Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn og er ikke gravid enda, så strengt skal jeg vel ikke uttale meg så mye. Men jeg håper det er lov å tenke og spørre likevel...

Jeg synes "alle" barn har smokk nå. Hvorfor det? Jeg kan forsåvidt skjønne at foreldre foretrekker en anatomisk riktig smokk fremfor at barnet skal suge på tommelen og risikere tannstillingsfeil. Det er vel også lettere å kvitte seg med en smokk en det er å slutte å suge på tommelen.

Men må barn ha noe i munnen til enhver tid?

Helt subjektivt så liker jeg ikke smokk. Jeg synes det er stygt og synes vel egentlig det er en uting. Men jeg klarer også å se at smokken har sine fordeler, for eksempel for å roe ned barn. Smokk heter jo "pacifier" på engelsk, jeg synes det er et artig navn. :) Antakelig har det sammenheng med at jeg aldri har brukt smokk selv, dermed ser jeg heller ikke de positive assosiasjonene.

Jeg har inntrykk av at mange kjøper inn et utvalg smokker allerede før barnet blir født og smokken er med overalt. Jeg mener ikke å kritisere noen, det blir ens eget valg hva en gjør, men er det egentlig nødvendig?

Jeg har litt inntrykk av at enkelte foreldre reagerer på alle lyder fra barnet ved å putte en smokk imunnen på det, og det synes jeg er litt trist.

"Må" man ha smokk?

Er det fryktelig ille for barn å suge på totten?

Trenger barn å ha noe å putte i munnen hele tiden, utenom måltider?

Kan dere som faktisk er foreldre opplyse en nybegynner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_milla_*
Skrevet

Vårt barn har aldri brukt smokk. Prøvde vi å gi den til han, så spyttet han den bare ut igjen...Så da fikk han selvsagt velge selv :)

Men for noen få år siden kom det nye "oppdagelser" i forhold til forskning på krybbedød. Jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert nå, men jeg skal prøve å gjengi, fritt etter hukommelsen, det jeg leste (for ca. 1,5 år siden):

Mulig årsak til krybbedød kan være lukkerefleksen i halsen på spedbarn. Denne har jo vært aktiv under hele svangerskapet, og kan aktiviseres ved refleks dersom spedbarnet får hodet under vann.

Denne muskelen kan "henge seg opp", helt uten stimuli, og være mulig årsak til krybbedød. Når kroppen dør, vil alle muskler i kroppen slappe av, og det vil derfor være umulig å finne ut hva dødsårsaken egentlig var.

Forskning har vist at dersom barnet sovner med smokk, altså suger på denne, så er faren mindre for at lukkemuskelen "heger seg opp", og faren for krybbedød er redusert.

Disse opplysningene fikk vi på helsestasjonen og min umiddelbare tanke var at mitt barn skal bruke smokk! :overrasket:

Men som sagt så ville han ikke det...

Mulig det er derfor "alle" bruker smokk nå om dagen?

milla

Skrevet

Jeg er vel ikke akkurat noen ekspert på området, men jeg har da ett barn ihvertfall....

I utgangspunktet var både jeg og min mann veldig negative til smokk. Vi anså det som helt unødvendig. Om barnet ikke vennes til smokk, vil det heller ikke savne det. Man slipper også avvenning når den tid kommer.

Vår holdning var at vi skulle ha en smokk i bakhånd kun dersom gutten vår skulle finne på å ta tommelen. Tross alt ville vi heller at han hadde smokk enn tommel (ikke så lett å venne av med. Selv suttet jeg på fingrene til jeg gikk i 2 klasse).

Men ting blir jo ikke helt som man har tenkt alltid...(viktig leksjon for alle førstegangsforeldre ;) )

Vår gutt fikk kolikk, og var derfor mye urolig. Da ble vi med ett villige til å prøve absolutt alt, deriblandt smokk.

Nå viste det seg imidlertid at gutten vår ikke ville ha smokken uansett hvor mye vi prøvde, så han har aldri brukt smokk.

Nå som han er 15 måneder og all kolikk og den slags er gammel historie er vi glade for at han ikke bruker smokk. Men hadde han brukt det hadde det vært greit også. Jeg er ikke like bastant som før fødselen kan du si....Så lenge smokken er KUN for soving eller i helt spesielle tilfeller er det slett ikke så dumt.

