Cilla Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Jeg vil endre bakgrunnsfarge på nettbutikken min, og har blitt forklart at dette kan jeg endre på stylesheet.css Men når jeg endrer bakgrunnsfargen i body og header, så finner jeg ikke ut hva jeg skal gjøre for å få "registrert" dette. Jeg tenkte jeg skulle dra dette over i ftp serveren min, men det gikk ikke. Noen som kan enkelt forklare hvordan jeg går frem. Supporten til nettbutikken er totalt ubrukelig så ikke noe hjelp å få der, så må enten greie dette på egen hånd, eller bare fortsette å ha dette hvitt.
Gjest Lea Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 (endret) Du må antagligvis finne en fil som heter noe med .css. Siden din er koblet til denne og den angir slike ting som bakgrunnsfarge, font o.l. Det er altså ikke den vanlige html-filen, men en egen fil. Edit: Jeg ser jo nå at du har endret i den fila *lære seg å lese* Får du ikke lastet opp stylesheet.css? Eller får du ikke endret den? Endret 7. august 2006 av Lea
enden Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Så lenge du har endret i riktig stilark (regner med at det ikke er du som har laget nettbutikken og at stylesheet.css dermed er rett og fungerende) skal endringen skje umiddelbart. Du kan evt. holde ctrl inne og trykke F5 for å tvinge nettlesern til å laste siden på nytt i tilfelle den cacher noe. Hjelper ikke det så er det enten noe feil med linkingen av stilarket fra HTML-fila eller innholdet i stilarket.
Cilla Skrevet 8. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 8. august 2006 Det er å redigere stylesheet jeg ikke får til. Jeg skriver inn webadressen/stylesheet.css også åpner det seg i Frontpage. Når jeg da endrer fargekoder her: BODY { background: #ffffff; color: #000000; margin: 0px; } og endrer fffff til en annen fargekode. Hva gjør jeg etterpå? Jeg trykket ctrl + F5 men det skjer ikke noe. Jeg trykker på lagre symbolet men får da bare opp feilmelding.
enden Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 (endret) Så lenge det blir lagret med en gyldig hex fargekode (0-9 + a-f og seks tegn ) så bør det fungere finfint :icon_frown: Det er mulig at denne koden blir overstyrt et annet sted. Det er tre steder man kan plassere stilark. Nederst på rangstigen er en ekstern fil som kalles opp i hodet på HTML-fila. Eks; <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css" /> </head> Kode som plasseres direkte i hodet på HTML-fila mellom <style> tagger overstyrer eksterne stilark. Eks: <head> <style> body { background: #ffffff; } </style> </head> Kode som plasseres "inline" - altså i blandt selve HTML-koden overstyrer igjen det i hodet. Dette plasseres i taggen som en atributt. Eks: <body style="background: #fffff;"> Edit; Teit å lese siste linje Hvor åpner du css-fila? Direkte fra serveren, eller laster du den ned? De færreste FTP-servere lar deg åpne filer for direkte endring. Det er vanlig at man må laste ned fila, gjøre endringer og så laste den opp igjen og overskrive den gamle Endret 8. august 2006 av enden
Gjest Lea Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 (endret) Jeg tipper at du må laste ned filen fra ftp/server. Endre og laste den opp på nytt +overskrive den gamle. Ta alltid en kopi av den opprinnelige css-filen, i tilfelle du roter det til. Endret 8. august 2006 av Lea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå