Gå til innhold

Solstuas skoledagbok


Solstua

Anbefalte innlegg

Tenkte at siden jeg snart skal begynne å studere igjen :redd: kan det være fint å ha et sted å skrive om tanker, forventninger, problemer, oppturer og nedturer i forhold til studiene :rosasmil:

Jeg begynner det nye livet mitt med skrekkblandet fryd - det er ikke bare bare å begynne å studere igjen... OG jobbe ganske mye samtidig - men dette skal jeg fikse :rosasmil:

Ha en fin dag :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grattis med fagblok.

Hva skal du studere?

jeg skal begynne på HiØ og både gruer og gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amalie_85 :rosasmil:

Jeg skal studere sykepleie (HiO) - som du både gleder og gruer jeg meg...

Det jeg tenker mest på for øyeblikket er økonomi og arb.mengde - siden jeg skal jobbe og studere, men på en annen siide er det kanskje en liten fordel også fordi jeg jobber jo med det jeg skal studere.

Hva skal du studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelærer.

Er ikke flink å jobbe med skole så jeg er redd det skal bli vanskelig.

Men det ordner seg nok vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei vennen! :vinke:

Gleder meg så til å høre fra deg når du får begynt på studiet! ;) Kommer sikkert til å bli knall gøy! Kunne ønske jeg også hadde begynt der i år.

Når begynner du? Jeg vet ikke om jeg får snakket med deg noe før du begynner siden jeg skal på ferie,men lykke til da ihvertfall! :klem:

Jobber du denne helgen elr?

Ha en fin dag. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Du kunne vore meg gitt... Eg og skal jobbe og studere i haust, spennande! Er du også litt eldre enn dei andre studentane? Sia du skreiv "studere igjen" tenkte eg berre. Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake :rosasmil: Har hatt noen hektiske, men veldig fine dager men ferieinnspurt og studiestart.

I helgen fikk vi besøk av noen venner fra Sverige og søndag (som også er bryllupsdagen vår :hjerte: ) dro vi alle sammen til Hvaler for å slappe av noen dager før studier/jobb. Studiet skulle begynne på tirsdagen, men jeg hadde søkt om fritak de første dagene siden vi skulle reise og siden jeg av erfaring vet at jeg ikke ville gå glipp av så altfor mye... MEN når jeg kom hjem i går kveld lå det et brev til meg i posten hvor det sto at jeg måtte møte opp i går kl 1000 på dagen, hvis ikke mistet jeg studieplassen min - og jeg som trodde alt var i orden, hadde ringt å sjekket også... Så det blei en natt uten særlig mye søvn :icon_frown: jeg var så redd!! Men alt ordnet seg, så i dag har jeg vært på skolen :-D

Hei Malina :rosasmil:

Har hatt fri siden sist torsdag, så jeg har ikke vært her så mye... Du er kanskje på ferie nå, håper du har det supert - veldig hyggelig at du stikker innom!! Skal stikke innom deg etterpå

:-D

attergløyma :vinke: Det er en spennende og krevende tid vi skal gjennom med både jobb og studier, men jeg gleder meg. Hva skal du studere? Var på skolen for første gang i dag og jeg kan nok si at jeg ikke er en av de yngste :kgblunk: Vi ble delt inn i grupper og den eldste av de jeg kom på gruppe med var 5 år yngre enn meg... Men det går sikkert helt fint!!

Har jo allerede ett 3 årig høyskole studie bak meg - det er derfor det blir igjen...

Har jo ikke enda fått helt oversikt over alt, men førsteinntrykket er veldig godt. Deltidsordningen som jeg går på organiseres på en litt annen måte enn fulltid - etter hva jeg har forstått, noe jeg ser på som en positiv ting. Sånn første dagen skryter selvsagt lærerne hemningsløst, men de sa at nivået på kunnskapen til studentene var (er) høyere på deltid enn fulltid... Ikke vet jeg...

Kommer hvertfall til å bruke MASSE penger på bøker - det er helt sikkert, 2 (egentlig 10 siden det er flere bind) av bøkene kommer på den nette sum av ca 4000 :redd:

Ha en fin dag :blomst:

Endret av Solstua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Eg tar master på Blindern, fulltid på to år, så dette kan bli hektisk. Blir ikkje plass til mykje privatliv i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-D

Gratulerer med 1års bryllupsdag! :hjerter_rundt: Så koselig.

Hjelpe meg, det var da en utrivelig overraskelse og komme hjem til. Så lite proffesjonelt gjort fra skolens side. Men godt det rodnet seg.

Hvordan har det vært til nå da?

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malina :rosasmil: koselig du stikker innom

Det var en helt forferdelig følelse å lese brevet fra skolen - nesten som å falle ut i en avgrunn... Jeg gråt :grine: av glede når jeg fikk vite det ordnet seg..

Har jo ikke vært så mye på skolen enda, men jeg er veldig fornøyd så langt. Det virker som et bra opplegg for læring - mye bedre enn sist jeg gikk på høyskolen... Nesten ingen eksamner/prøver på skolen, men gruppe/individuelle oppgaver og hjemmeeksamner. Det er lagt opp til veldig mye gruppearbeid, og særlig er jeg begeistret for Fronter - et program vi skal bruke når vi skiver oppgaver ect.

Men mest av alt gleder jeg meg til å komme igang med å lære :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok tenke meg det satte ett støkk i deg. Så bra det gikk fint! :)

Og så flott at du er fornøyd med opplegget på høyskolen. Jeg har også fått med meg at det bare er hjemme-eksamern- unnskyld meg,men det høres utrolig lett ut. Da kan man jo få all verdens hjelp man vil ha?! Høres nesten for godt ut til å være sant. :overrasket: Kusina mi hadde også hjemme-eksamen før sommerferien i år, og hun satt hele tiden hos broren min som er lege. Det er klart, han vet jo ikke om sykepleieprosedyrer og slikt,men uansett så er det rart at man kan få så mye hjelp til eksamen liksom.

Fronter er et bra program,ja. Jeg ble kjent med det når jeg tok siste året på hjelepleien. Enkelt og greit når man bare kan levere oppgaver over nettet og får tilbakemeldinger fra veiledere. :)

Når begynner dere med praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der med hjemmeeksamen er jo både og egentlig - men det skolen mener er vel at det er den måten å lære på som er mest mulig lik den måten en kommer til å jobbe på i arbeidslivet... I tillegg krever de nok en del mer av en slik oppgave, en må vise at en har forstått, at en kan finne ny og relevant litteratur og kunne bruke teori og praksis sammen... Men på den annen side, som du sier kan en skaffe seg hjelp. Etter hva jeg har forstått skal vi bare ha noen praktiske prøver på ulike prosedyrer og medikamentregning, resten gruppe/individuelle arbeid.

Første praksisperiode er etter jul - det passer godt, synes det er bra å komme inn i studiet før praksisen begynner.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig,veldig fornuftig ut å vente en studn med praksisen. Veldig mange som begynner på sykepleier har jo ikke hatt erfaring fra slikt arbeid før,så da kan det nok bli en brå overgang,ja.

Det er nok litt forskjellig fra skole til skole åssen de gjør det med prøver/eksamner underveis. Jeg kjenner noen som går i Bergen, tromsø og Kr. Sand, og jeg tror ingen av de skolene gjør det helt likt. Noen har alle eksamene samtidig rett før ferien,mens noen tar ett fag ferdig,så eksamen,så neste. Synes det siste høres mest fornufrig ut så blir det ikke så mye på en gang.

Praktiske prøver er også bra. Husker fra når jeg gikk på hjelpepleien; følte jeg fikk vist mye mer av hva jeg kunne når jeg gikk med læreren min på jobb en hel dag.

Det første året er det vel bare sykehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få ut litt frustrasjon... dog ikke av det alvorlige slaget, men likevel...

Det er bare SÅ mye å sette seg inn i - utenom det faglige mener jeg, det er individuelle læringsmål, gruppenormer og fremdriftsplaner, studiekontrakter her og studiekontrakter der... Hvordan oppgavene skal skrives osv osv... :redd: Det er så vanvittig mye som har forandret seg bare siden jeg gikk på høgskolen for 2 år siden - hvordan skal jeg klare alt dette???

Men - samtidig som jeg synes det er overveldene og skummelt gleder jeg meg nesten som et barn til å lære mer, lære nye ting :rosasmil: :hoppe: Trives så godt og ser veldig lyst på fremtiden som deltidsstudent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, ja alt det ny er skummelt. (nå høres jeg ut som en eller annen bestemor :ler: ). Jeg skjønner egentlig ikke helt vitsen med alt det de må forandre på jeg. Husker når jeg gikk på videregående; det var jo et svare strev og sette seg inn i alt som forandret seg fra år til år. Tror politikere og de som bestemmer dette her, forandrer på ting bare for å gjøre noe :overrasket: Det meste har ikke et fnugg av fornuft i seg. Men nå vet jeg ikke hvordan det er på høyskoler da,men det er sikkert mye unødvendige forandringer der også.

Men godt du ser lyst på det ;) Det kommer nok til å bli et knall bra år. Hold meg oppdatert!

Du er vel på skolen i dag?!

Ha en finfin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

Gratulerer med dagbok og som student :)

Blir spennende å følge med her fremover for jeg er også student og jobber mye ved siden av.. Tar litt tid før man kommer inn i gode rutiner ;)

Håper du får en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja alt det ny er skummelt. (nå høres jeg ut som en eller annen bestemor :ler: ). Jeg skjønner egentlig ikke helt vitsen med alt det de må forandre på jeg. Husker når jeg gikk på videregående; det var jo et svare strev og sette seg inn i alt som forandret seg fra år til år. Tror politikere og de som bestemmer dette her, forandrer på ting bare for å gjøre noe :overrasket:  Det meste har ikke et fnugg av fornuft i seg. Men nå vet jeg ikke hvordan det er på høyskoler da,men det er sikkert mye unødvendige forandringer der også.

Men godt du ser lyst på det ;)  Det kommer nok til å bli et knall bra år. Hold meg oppdatert!

Du er vel på skolen i dag?!

Ha en finfin dag! :klem:

God morgen :vinke:

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor de skal forandre alt mulig foran et nytt år... Det føles noen ganger som om de går inn for å forvirre :forvirret: I tillegg må vi finne ut av mange ting på egenhånd... Det er ikke bare lett - men det hjelper at jeg føler dette er det riktige for meg :rosasmil:

Når det gjelder jobben og studiene tror jeg det kommer til å gå bra - jeg har vært veldig heldig og fått turnusen tilpasset mine behov. Kan ikke få rost avd.sykepleieren på posten, "sjefen" nok - jeg har fått det akkurat som jeg vil :rosasmil: Har fått noen nattevakter og flere kveldsvakter, så jeg tror det skal gå bra!!

I dag er det fredag - og jeg skal til Skien en tur, familie/venner helg inkl. en konsert med Elvira Nikolaisen - gleder meg!

Ha en fin helg :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :) 

Gratulerer med dagbok og som student :)

Blir spennende å følge med her fremover for jeg er også student og jobber mye ved siden av.. Tar litt tid før man kommer inn i gode rutiner ;)

Håper du får en fin kveld :)

Hei :rosasmil: og takk for hilsen

Det er virkelig spennende og en stor utfordring å jobb og studere samtidig - nå føler jeg at jeg helst ville studert hele tiden, ikke "kaste bort" tiden på jobb... Men på den annen side synes jeg det er fint å jobbe med det jeg utdanner meg til.

Gode rutiner er nok alfa omega - hvis ikke kan det fort bli vanskelig å få gjort det en skal.

Lykke til :blomst: og ha en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...