Gå til innhold

Vegetarianere og bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Interessant tråd,

Jeg merker meg at "kjøtteterne" kommer med masser av kritiske spørsmål til vegetarianerenes valg av kosthold / livsstil, men er svært lite interesserte i å svare på motspørsmål...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selvsagt - jeg mente at jeg tror de aller fleste velger økologisk der det er mulig.

Norbo, ostene fra Den Blinde Ku, en del oster fra Arla osv er vegetariske, det finnes også vegetarisk cheddar å få kjøpt. Du har helt rett i at de fleste oster i Norge inneholder animalsk løpe - og dermed ikke er vegetariske. Utvalget av vegetarisk ost (laget med mikrobiell løpe) i for eksempel Storbritannia er fryktelig mye bedre. Mange veggiser ønsker å kjøpe økologisk - men økologisk ost laget med mikrobiell løpe er så godt som umulig å få tak i i Norge, siden vi er så heldige her i landet at vi har Tine Meierier. Store kjeder som Peppes og Dolly Dimple's har pizza som de påstår er vegetarisk, selv om de bruker ost med animalsk løpe - sånt gjør det ikke akkurat lettere for en veggis som prøver å unngå "ost med kumage".

Et problem er at i Norge er man ikke pålagt å merke hvorvidt ost inneholder mikrobiell (vegetarisk) eller animalsk løpe, noe som gjør at man enten må unngå ost fullstendig, gjøre enorm research (som ofte ikke nødvendigvis viser seg å stemme) ved å ta kontakt med ulike produsenter hvis man skal være 100% "rettskaffen" vegetarianer.

I mange utland angir de derimot om løpen er animalsk eller vegetarisk.

Men når man er inne på løpe, skal det også sies at en del sukkertyper gjøres hvit gjennom en filtreringsprosess der dyrebein brukes. En del vin lagres også på fat som er innsmurt med dyrefett. I tillegg er det ekstremt mange vanlige tilsetningsstoffer som er basert på dyreproteiner/bein/fett (mattilsynet har en liste over disse) - så å være 100% vegetarianer skal dessverre rimelig godt gjøres. Det beste man som vegetarianer kan gjøre, er å sette seg inn i disse tingene og avgjøre hvor man personlig mener at den etiske grensen går.

Skrevet (endret)

Må bare få sagt det selv om det ikke hører hjemme her..

Mannen min hørte på P4 i går. Der fortalte de om en nylig gjort undersøkelse som viste at vegetarianere er i gjennomsnitt 5% smartere enn kjøttetere :)

Fantastisk!

I tillegg har vi f.eks. 60% mindre risiko for å få hjerte- og karsykdommer.

Så har en vegtarmat i bryllupet sitt blir en både smartere og sunnere :ler:

Endret av cilipili
Skrevet
Interessant tråd,

Jeg merker meg at "kjøtteterne" kommer med masser av kritiske spørsmål til vegetarianerenes valg av kosthold / livsstil, men er svært lite interesserte i å svare på motspørsmål...

Jeg har personlig en liten mistanke om at noen av dem som kommer med kritiske spørsmål gjør det for å lete etter et "hull". Hvis de da finner et slikt hull, så kan de forkaste vegetarianere og vegetarianisme og slipper derfor å ta stilling til det etiske problemet selv.

Gjest Badiane
Skrevet
Jeg har personlig en liten mistanke om at noen av dem som kommer med kritiske spørsmål gjør det for å lete etter et "hull". Hvis de da finner et slikt hull, så kan de forkaste vegetarianere og vegetarianisme og slipper derfor å ta stilling til det etiske problemet selv.

Siden denne tråden allikevel har sporet av i alle retninger vil jeg gjerne bidra ytterligere til avsporingene.

Jeg tror du tar feil, Tabris. Jeg har nemlig inntrykk av at de som er negative og kritiske til vegetarianisme overhodet ikke kunne tenke seg å engang vurdere å bli vegetarianere. Jeg tror heller ikke at de betrakter det å være vegetarianer som et mer etisk riktig valg enn det å spise kjøtt. Etter min mening kommer motstanden mot vegetarianisme av ren intoleranse overfor det som ikke er mainstream og "vanlig", og at de synes det er tåpelig å ikke spise kjøtt. Jeg tror avholdsfolk, foreldre som velger hjemmeundervisning for sine barn, eller folk med uvanlig klesstil (bare for å komme med noen eksempler), blir utsatt for akkurat de samme kritiske holdningene fra omgivelsene.

Skrevet

Jeg sier ikke at det gjelder alle. Som jeg skrev: Jeg tror det gjelder noen. At man også oppfører seg på samme måte ovenfor andre som velger annerledes gjør det ikke mer riktig. Høres litt jantelov ut for min del.

Gjest Badiane
Skrevet (endret)
Jeg sier ikke at det gjelder alle. Som jeg skrev: Jeg tror det gjelder noen. At man også oppfører seg på samme måte ovenfor andre som velger annerledes gjør det ikke mer riktig. Høres litt jantelov ut for min del.

Jeg mente ikke at det var riktig, da. Jeg ville bare gi uttrykk for hva jeg oppfatter er bakgrunnen for at vegetarianere alltid må forsvare seg. Selv synes jeg det er tåpelig å legge seg opp i andres valg på den måten.

Edit: Og forresten ja - jeg tror det dreier seg om jantelov: "Hvorfor skal du liksom være så innmari spesiell og ikke spise det samme som alle de andre?"

Endret av Badiane
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)
Siden denne tråden allikevel har sporet av i alle retninger vil jeg gjerne bidra ytterligere til avsporingene.

Jeg tror du tar feil, Tabris. Jeg har nemlig inntrykk av at de som er negative og kritiske til vegetarianisme overhodet ikke kunne tenke seg å engang vurdere å bli vegetarianere. Jeg tror heller ikke at de betrakter det å være vegetarianer som et mer etisk riktig valg enn det å spise kjøtt. Etter min mening kommer motstanden mot vegetarianisme av ren intoleranse overfor det som ikke er mainstream og "vanlig", og at de synes det er tåpelig å ikke spise kjøtt. Jeg tror avholdsfolk, foreldre som velger hjemmeundervisning for sine barn, eller folk med uvanlig klesstil (bare for å komme med noen eksempler), blir utsatt for akkurat de samme kritiske holdningene fra omgivelsene.

Eller evt at jeg automatisk går i forsvarsposisjon ovenfor vegeterianere fordi jeg selv spiser kjøtt. Det har egentlig ingenting med at jeg misliker vegeterianere å gjøre, men mer med at jeg har møtt mange vegeterianere som sitter på sin høye moralske hest og fordømmer meg.

Blir litt som med f.eks. religion, avholdenhet o.l., så lenge folk ikke skal prøve å prakke sine holdninger og meninger på meg fordi de er "moralsk overlegne" mine, så har jeg svært få problemer med menneskegrupper som skiller seg ut.

(Når tråden først er avsporet mener jeg, så blander jeg meg inn også, tiltross for at jeg ikke har sterke meninger om bryllup overhodet!)

Endret av Wolfmoon
Gjest Golden Girl
Skrevet
Fisk er ikke vegetabilsk, så vegetarianere spiser nok ikke fisk! Fiskespisere (pescetarianere) kan definere seg selv som vegetarianere, men det er ikke riktig.

Beklager kveruleringen, dette ble vel off topic, det irritererer meg bare litt at fiskespisere kaller seg vegetarianere. Man kan jo lure på hvorfor det er så attraktivt for dem å sette den merkelappen på seg selv...

Enig. Jeg kaller dem gjerne "kvasi-vegetarianere".

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)
Eller evt at jeg automatisk går i forsvarsposisjon ovenfor vegeterianere fordi jeg selv spiser kjøtt. Det har egentlig ingenting med at jeg misliker vegeterianere å gjøre, men mer med at jeg har møtt mange vegeterianere som sitter på sin høye moralske hest og fordømmer meg.

Blir litt som med f.eks. religion, avholdenhet o.l., så lenge folk ikke skal prøve å prakke sine holdninger og meninger på meg fordi de er "moralsk overlegne" mine, så har jeg svært få problemer med menneskegrupper som skiller seg ut.

Det man da kan spørre seg om, er om fordømmelsen av andre faktisk ligger som en intensjon hos den som har valgt vegetarianisme (eller avholdenhet, religion etc.), eller hos dem som føler/mener seg fordømt av dem. Dvs jeg har inntrykk av at bare man gir uttrykk for at man har valgt annerledes eller har andre verdier enn flertallet, og bare prøver å underbygge egne valg (gjerne etter å ha blitt oppfordret til det), så oppfatter folk det ofte umiddelbart som et angrep på dem selv fordi de har valgt annerledes og ikke har de samme verdiene. (En dynamikk man forøvrig ser i aksjon i mange tråder på KG ;) ).

Jeg presiserer at jeg snakker generelt nå, og selvsagt ikke sier at dette nødvendigvis gjelder deg. :)

Endret av Eurydike
Gjest Badiane
Skrevet
Det man da kan spørre seg om, er om fordømmelsen av andre faktisk ligger som en intensjon hos den som har valgt vegetarianisme (eller avholdenhet, religion etc.), eller hos dem som føler/mener seg fordømt av dem. Dvs jeg har inntrykk av at bare man gir uttrykk for at man har valgt annerledes eller har andre verdier enn flertallet, og bare prøver å underbygge egne valg (gjerne etter å ha blitt oppfordret til det), så oppfatter folk det ofte umiddelbart som et angrep på dem selv fordi de har valgt annerledes og ikke har de samme verdiene. (En dynamikk man forøvrig ser i aksjon i mange tråder på KG ;) ).

Ha ha, det har du selvfølgelig rett i. Men det betinger at personen faktisk mener at vegetarianisme er mer moralsk høyverdig enn kjøttspising. Og min oppfatning er at det er det langt fra alle som mener.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ser absolutt poenget ditt Eurydike, og det er selvfølgelig mulig det er sånn i mange tilfeller. Og jeg må nok få spesifisere at jeg ikke snakker om alle vegeterianere jeg kjenner heller, men noen kommentarer har vært omtrent sånn: "Men herregud, hvordan kan du spise dyr som er så søte og uskyldige. Det er jo helt horribelt, de blir jo drept!" Som om jeg ikke skulle vite at kjøttet jeg spiser faktisk er blitt drept, og at dette er noe jeg ikke har tenkt på overhodet ;)

Ha ha, det har du selvfølgelig rett i. Men det betinger at personen faktisk mener at vegetarianisme er mer moralsk høyverdig enn kjøttspising. Og min oppfatning er at det er det langt fra alle som mener.

Enig med dette.

Skrevet (endret)

Eurydike: Jeg synes du har et veldig bra poeng her. Det er noe jeg selv har erfart flere ganger når jeg forteller om mine livssvalg, og før jeg har fått sagt noe som helst om hvorfor (og i hvertfall ikke noe negativt om de som gjør noe annet) så starter de med en forsvarstaler hvor de forklarer enten hvorfor de gjør som de gjør eller hvor lite de gjør det jeg har valgt bort. Noen ganger kan bare det å møte på noen som har valgt annerledes virke som en trussel.

Men, ja, jeg mener at det er mer etisk og moralsk riktig å ikke spise kjøtt fra kjøttindustrien enn det er å gjøre det. Hvis jeg ikke mente det, så hadde jeg ikke valgt som jeg har gjort.

Endret av Tabris
Gjest Badiane
Skrevet
Eurydike: Jeg synes du har et veldig bra poeng her. Det er noe jeg selv har erfart flere ganger når jeg forteller om mine livssvalg, og før jeg har fått sagt noe som helst om hvorfor (og i hvertfall ikke noe negativt om de som gjør noe annet) så starter de med en forsvarstaler hvor de forklarer enten hvorfor de gjør som de gjør eller hvor lite de gjør det jeg har valgt bort. Noen ganger kan bare det å møte på noen som har valgt annerledes virke som en trussel.

Det tviler jeg overhodet ikke på, og jeg skjønner veldig godt at det er slitsomt og irriterende. Som jeg skrev i et tidligere innlegg i denne tråden, synes jeg ikke at folk skal kritisere andre menneskers valg når det gjelder livsstil, og i hvertfall ikke om det dreier seg om valg som har en positiv effekt på samfunnet. Men jeg er ikke så sikker på om alt det du oppfatter som forsvarstaler virkelig er det. Noen kan kanskje ha litt av de samme tankene som deg, og benytter anledningen til å få snakket om noe de er opptatt av, og om hvordan de selv forholder seg til disse spørsmålene i det daglige.

Skrevet

Jepp, som sagt - noen holder forsvarstaler, noen har tatt bevisste valg, noen føler seg truet, noen er lei av noen vegetarianeres hang til å virke overlegne osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Enig. Jeg kaller dem gjerne "kvasi-vegetarianere".

De heter pesceterians på engelsk, men det er vel ikke noe ord på norsk for det enda.

Skrevet

Jeg begynner nesten etterhvert å helle i mot den oppfatningen at det kanskje vil være lurest å avlyse hele bryllupet, før det ender i masseslagsmål? :fnise:

Skrevet

I vårt bryllyp har vi snakket om å ha en form for buffe av noe slag. Så kan folk forsyne seg av hva de vil, og man har da løst problemet med allergikere, kresne folk, veganere osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...