Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om det er her denne tråden bør ligge, men jeg prøver her.

Jeg begynte i ny jobb igår, 100 %. Jeg har tre barn i alderen snart 3- 9 år.

Jeg har vært hjemme og jobbet deltid som dagmamma. Vi har hatt det litt trangt økonomisk, men det har da gått.

Nå derimot, kommer økonomien til å bli bedre.

Men (og jeg vet at det bare er 2.dagen min på jobb) jeg sliter sånn med samvittigheten.

Jeg ser jo ikke mine egne barn mer enn 3-4 timer på ettermiddagen, en hektisk halvtime om morgenen før jeg må løpe avgårde.

Jeg har fått jobb i barnehage, og går den samme vakta denne uka (8-1530) og fra neste uke regner jeg med at jeg får prøve meg litt på tidligvakt og seinvakt. Så da begynner jeg og slutter enten tidligere eller seinere. Og det hjelper jo.

Men jeg har ikke lyst å jobbe 100 %. Men jeg må jo for at vi skal få råd til sfo og barnehage.

:grine:

Hva kan jeg gjøre for å lette på samvittigheten min. Jeg kommer til å savne en dag fri i ny og ne og bare ha tid til mine egne... :grine::grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen oppmuntrende ord å komme med???

*griner enda mer* :grine:

Skrevet

Hei! Kjenner meg så igjen! :grine: Samvittigheten blir sånn, selv om ungene våre helt sikkert har det bra! Men har du regnet ordentlig på hva du sitter igjen med om du går ned litt i stilling samtidig som du trenger mindre barnehage og sfoplass?

Det kan også utgjøre litt skattemessig! Jeg jobber deltid og klart; vi har litt mindre penger enn vi kunne hatt, men det er utrolig deilig med den "fritiden" jeg da har til husarbeid og leksehjelp. Vet ikke om dette var noen trøst men, jeg vet hvordan du føler det :klem: Men regn på det!

Skrevet

Det gaar sa fint saa! Du kommer nok inn i rytmen etter hvert. Husk paa at det er mange som er i samme situasjon. (Og mange som har vokst opp med heltidsarbeidende foreldre, det ble da folk av oss ogsaa :))

Du har jo fri i helgene da :)

En :klem: til deg

Skrevet

Sånn er det for de fleste av oss. Slutt å syt.

Unga har det sikkert bra dem i barnehage,sfo. Bedre det en å henge rundt bena til mora.

Skrevet

Tror nok at det går seg til. Etterhvert så vil du bli vant med det. Det er jo helt vanlig, og barna dine er priviligerte som har hatt deg hjemme helt til nå.

Gjest Mireya
Skrevet

Det går nok bedre etterhvert.

Og tenk, du er så heldig at du har fri 2 av ukas 7 dager! Og de kan du bruke sammen med barna.

;)

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Takk for svar. Det er nok ikke alternativ å gå ned i stilling. Dessverre. Ikke ennå iallefall. Jeg satser på at det går seg til.

Jeg har en annen jobb i sikte, den er også i barnehage. Jeg har jobbet der før, og det er ikke så lange vakter der. Skulle jeg være så heldig å få den, får jeg kortere vei til jobb og mer tid til ungene. Bruker nå 15 minutter hver vei til jobb, tilsammen en halvtime i kjøring pr. dag.

Jeg syter ikke, er bare utrolig glad i ungene mine og ville vært med dem hele døgnet.

Jeg vet at de har det bra, det er ikke det det går på. Jeg vil bare ha mer tid med dem. Men- jeg valgte å søke 100 % jobb, så jeg gir det en sjanse. Har jo tross alt bare vært på jobb i 2 dager, og alt er fremdeles nytt og uvant. Men gruer meg til skolen begynner. Da blir det straks travle dager. Vet ikke helt hva jeg har begitt meg utpå...

Skulle kanskje vært dagmamma et par år til... Selv om det var ganske ensomt..

Skrevet

Se det positive i at barna dine lærer seg å fungere sammen med andre barn, og de lærer seg å være adskilt fra foreldrene sine. Og du vi bli mer sosial, og sette ekstra pris på tiden du har sammen med barna dine. Jeg tror dette er sunt for både deg og barna dine. Og jeg må bare få si at jeg er kjempe glad for at begge mine foreldre jobbet 100% fra jeg var liten.

Skrevet
Takk for svar. Det er nok ikke alternativ å gå ned i stilling. Dessverre. Ikke ennå iallefall. Jeg satser på at det går seg til.

Jeg har en annen jobb i sikte, den er også i barnehage. Jeg har jobbet der før, og det er ikke så lange vakter der. Skulle jeg være så heldig å få den, får jeg kortere vei til jobb og mer tid til ungene. Bruker nå 15 minutter hver vei til jobb, tilsammen en halvtime i kjøring pr. dag.

Jeg syter ikke, er bare utrolig glad i ungene mine og ville vært med dem hele døgnet.

Jeg vet at de har det bra, det er ikke det det går på. Jeg vil bare ha mer tid med dem. Men- jeg valgte å søke 100 % jobb, så jeg gir det en sjanse. Har jo tross alt bare vært på jobb i 2 dager, og alt er fremdeles nytt og uvant. Men gruer meg til skolen begynner. Da blir det straks travle dager. Vet ikke helt hva jeg har begitt meg utpå...

Skulle kanskje vært dagmamma et par år til... Selv om det var ganske ensomt..

De ville nok ikke vært sammen med deg hele døgnet. Altfor kjedelig for dem.

Vil du at de skal bli noen skikkelige mammadalter eller?

Kan vel være glad i barna sine selv om man vil jobbe vel og ikke får sett så mye.

Bruke fridager og ferier det,så er det nok bra nok det.

Skrevet

Min mor har sagt nå i ettertid at hun var glad hun måtte ut i jobb mens vi ennå var små. Følte at hun kunne blitt en skikkelig hønemor, og at vi barna ville gått glipp av mye verdifullt som man faktisk får gjennom å være i barnehage. Jeg har i hverfall ingen ting å si på min oppvekst som barnehagebarn. Tror ikke dette er så ille for ungene, er nok verst for deg.

Skrevet

Det koster med likestilling vet du , det har sin pris...I Norge er det slik.

Skrevet

Du er faktisk ganske heldig til tross. Du slipper helgearbeid, og har fri HVER lørdag og søndag!! Dette er dager du virkelig bør prioritere med barna dine, slik at de og føler det her HELG og FRI.

Jeg skjønner deg veldig godt, men de aller fleste MÅ jobbe.. Og det er sunt både for deg og barna dine og oppleve litt andre ting.

Barna dine har det nok helt topp i barnehage, skole, sfo, de leker med jevnaldrende, får seg venner, å skaper sitt nettverk.

Du jobber og får kollegaer, og har en sosial jobb situasjon.

Kveldene er deres sammen.

Du kommer inn i det, alt som er nytt er en overgang...

Ikke gi opp, tenk litt på deg selv også, men som sagt, gi barna den helgefølelsen de fortjener :)

Jeg vokste opp med begge foreldrene i full jobb, selvstendig næringsdrivende og mer enn full jobb til tider..

Var veldig mye hos besteforeldre på kveldstid.

Helgene, og da KUN søndagene for oss, var HELLIG!! Da prioriterte vi kun hverandre.

Startet med felles måltid og lørdagsgodt og tv kos lørdagskvelden, og dro ALLTID ut på tur i skogen eller på fjellet på søndagene. Eller var hjemme og koste oss sammen..

Dette henger igjen den dag i dag.. jeg har fortsatt i samme rutinen, jobb mandag-lørdag.. SØndag er HELLIG!!

Lykke til :)

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg har kommet til en løsning som jeg håper går min vei.

Jeg har vært ringevikar i en avlastningsbolig, og nå er det 4 ledige helgestillinger der. 21 %.

Om jeg får en av de, kommer jeg til å be om å få gå ned til 70 % i barnehagen. Da jobber jeg hvis jeg får det til, 3 dager en uke og 4 dager neste uke...osv. Da får jeg noen dager fri i uka til ungene, men må ofre en helg i mnd. Men det skal jeg klare, og min mann støtter meg fullt ut på dette.

Ellers har jeg også funnet ut at jeg er litt "lei" av barnehage, og har lyst å prøve noe nytt om en stund. Da har jeg også en stilling jeg skal søke på som er ledig fra 1.1.07.

Så nå håper jeg alt går min vei, ellers blir det litt trist igjen. Det er ikke bare samvittigheten min som sliter har jeg funnet ut, men det at det kanskje er feil yrke jeg har valgt. Jeg trivdes godt i barnehage sist jeg jobba, som er noen år siden. Men etter at jeg begynte i avlastningsboligen har jeg funnet ut at det er det som er kjekkest. Men man blir ikke rik på bare å jobbe 21 %, så jeg må jo ha noe utenom. :)

Skrevet
De ville nok ikke vært sammen med deg hele døgnet. Altfor kjedelig for dem.

Vil du at de skal bli noen skikkelige mammadalter eller?

Kan vel være glad i barna sine selv om man vil jobbe vel og ikke får sett så mye.

Bruke fridager og ferier det,så er det nok bra nok det.

Sånne svar kan jeg greie meg uten. Mine barn er langt fra mammadalter.

Når jeg sa at jeg ville være med dem døgnet rundt, mente jeg ikke det bokstavelig. Jeez... :frustrert:

Jeg kan godt jobbe, det er jo deilig å komme seg ut litt, men ville gjerne hatt en dag eller to fri i uka. Også til å få tatt en runde i huset. Er det så ille å få ønske da?

Som jeg nevnte i svaret ovenfor, så håper jeg at jeg får det til å jobbe 70 % i tillegg til 21 % i avlastningsboligen.

Skrevet

Jeg er veldig glad for å ha fri en dag i uken. Da får jeg ryddet, vasket, handlet og ordnet med andre ting mens ungene er på skolen. Så det er jo egentlig ikke det at de ser mer til meg, men da har jeg gjort unna ting som vi ellers måtte gjort på ettermiddagene, etter lekser, middag, fotballtrening m.m. Hverdagen blir ett hakk mindre hektisk og humøret blir bedre! Jeg jobber annenhver lørdag, men da er jo mannen hjemme, fungerer veldig bra for oss! Håper det ordner seg for deg!

Skrevet
Sånne svar kan jeg greie meg uten. Mine barn er langt fra mammadalter. 

Når jeg sa at jeg ville være med dem døgnet rundt, mente jeg ikke det bokstavelig. Jeez... :frustrert:

Jeg kan godt jobbe, det er jo deilig å komme seg ut litt, men ville gjerne hatt en dag eller to fri i uka. Også til å få tatt en runde i huset. Er det så ille å få ønske da?

Som jeg nevnte i svaret ovenfor, så håper jeg at jeg får det til å jobbe 70 % i tillegg til 21 % i avlastningsboligen.

Sånn erdet får de fleste,så slutt og syt.

Skrevet

Tenkt kvalitet i stedenfor kvantitet når det gjelder barna, det hjelper ofte på samvittigheten:)

Skrevet (endret)
Takk for svar alle sammen!

Jeg har kommet til en løsning som jeg håper går min vei.

Jeg har vært ringevikar i en avlastningsbolig, og nå er det 4 ledige helgestillinger der. 21 %.

Om jeg får en av de, kommer jeg til å be om å få gå ned til 70 % i barnehagen. Da jobber jeg hvis jeg får det til, 3 dager en uke og 4 dager neste uke...osv. Da får jeg noen dager fri i uka til ungene, men må ofre en helg i mnd. Men det skal jeg klare, og min mann støtter meg fullt ut på dette.

Ellers har jeg også funnet ut at jeg er litt "lei" av barnehage, og har lyst å prøve noe nytt om en stund. Da har jeg også en stilling jeg skal søke på som er ledig fra 1.1.07.

Så nå håper jeg alt går min vei, ellers blir det litt trist igjen. Det er ikke bare samvittigheten min som sliter har jeg funnet ut, men det at det kanskje er feil yrke jeg har valgt. Jeg trivdes godt i barnehage sist jeg jobba, som er noen år siden. Men etter at jeg begynte i avlastningsboligen har jeg funnet ut at det er det som er kjekkest. Men man blir ikke rik på bare å jobbe 21 %, så jeg må jo ha noe utenom. :)

Har du sjekka om det er nattevaktstillinger der? Hvilende nattevakt er helt genialt, da har man baade tid og overskudd til aa gjöre ting dagen etter :)

Endret av Amadea
Skrevet

Prøv å endre innstilling og tenk på det du får med barna. Du slipper skift, dere får bedre råd, kanksje du kan avspasere en gang i blant? Når du vanligvis er borte er det ti ganger koseligere for barna når du plutselig er hjemme en ettermiddag midt i uka :)

15 min hver vei til jobb bør du forresten se på som en luksus! Se heller på det som at du sparer minst en halvtimes reising hver dag, altså at du "jobber en halvtime kortere" siden du har så kort reisevei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...