Av og til tar jeg meg i å tenke at det hadde vært veldig greit med en smokk på lur. Feks når han blir urolig på fly eller biltur.

Nå har vi begynt å tenke på nr. 2 og det er slett ikke utenkelig at nestemann blir introdusert for smokk. Spesielt når man har en fra før som krever sitt kan der være greit å få litt "hjelp" fra en smokk i ny og ne.

Selv om jeg har et litt annet syn på smokk nå, synes jeg fortsatt at det er en uting med unger som har smokken i munnen konstant etter at de både har lært å gå og snakke. Smokken er for sengen/soving og til spesielle situasjoner etter min mening.

Skrevet

Man ikke ha smokk, men barn har et stort sugebehov og noen har et såpass stort sugebehov at hvis mors pupp skal få fred så er smokk et godt alternativ. (Og etter hvert så er det greit for husfreden.)

Du spør om det er så galt å suge på tommelen, men du svarer tidligere i innlegget på det selv. Det er enklere å slutte med smokk enn tommelen, og da er det lettere å unngå tannstillingsfeil når "voksentennene" kommer.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har også tenkt at jeg ikke vil gi smokk til mine barn. Men så leste jeg en tråd om det her for en tid tilbake, hvor to ting festet seg.

1. Det er lettere å kutte ut smokk enn tommel (tommelen ER jo der uansett, smokken kan fjernes)

2. Sugerefleksen og krybbedødsfaren

Dermed er jeg ikke like imot smokk lenger ;)

Gjest Tweetypie
Skrevet

Smokk er lettere å ta bort enn tott. Alle barn må ikke bruke smokk nei, men for noen er det så absolutt en hjelp at minsten bruker det. Eldste min tok ikke smokk og resultatet var at h*n hang i puppen opptil halvannen time + h*n hadde kolikk. Minsten min derimot tok smokk på sykehuset og har hatt den siden. Er året nå. Sugebehovet der var så enormt at til og med barnepleierskene på sykehuset kommenterte det.

Passer på at h*n ikke sitter med smokken hele tia da. Blir mest når det skal soves her eller når minsten er litt utafor.

Skrevet

De fleste babyer har et veldig sugebehov og for å slippe å ha puppen konstant i munnen på babyen kan det være greit med smokk ;) Datteren vår hadde kolikk og var veldig urolig, så smokken ble redningen for oss! Vi har nå prøvd å begrense smokk-bruken til når hun skal sove, noe som har fungert bra. Synes derimot ikke det ser særlig bra ut når 3-4 åringer løper rundt med smokk i munnen til enhver tid. Så ei jente her om dagen som løp rundt med smokk i munnen, hun fikk så litt godteri og spise på, og så da hun var ferdig med å spise opp det, så bar det rett inn med smokken igjen :overrasket:

Skrevet

Har ikke brukt smokk til noen av våre 8. Ser ikke poenget med smokk rett og slett. Har også passet på at de ikke har begynt å suge på totten.

Skrevet

Ikke sikkert det hadde vært nødvendig for oss å bruke smokk på våre to, men vi syntes den var en fin ting å ha for å roe ned barnet om natten. Så fikk vi voksne også bedre nattesøvn, sårt tiltrengt. (Men det kunne kanskje gått bra uten, med større tålmodighet fra vår side) :)

Så her vet jeg ikke hva som er mest riktig...

Skrevet

Har to barn, den ene brukte smokk i noen måneder, den andre brukte tommelen. Ikke noe problem å slutte med noen av delene, de sluttet av seg selv. :)

Skrevet

Sønnen min brukte smokk de første 6 ukene. Han hadde et voldsomt sugebehov da og smokk var en god løsning. Etter det har han alltid spyttet den ut.

Han har heller ikke sugd på totten.

Skrevet

Nej, en baby MÅSTE INTE använda smokk.

Det är säkert en bra lösning för många men jag vill gärna klara mig utan den. Jag gav sonen bröstet när han ville ha det, vi provade med smokk några gånger men den ramlade bara ut och jag ville inte tvinga in den (som var ett av tipsen jag fick).

Det var också väldigt skönt att slippa ha smokker i fickan, i vagnen, i väskan och att behöva leta upp dem för att stoppa in i barnets mun under natten när han/hon vaknade.

Jag reagerar ibland över stora barn på 2-3 år (eller 4) vars föräldrar trycker in smokken det första de gör när barnen hämtas på dagis/barnehage, eller springer runt och leker med den i munnen. Jag tycker smokken bör vara en tröstare och insomnare, inte en tystare eller något annat.

Jag kan också reagera på den maniska "peta in smokken i munnen så fort den ramlar ut"-nojan som en del ser ut att ha. Men jag vet ju inte varför den måste in hela tiden, kanske finns det en bra anledning.

Kanske får lillasyster behov av smokk och jag får svar på mina funderingar, kanske inte

Skrevet

Jenta vår brukte smokk.. Jeg sluttet å amme da hun var 6 uker gammel (pga at jeg tok medisiner hun ikke tålte) og da hadde lille jenta fortsatt et stort sugebehov.

Sugerefleksen/ sugebehovet forsvinner ved 1 års alder, så etter dette er det ikke lenger nødvendig med smokk.

Jenta vår brukte den kun når hun skulle sove fra 6 mnd alder og sluttet helt da hun ble 1 år.

Om man bruker tommelen eller smokk tror jeg ikke har så mye å si for tennene sin del. De aller fleste har vel uansett sluttet med smokk / tommel da voksen tennene kommer...

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å se at det skal være så innmari galt å suge på tommelen, jeg da. Men den oppfattelsen deler jeg visst ikke med så veldig mange...

Hm...lurer på om jeg bannet litt i kirka nå...? :sjarmor:

Skrevet

Hi hi...tenkte jeg det ikke...

Alvorlige saker det her... :ler:

Skrevet

...og så smiler jeg litt til... ;)

Skrevet (endret)

Vi kjempet hardt for å få yngstemann til å begynne med smokk.

Han klarte ikke å sovne annet enn ved puppen, og ikke alltid da heller.

Etter 6 mnd. med forferdelig mye gråting fordi han ikke klarte å sovne når han var trøtt, godtok han endelig smokken og våre liv ble med ett mye deiligere.

Storesøster brukte totten, og hadde konstant gnagsår på den i ett år.

Begynte med smokk da hun så et annet barn gjøre det (vi hadde noen liggende) og det er faktisk mye enklere å begrense smokkebruk til kun soving, og dessuten å slutte med igjen, siden man faktisk kan legge dem helt bort.

Jepp, digger smokk!

Endret av Klips
Skrevet
Om man bruker tommelen eller smokk tror jeg ikke har så mye å si for tennene sin del. De aller fleste har vel uansett sluttet med smokk / tommel da voksen tennene kommer...

Tannlegen min er uenig med deg der. Hun har sett mange tilfeller av skjeve tenner pga suging på tommelen. Som nevnt så er det vanskelig å fjerne tommelen, så mange suger på den lenge etter at voksentennene har kommet.

Gjest en  mor på besøk
Skrevet

Nei, nei, man må ikke bruke smokk!

Jeg mener som deg: Smokk er innmari stygt. Små babyer har stort behov for nærhet og kontakt, og mange voksne (også ansatte på fødeavdelinger) avfeier dette som "sugebehov" og stapper en silikondings inn i ungen.

ALLE små babyer har et enormt "sugebehov". Forskjellen er at vi som ikke gir ungene våre smokk gir dem det de egentlig ber om, og det stilner behovet. "Sugebehovet" gir seg nemlig av seg selv - smokkbruk fastholder en vane som ikke fra naturens side hadde blitt der så lenge.

Og hvor kommer denne misforståelsen med smokk eller tommel fra? Det er ingen matematikk i at unger som ikke får smokk tar tommelen. Virkelig ikke. Jeg tror faktisk de ungene som gis smokk, altså der foreldrene opprettholder et behov de har som nyfødte og gjør dette til en vane, har større tilbøyelighet til å sutte på feks totten. De lærer seg at de skal sutte når de sover, slapper av eller koser seg.

For ordens skyld: Jeg har fire barn. Ingen av dem har fått smokk, og ingen har suttet på fingrene sine vanemessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...