Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Noen som vet noe om det? Vet vi har mye av det i familien, så derfor jeg lurer litt. Føler at jeg har så lite overskudd for tida. Har det veldig bra, men er likevel litt mutt ofte. Var mye blidere og mer sprudlende før... Får liksom ikke surret meg til legen heller, for jeg føler meg jo ikke syk...
Lilith Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Her kan du lese litt om det: http://www.lommelegen.no/art/art2858.asp
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Jeg ble sjekket for det her..men hadde det ikke.. Legen sjekket alt mulig for jeg hadde i lenger tid vært totalt ute av form.. Men fant vel igrunn ikke ut annet enn at folsyrenivået mitt og jernnivået mitt lå i nedereste grensen.. Kan jo være du mangler vitaminer eller noe??
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Takk for svar. Jeg var veldig flink til å ta vitaminer for en stund tilbake, men følte meg ganske lik som nå. Tenkte egentlig først at jeg bare var sliten, har vært veldig mye en periode. Men nå har jeg jo hatt 3 uker ferie. Ser min kjære ordner og fikser, mens jeg har mest lyst til å ikke gjøre noen ting... Men jeg kan jo kjøpe litt vitaminer igjen. Ha det litt i bakhodet, og se an utover høsten når vi kommer mer i normal gjenge igjen...
Nala Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Her kan du lese mye om lavt stoffskifte: http://www.stoffskifte.org/thyro/symp.htm Både mammaen min og datteren min har sykdommen. Datteren min hadde medfødt lavt stoffskifte, noe som er ganske sjeldent. Bare 16-20 unger i året som får det (av ca. 60 000 fødsler her til lands). Men ettersom det behandles enkelt med medisinering er det ikke noe problem (bortsett fra at jentungen tar blodprøver annenhver måned for å sjekke at hun får riktig dose til enhver tid). Jeg ville tatt en tur til legen, bare for å få bekreftet eller avkreftet stoffskifteproblemer. Det er viktig å komme i gang med medisinering raskt om man har det, nemlig.
Malama Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Jeg ble sjekket for det her..men hadde det ikke.. Legen sjekket alt mulig for jeg hadde i lenger tid vært totalt ute av form.. Men fant vel igrunn ikke ut annet enn at folsyrenivået mitt og jernnivået mitt lå i nedereste grensen.. Kan jo være du mangler vitaminer eller noe?? ← Vel, vær glad for at legen din gjør det da. Jeg gikk også til legne og ba om at stoffskiftet skulle testes sdien ejg følte meg så sliten, ukonentrert og "tom". Hun gikk tilslutt med på å gjøre det da, motvillig, men jeg fikk beskjed om at "det er normalt. Og du må huske at svingninger i energinivået er jo vanlig" Altså, stoffskiftet mitt er det ikke noe galt med, og legen mente at det ikke finnes noen grunn til å undersøke videre hvorfor, det varierer visst bare (så kan det snart begynne å varier OPP nå da? Det er to år siden det begynte åvariere NED. Variere over tid, svinge, burde bty å gå oppover av og til, ikke sant?) Kanskje ta dette opp med den nye legen, ettersom jeg skal bytte pga flytting. Kanskje den nye legen skjønner at toårig nedoversvinging snart burde etterføles av en oppoversvining, eller muligens en eller annen undersøkelse fra legens side...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Her kan du lese mye om lavt stoffskifte: http://www.stoffskifte.org/thyro/symp.htm Både mammaen min og datteren min har sykdommen. Datteren min hadde medfødt lavt stoffskifte, noe som er ganske sjeldent. Bare 16-20 unger i året som får det (av ca. 60 000 fødsler her til lands). Men ettersom det behandles enkelt med medisinering er det ikke noe problem (bortsett fra at jentungen tar blodprøver annenhver måned for å sjekke at hun får riktig dose til enhver tid). Jeg ville tatt en tur til legen, bare for å få bekreftet eller avkreftet stoffskifteproblemer. Det er viktig å komme i gang med medisinering raskt om man har det, nemlig. ← Takk for svar Nala, må innrømme at flere av symptomene passer veldig bra. Min mor, mormor og tante har også lavt stoffskifte og har mast på meg i lenger tid om å sjekke det. Pluss at vi har mye diabetes i familien... Symptomer Trøtt og tiltaksløs-Ja Aldri uthvilt selv om en sover mye-Ja, i perioder Ukonsentrert-Ja Glemsk-Ja (men det har jeg egentlig alltid vært...) Fryser - Ikke akkurat i sommer, men fryser fortere enn jeg gjorde før... Hovne fingrer og ben - Nei Håravfall, tørt og livløst hår - Nå mistet jeg håret som liten. Har kommet til og fra siden, så vet ikke om det kan ha en sammenheng. Det er en helt annen diagnose. Tørr hud - Ja Tynne og sprø negler - Ja Hes og uklar stemme - Nei, ikke spesielt Vektøkning til tross for dårlig appetitt - Appetitten er stort sett i orden Selv om den kanskje ikke burde vært det med tanke på vekten... Forstoppelse eller treg mage - Ikke spesielt Søvnforstyrrelser - Har vel alltid hatt litt trøbbel her, ikke mer nå enn vanlig... Hyppige humørsvingninger - Ja Depresjon, nedstemthet - Ja Nedsatt eller ingen sexlyst - Litt opp og ned her og, men mindre ivrig enn før ja...
Lilith Skrevet 10. august 2006 #8 Skrevet 10. august 2006 Det er enkelt å påvise/avkrefte lavt stoffskifte - dette gjør legen ved hjelp av en blodprøve (med mindre han er kranglete, som i Malamas tilfelle). Jeg var deprimert og sliten en tid tilbake og dro til legen etter at jeg brøt sammen på jobb. Jeg forventet å bli sendt til psykolog, men i stedet sjekket legen stoffskiftet mitt, fant ut at det var lavt, og ga meg thyroxin. Jeg kan ikke si det var en over natten-forandring i humør og energinivå, men jeg mener likevel at det har hjulpet. Mitt råd er derfor: Dra til legen! Fort gjort
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 Vel, vær glad for at legen din gjør det da. Jeg gikk også til legne og ba om at stoffskiftet skulle testes sdien ejg følte meg så sliten, ukonentrert og "tom". Hun gikk tilslutt med på å gjøre det da, motvillig, men jeg fikk beskjed om at "det er normalt. Og du må huske at svingninger i energinivået er jo vanlig" Altså, stoffskiftet mitt er det ikke noe galt med, og legen mente at det ikke finnes noen grunn til å undersøke videre hvorfor, det varierer visst bare (så kan det snart begynne å varier OPP nå da? Det er to år siden det begynte åvariere NED. Variere over tid, svinge, burde bty å gå oppover av og til, ikke sant?) Kanskje ta dette opp med den nye legen, ettersom jeg skal bytte pga flytting. Kanskje den nye legen skjønner at toårig nedoversvinging snart burde etterføles av en oppoversvining, eller muligens en eller annen undersøkelse fra legens side... ← Ja jeg er kjempe glad for det.. jeg var til en annen lege ikke lenge før, fordi jeg svimte av og hadde sjukt menssmerter, forklarte også at jeg var veldig sliten.. Trodde kanskje jeg manglet jern, men det aviste h*n tvert. Var skikkelig arrogant den legen. Tok prøver, ringte på svar og fikk beskjed om at jeg kunne ta litt folsyretillegg for det var lavt. En stund senere måtte jeg til lege på ny, pga av en skade, fikk 'truget' meg inn til 'barndomslegen' min, og h*n tok meg på alvor tvert! Fortalte at jeg var så utrolig sliten og bla bla bla. H*n visste at det ikke var normalt til meg å være. Kikket på prøvene jeg hadde fått svar på tidligere og kommenterte at også jern nivået mitt var LAVT! Tok nye prøver og sjekket alt fra stoffskifte til vitaminer.. Men de var fine.. jeg var bare overarbeidet rett og slett. Vært mye over en lang periode nå.. Men kjempe glad jeg ble tatt på alvor å sjekket fra topp til tå. Føler seg litt tryggere da Er fortsatt ute av kjøre når det gjelder slitenheten, men har ikke hatt mulighet på ferie i sommer, og aldri fått tid til å koble av.. Men, men, ikke noe farlig hvertfall, lov å være sliten ibalndt..
Ugla Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Jeg har lavt stoffskifte, og mange av de symptomene som her nevnes, stemte nok med meg. Men det var en helt annen grunn til at det ble oppdaget...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå