Gjest *Just-Me* Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Noen her som har tatt eksamen når man var langt på vei? Er så usikker på om jeg skal melde meg opp til eksamen til jul. Fristen er jo 15september..... Jeg kommer til å være 8-9 mnd på vei når eksamene skal være. Det gjelder norsk, nynorsk og historie (vgs) Muntligen er jeg ikke bekymret for, men kan bli litt tøft med den skriftlige tenker jeg..... Men samtidig vil det være deilig å få eksamene ferdige før fødselen osv.... Noen med erfaringer. Hva skjer om man melder seg opp og betaler avgiften. også føder man før tiden, eventuellt ikke klarer å komme til eksamen??
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Hvis du ikke greier å gå opp til eksamen så kan du vel sikkert få legeerklæring og få ta opp igjen eksamen til våren regner jeg med.
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Det er ikke noen krise. Det verste som skjer er at du må betale 310,- per eksamen uten å utnytte tilbudet.
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Meld deg opp, så har du sjansen om du ser at du orker! Og husk at de er veldig strenge med oppmeldingsfristen.
Gjest *Just-Me* Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Det er ikke noen krise. Det verste som skjer er at du må betale 310,- per eksamen uten å utnytte tilbudet. ← 310 pr eksamen også er det 5 eksamner og den ene har jeg størket på så da er eksamensavgiften høyere, og som alenemor, uten jobb osv, er ikke det bare bare. Hver krone teller for meg.... Har ikke "råd" til å styke, eller betale eksamensavgift uten å ta eksamenen..... Får ringe å snakke med skolen eller noe om hvordan reglene er. Men lurte bare på om noen her har gjennomført eksamen så langt på vei, og om det gikk bra med tanke på at man er høygravid...
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Du spurte også om hva som skjer om du ikke tar eksamen, og det var det jeg svarte på. Om man har råd til kostnaden blir selvfølgelig opp til hver enkelt.
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Får ringe å snakke med skolen eller noe om hvordan reglene er. ← Jeg har selv levert sykemelding for uteblivelse fra eksamen, og jeg fikk ikke refundert noe. Regner med reglene er de samme overalt.
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Mange på studiet mitt har tatt skriftlege eksamenar berre dagar eller veker før dei føder. Ein skriftleg eksamen behøver ikkje vere meir krevande enn ein skule/arbeidsdag. Ver godt førebudd, og ta hyppige pausar, så går det nok bra, skal du sjå! Dersom det er medisinske grunnar til det, kan du sikkert få utvida eksamenstid om du kjenner behov for det. Lukke til!
Gjest Virvel Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 (endret) En i mitt kull fikk barn i fjor vår, og søkte da om å ta eksamen noen uker før oss andre slik at hun skulle være sikker på å få den overstått før fødselen. Gjett hva som skjedde... :icon_smile: Babyen poppet ut halvannen måned for tidlig, hun gikk glipp av eksamen og fikk da ikke ta den før ordinær konteeksamen i august. Hun mente i hvert fall at det ville vært enklere å ta eksamen mens hun "bare" var gravid fremfor et par måneder senere når hun hadde en nesten nyfødt baby å ta seg av. Endret 9. august 2006 av Virvel
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Jeg hadde en eksamen dagen før jeg fødte, og 3 stykker uken etter at jeg fødte. Gikk helt fint det altså, men ikke to fødsler eller graviditeter er like vet du, så det er så og si umulig å forutsi hvordan det vil bli i din situasjon. Men dersom graviditet og fødsel er "normale" så er det ingen grunn til at det ikke skal gå helt fint!
Krista83 Skrevet 10. august 2006 #11 Skrevet 10. august 2006 Jeg vet noen fikk ha eksamen i eget rom ,med mulighet for å legge seg nedpå... Men om du får noen penger igjen det aner jeg ikke. Hva med å melde deg opp til noen av eksamene, slik at du slipper å betale alle???
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 Jeg skal ta fire eksamener 3-4 uker før termin. Regner med at det går greit. Du har krav på en viss tilrettelegging dersom det er medisinske grunner til det (f.eks. lengre tid, eller kanskje de til og med kan tilby andre tiltak) Det er uansett, sånn som jeg ser det lettere å ta eksamen rett før fødsel enn rett etter... Ring skolen der du skal ta eksamen, du. De vil kunne fortelle deg hva de har å tilby.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #13 Skrevet 10. august 2006 Burde gå greit. Nå hadde jeg eksamen da jeg bare var seks måneder på vei, men det gikk helt fint. Kjenner ei der fødselen startet under eksamen, det gikk faktisk bra med henne og! Angående det praktiske og økonomiske ville jeg tatt en telefon til skolen og forhørt meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå