løs" mat kommer gjerne rett opp igjen. Blåskjell, østers og flere andre typer sjømat kan jeg bare glemme, men jeg elsker fisk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå