Gjest Søt Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Jeg mener det er en, mener jeg lærte noe om trippel kononant, at det ikke skal være tilfelle.. Hmm.. Har en diskusjon på jobben her nå
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Kurssenter er riktig, hvis det er et senter der man kan ta kurs. Man skal ikke ha tre _like_ konsonanter etter hverandre, som i bussjåfør, ikke busssjåfør.
Gjest BagLady Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Jeg mener det er en, mener jeg lærte noe om trippel kononant, at det ikke skal være tilfelle.. Hmm.. Har en diskusjon på jobben her nå ← Regner med det er et kurs-senter du mener (og ikke et kur-senter)? Isåfall er det med to s-er.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Nei, 3 konsonanter brukes ikke etter hverandre i enkeltstående ord, men i sammensatte ord kan man bruke 3 konsonanter på rad, med mindre det er 3 like konsonanter. Da kutter man den ene. Hvis du mener et senter der man tar kurs, er det kurssenter, men hvis du mener et senter man tar kur, er det kursenter
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Nei, 3 konsonanter brukes ikke etter hverandre i enkeltstående ord, Der må det da finnes en hel del unntak? Unntak feks. Angst. Inngå. Kunnskap. Opplysning. Innstilling
Gjest BagLady Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Der må det da finnes en hel del unntak? Unntak feks. Angst. Inngå. Kunnskap. Opplysning. Innstilling ← Går ut fra at *Snart medlem* mente 3 like konsonanter etter hverandre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. august 2006 #8 Skrevet 10. august 2006 Kurssenter ja, ellers blir et det kur-senter.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. august 2006 #9 Skrevet 11. august 2006 Der må det da finnes en hel del unntak? Unntak feks. Angst. Inngå. Kunnskap. Opplysning. Innstilling ← Det er unntak ja, men i dine eksempler snakker vi om et fremmedord, og fire sammensatte ord.
Gjest Elfrida Skrevet 11. august 2006 #10 Skrevet 11. august 2006 Mener du at angst er et fremmedord? Kunnskap er da ikke noe sammensatt ord. Ikke de andre heller. Hva med blomst da? Regelen om ikke 3 konsonanter tror jeg bare gjelder der det er 3 like konsonanter i sammensatte ord som jusstudent og trafikkork.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå