Gå til innhold

Barn og kosthold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I Aftenposten i dag er det to saker som har med barn og kosthold og gjøre Advarer mot ny godteriunderklasse og Får etset bort tennene.

Jeg opplever at vi har så mye informasjon om hva som er et sundt og godt kosthold og hva som ikke er det, samtidig opplever jeg til stadighet foreldre som ser ut til å gi fullstendig blaffen i alt vi vet om dette og lar barna proppe seg fulle av sukker og fett. Når dette kommer opp som et tema så forsvarer de seg alltid med at det er ikke så lett og at de hadde en masse forsetter før de ble foreldre, men at dette er så vanskelig å etterleve i hverdagen at de ikke får det til, men det er vel ikke sååå farlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar det alvorlig, her i huset er det ikke mye sukker i ukedagene. Barna får kun godteri og brus på lørdag. Vi prøver å heller lage popcorn enn å gi de chips, vet ikke om det er så mye sunnere, men det føles sånn. ;)

De får ikke sukkerpålegg som syltetøy eller sjokade på skivene, kun ost/skinke eller leverpostei. Heldigvis liker de dette godt og synes det er helt greit. Prøver å ha vann til maten, eller melk hvis de vil ha det.

Jeg lager middag hver dag, vi har ikke noe ferdigmat og spiser sjelden på McDonals eller tilsvarende.

Hos besteforeldre får de jo mye mer søtt da, men det synes jeg må være være lov... :)

Skrevet

Ja. Mannen och jag tänker mycket på både vårt och sonens kosthold.

Vi är kanske extrema men sonen på 2½ dricker inte brus, saft eller juice - han har fått prova någon gång men vill inte ha. Han har inte lärt sig dricka det. Han älskar mjölk och dricker mycket vatten.

Han har inte heller fått äta gotteri. Jag vill att han lär sig njuta av frukt och bär i stället. I sommar bad han om knäckebröd med mjukost om han blev sugen på nåt. Inte glass/is, läsk, gotteri eller chips. Det gläder mig.

Jag tycker också det är viktigt av många skäl med regelbundna måltider. Frukost, lagad lunch (vi bor ju i sverige) och middag + välling eller gröt innan sängdags. Då får han energi och näring i sig på regelbundna tider och humöret blir bättre och han suktar inte efter annat.

Även JAG som vuxen behöver de rutinerna har jag märkt genom åren, annars blir jag trött, okoncentrerad, sötsugen och sliten.

Skrevet

Vi tar det alvorlig, men ikke pga det de skriver lnkene, men forsi vi ønsker at ungene skal ha sunne kost-vaner. Og det lærer de hjemme. Det er også en del overvekt i familien på begge sider, og med sunne kost-vaner håper vi at de ikke blir så store...

Vi har lørdags-kos, hvor det er godteri. Det var en periode en gutt i klassen deres som alltid hadde godteri med på skolen. Da sa vi at hvis de klarte å ikke spise goderi i ukedagene, så skulle de få så mye de orket på lørdag. Så da er det en stoor skål som står fremme noen timer, hver lørdag. Og utrolig nok spiser de ikke så mye godt da ! Men det er viktig for dem at skålen er stor, fordi de har takket nei til mye godt hele uken.

Brus har vi ikke i huset. Kun på bursdager og andre høytider. Vi drikker mye vann, og så har vi juice innimellom. Juice da kun til måltider, og aldri på kvelden, pga tannpussen og syre.

Syltetøy og sjokolade-pålegg var i mange år kun goder hos besteforeldre. Nå har de det og på lørdag , men etter "en sunn skive". Dette er noe de foreslo selv, og er helt ok for oss. Ungene er veldig glad i vanlig pålegg, og da gjerne med tilbehør av agurk / tomat / paprika.

Tror nok vi slipper opp litt med alderen, men enn så lenge kan vi legge forholdene til rette så vanene er innarbeidet.

Ceca ;)

Skrevet

Vanene i hverdagen er det som er viktig. Så her hos oss er det kun godteri og av og til brus på lørdager og andre høytidsdager e.l. Som med så mange ting i forhold til barn, er det viktig med trygge og gode rutiner også rundt mat og kosthold. Og så får en bare håpe at det vi voksne lærer dem i hverdagen vil gi dem den ballasten de trenger... ;)

Gjest Tweetypie
Skrevet

Vi tar kosthold veldig alvorlig, men det blir kos for barna på lørdag da med litt godteri. Er såpass heldig at de ikke bryr seg så mye med snop og søtsaker da.

Vi har en strikt meny hver uke. Mye inneholder fisk og grønnsaker. Barna får ikke syltetøy på skiva - her går det i leverpostei og makrell i tomat og ost da.

Skrevet

Så bra at det er flere av dere som har et bevist forhold til dette og får det til i hverdagen :)

Skrevet
Så bra at det er flere av dere som har et bevist forhold til dette og får det til i hverdagen  :)

Man kan vel kanskej ikke regne med at de som driter i kosthols svarer i denne tråden..?

Skrevet

Vi har et sunnt kosthold, og jenta vår får godteri bare på lørdag.

Brus, juice og saft har vi sjelden.

Vi har bare grovt brød, og pålegg som hun spiser mest er makrell i tomat, leverpostei, kaviar, baconost, brunost og kalkunpølse.

Sjokoladepålegg og annet klin pålegg har vi kanskje en gang i året.

Til middag, spiser vi rent kjøtt, kylling og fisk, grønnsaker, poteter, ris, pasta.

I familien våres er det og en del ekstrem overvekt og jeg er helt skremt av og se hva de spiser, og vi vil lære datteren våres gode matvaner.

Vi er og optatt av og være i fysisk aktivitet, mener at det er veldig viktig og, så datteren våres går i natur barnehage hvor de er mye på tur også går hun på turn og dans. Takk og pris elsker hun og drive på med idrett og være ute og leke og ute i natur.

Når datteren våres er hos de får hun i seg nok usunn mat. De spiser sånn som pannekaker med mye sukker i oppskriften, så tar de på syltetøy med sukker og masse sukker oppå der igjen.

Og de bruker margarin og majones på det meste.

Skrevet

Tror dessverre der er en del foreldre som ikke vet så mye om kosthold. Har selv en bekjent som tror hun er opptatt av at barnet spiser sunt. Hun insisterer på at barnet skal smake på grønnsakene på tallerkenen, men overser at godteri alltid er tilgjengelig. Men slike foreldre svarer nok ikke her.

Skrevet

Vi passer på, men er ikke helt ville. Dvs at snop er forbeholdt lørdager - men er det en spesiell anledning på en ukedag, besøk el, så er vi ikke helt på tuppa over litt snop. Is er vi veldig lite restriktive med - det er jo sommer! Så det blir litt is....

Heldigvis foretrekker snuppa på 3 vann fra kjøleskapet fremfor saft, så vi har ikke saft i huset. Juice og til og med O'boy har vi gjerne til lørdagsfrokosten, og da finner vi også frem sjokaden. Ellers går det i leverpostei eller skinke.

Dessverre får vi ikke i henne "brød med erter" som hun kaller grovbrødet, så dermed blir det til at vi gir etter og gir henne langebrød avogtil.

Så sånn alt i alt er vi rimelig sunne, men er veldig gode på å skeie ut også! ;-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi forsøker å ha en sunt og variert kosthold. Som Nokia sier, så er snop forbeholdt lørdager, men det finnes unntak. Is går det også mye av om sommeren. Jeg tror mye ligger i det daglige kosholdet, og hos oss spiser vi grovt brød med pålegg som ost, skinke og leverpostei. Sjokoladepålegg har vi sjeldent i hus, og de får aldri sjokoladepålegg og saft med seg på skolen. Vi drikker jus uten sukker, og saft kun til middag.

Jeg forsøker å lage mest mulig mat fra bunn av, og med mest mulig rene prodter som kylling, fisk og kjøtt. Jeg prøver også å bruke minst mulig hel- eller halvfabrikata. Salat og/eller grønnsaker til middag hver dag, samt at vi alle spiser frukt hver dag.

Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å velge økologisk mat, men dessverre er utvalget i frukt dårlig her jeg bor.

Vi er på ingen måte fanatiske, og vi kan bli mye bedre, men jeg har god samvittighet fordi vi gjør et forsøk...

Skrevet

Jeg er en av de som er bevisst men ikke fanatisk heller. Barna spiser godt på lørdag. Har vi besøk eller feirer noe blir det litt i uken også. Ingen brus utenom lørdag (men brus er ikke helt på toppen av listen hos barna heller..).

Is blir det en del av nå på sommeren. Youghurt spiser de en god del av (regner med at dere som er strikte sier nei til det og?). Kake spiser vi når vi har besøk. Tyggis får de om de vil (men uten sukker). Juice får de drikke om de vil ha det. Men jeg oppmuntrer til melk iallefall til frokost og kvelds - og melk liker de godt.

Vi er sånn passe på dette. Barna liker nesten ikke grønsaker, men jeg peser det ikke - for jeg mener det kommer etterhvert.

Vi har slanke og sunne barn allikevel vi... Flotte tenner har de også.

Gjest Tweetypie
Skrevet
Så bra at det er flere av dere som har et bevist forhold til dette og får det til i hverdagen  :)

Skal innrømme at det er ikke alltid ungene vil ha den sunne maten, men det går som regel ganske greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...