Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer fastlegeordningen når jeg flytter til andre siden av landet (midlertidig, for å studere)? Må jeg bytte lege da? Jeg har allerede byttet fastlege en gang i år, hvor mange ganger kan jeg bytte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved vær flytting kan du bytte to ganger. Du må vel ikke bytte. Men kan være lurt vil jeg nå si siden du skal være der en stund. Når jeg flytta fikk jeg brev i postkassa om leger som var ledige. Tenkte ikke noe over det jeg før jeg fikk det i posten

Skrevet

Skal også flytte til andre delen av landet. Og i brevet fra skolen sto det at alle elever får sin egen fastlege på studiestedet. SÅ regner ikke med det blir noe problem.

trenger jeg lege her hjemme så får jeg nok det uansett..men trodde jeg likevel kom til å stå i fastlege systemet her også. Er jo ikke permanent flytting liksom.

Gjest baby-E
Skrevet

Når jeg flyttet hjemmenifra, ca 10mil unna, byttet jeg ikke fastlege. Det var veldig tungvindt. Når jeg var syk o.l måtte jeg entet på legevakten, eller reise hjem. Hadde det slik i tre år, men nå har jeg byttet til en i nærheten av her jeg bor.

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Når det gjelder flytting kan du faktisk bytte lege så mange ganger du vil. DVS så mange ganger du flytter.

Lykke til!

Skrevet

Men kan man bytte lege hvis man lar vær å melde flytting? Jeg flytter også til den andre siden av landet, og det ville vært greit å ha en fastlege der i stedetfor her oppe, jeg skal jo sjelden hit igjen. men jeg har ingen planer om å melde flytting... Så kan jeg få fastlege på den nye plassen, eller må jeg nøye meg med den jeg har nordpå?? Hva gjør jeg i så fall om jeg trenger lege??

Skrevet

Jada, du kan bytte fastlege uten å melde flytting.

Alle har rett til to nytter av fastlege i året, i tillegg til evt flytting.

Men du MÅ ikke bytte lege selv om du lytter.

Det er valgfritt.

Jeg hadde fastlege i hjembyen da jeg studerte. Måtte bare til legen en gang uten om de planalgte turene i erier for å få ny resept på faste ting, og da gikk jeg bare til nærmeste legekontor og ba om en time, og det fikk jeg selv om jeg ikkehadde fastlege der. Man blir ikke prioritert, så dersom de har lange ventetider komer du heeeelt bakerst i køa, og man må betale en litt høyere egenandel, men for meg var det ikke noe problem å få time (og som student fikk jeg refundert legeutgifter av studentsamskipnaden uansett)

Men da det viste seg at jeg ble boende i byen etter endt studie, byttet jeg fastlege. (hadde opprinnelig plan om å flytte hjem jeg, derfor beholdt jeg legen min.)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg vet at jeg "bare" kan stikke innom et legekontor, men har erfart at det dessverre er veldig vanskelig, og at muligheten for å bli avvist er stor flere steder. Har mange venner som slet med dette de andre plassene jeg har bodd.

Menmen, skal til en større by så jeg satser på at jeg overlever, tror ikke jeg tar meg bryet med å skifte lege riktig ennå da..=)

Skrevet

Takker også for svar =)

Tror jeg kommer til å gjøre som Adee, vente litt med å eventuelt skifte lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...