Gjest Lanyah Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 (endret) Ok, den ene sier at en kan bestemme hvor mye en vil skatte for, og bare si hvor mye en kommer til å tjene det året (redusere summen mye), også bare gir du beskjed mye senere om at du "Oj, tjente visst litt mer!" For å så få nytt skattekort... Og i tillegg bestemme hvor mye prosent en vil betale...! I tillegg får denne personen penger kontant av arbeidsgiver...? :klø: Denne personen får 100 kroner timen, og kan ha lange arbeidsdager opp til 10 timer. Personen betaler 11 % skatt, og påstår at han har ordnet seg frikort på skattekontoret...? Han sier at han da har bare sagt at han skal tjene så og så mykje dette året..., kan en lyge om sånt?, han har IKKE fast inntekt. Mens den andre sier at de er skattekontoret som bestemmer hvor mye skatt en skal betale ut fra det en tjener...! Frikort (ikke noe skatt) kan en ikke få når en er over 18..., en må betale skatt uansett hvor mye du tjener...! Du kan få et slags frikort der du betaler litt mindre skatt, men hva gjelder det egentlig? Og ALL skatt og lønn skal gjennom kommunen\skattekontoret eller hva det er. At det ikke er arbeidgiver som skal trekke skatten, og betale ut lønnen kontant til arbeidstaker...! Denne personen jobber som lærling og tjener 41 kroner timen, og skatter for 35%!? Da har denne personen også vert på skattekontoret og prøvd å få ordnet noe "frikort", da denne personen begynte i jobben var personen bare 17! (OK, dere skjønte at dette var meg! ) Men uten hell gikk ikke det, hadde også et frikort der en slipper å betale skatt opp til tjente 30 000 eller noe sånt, og hadde faktisk 10 tusen igjen fra det skattekortet da jeg begynte i jobb! Blir så forvirret jeg! Dette ER URETTFERDIG! Håper dere skjønte hva jeg skrev, noen som VET hva som er riktig?... Endret 8. august 2006 av Lanyah
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Ble litt for rotete skrevet det der. Man oppgir til likningskontoret hvor mye man antageligvis kommer til å tjene, så oppgir man fradragene sine. Utfra det beregner likningskontoret skatten man skal betale utfra de tallene man oppgir. Er fullt mulig å oppgi feil tall til likningskontoret, men da vil det jevnes ut når skatteavregningen kommer - restskatt eller skatt til gode.
Gjest Lanyah Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Vet det ble rotete..., er elendig til å forklare ting...! Håper uansett noen som vet dette da, kan fortelle hvordan det er med skatt! Begynner å være den som skal flytt hjemmefra nå, og klare meg på egenhånd. Det er så dumt når jeg ikke vet noe ting...
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Person 1 har i hovedsak rett, men risikerer en saftig baksmell når skatteavregningen kommer. Og det er arbeidsgiver som trekker skatten og betaler inn skatten til skattemyndighetene og deretter gir nettolønnen til den ansatte.
Gjest Lanyah Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Person 1 har i hovedsak rett, men risikerer en saftig baksmell når skatteavregningen kommer. Og det er arbeidsgiver som trekker skatten og betaler inn skatten til skattemyndighetene og deretter gir nettolønnen til den ansatte. ← Yuki! Da har jeg blitt litt klokere!
Leo Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 Relativt rotete, ja... Ligningskontoret utsteder skattekort på bakgrunn av de opplysningene de allerede har eller de du oppgir om din inntekt, dine fradrag, din gjeld og din formue. Man kan selvfølgelig med vilje gi feil opplysninger og dermed få et skattekort som gjør at man trekkes for lite/for mye skatt gjennom året. Skattetrekket som fremgår av skattekortet har imidlertid ingen betydning for hva man faktisk skal betale i skatt. Det er det årets samlede skattepliktige inntekt, redusert for evt. fradrag, som avgjør. To personer med like inntektsforhold vil til slutt måtte betale like mye i skatt selv om den ene har unngått å betale skatt gjennom året fordi h*n med vilje har oppgitt feil grunnlag for beregning av forskudsskatt og den andre har vært trukket 50% hele veien. Forskjellen er at den første må betale restskatt, mens den andre sannsynligvis får igjen et hyggelig beløp. Arbeidsgiver trekker skatten fra bruttolønnen, innbetaler skatten til myndighetene og utbetaler nettoen til arbeidstaker. Lønnslippen er arbeidstakers "kvittering" for at alt har gått riktig for seg.
Gjest Fruktfat Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 men du må da trekke alt for mye skatt?? da jeg var førsteårs lærling med 35kr/t trakk jeg 20% og det var mye mer enn jeg trengte. men da får vi jo en hyggelig sum tilbake da
Gjest Lanyah Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Takk for svar alle sammen! Når jeg tenker over nå, så begynner jeg å skjønne det! Ble jo glad da jeg fikk en sum på kontoen nå i sommer når jeg ikke hadde jobb eller noe ting! En ting til, timelønn kan en ikke "lyge på"?, har timelønn noe å si på hvor mye en må skatte? Eller er det bare mnd. lønn\års inntekt?...
Gjest Fruktfat Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 de bryr seg ikke om timelønnen din, men hva du tror du kommer til å tjene totalt i løpet av året.
Gjest Lanyah Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 (endret) men du må da trekke alt for mye skatt?? da jeg var førsteårs lærling med 35kr/t trakk jeg 20% og det var mye mer enn jeg trengte. men da får vi jo en hyggelig sum tilbake da ← Sant, det er jo tross alt mye bedre å få tilbake litt, enn å måtte betale! Oj, 35,- høres så ufattelig lite ut...! Skulle ønske det var sånn at lærlingen denne dag idag, kunne få litt mer! Der jeg jobbet før som lærling, der var det en ryddehjelp også, hun gjorde SÅ mye mindre enn meg, og fikk 70,- timen. DET var urettferdig det. Jeg måtte følge tariff lønnen, mens hun fikk det arbeidgiver bestemte. Endret 8. august 2006 av Lanyah
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Vet det ble rotete..., er elendig til å forklare ting...! Håper uansett noen som vet dette da, kan fortelle hvordan det er med skatt! Begynner å være den som skal flytt hjemmefra nå, og klare meg på egenhånd. Det er så dumt når jeg ikke vet noe ting... ← Jeg forklarte deg jo hvordan det fungerer.
Gjest Lanyah Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Jadå, selfølgelig! Var ikke det jeg mente at du ikke svarte meg, håpte bare på mer svar. Jeg er en sånn "trenger å få det inn med te-skje" person jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå