Gjest Lærelysten Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Har så lyst til å lære noe nytt i høst! Har noen noen tips om gode/ relativt lette fagbøker, populærvitenskapbøker? Jeg er liker historie, sosiologi, sosialantropologi, psykologi, samfunnsfag og det meste som har med mennesker og forholdet oss i mellom. Skal ikke utdanne meg, vil bare lære mer!
hilli Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Collapse av Jared Diamond er sikkert noe for deg. En populærvitenskapelig bok om hvordan samfunn driver seg selv til grunne, f.eks Påskeøya.
Gjest gjesta Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Søk på disse titlene kanskje? Descartes’ feiltakelse av Antonio Damasio Vi er alle søsken av Gandhi (Selv om det ikke akkurat er populærvitenskap) Kong Leopolds arv av Adam Hochschild Orientalismen av Edward Said (Klassiker) E=mc² av David Bodanis (Naturvitenskap og historie) Og hvis du vil lese litt om alt, anbefaler jeg Dannelse av Dietrich Schwanitz. På det aller varmeste!
Gjest Lærelysten Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Takk for svar dere to! Disse skal jeg søke på, virker interressante! Elsker å lese, og nå som høsten nærmer seg begynner "lærevibbene" å dirre. Selv om det er 100 år siden jeg gikk på skolen er det like før jeg gjør klar pennalet mitt! (Godt jeg har unger, for da får jeg ordnet med litt bokbind og skoledagbøker ) Mottar gjerne flere forslag!
Gjest Virvel Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 En kort historie om nesten alt av Bill Bryson, kanskje?
Gjest LilSweetie Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 In Search of Respect: Selling Crack in El Barrio (Structural Analysis in the Social Sciences) av Philip Bourgois er en utrolig spennende sosiologisk bok om miljøet i en av New Yorks fattigste bydeler. Anbefales på det sterkeste!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Terje Tvedt - En reise i vannets historie http://www.svf.uib.no/sfu/vannetshistorie/introduksjon.html Veldig lettlest og med fine bilder. Er laget dokumentarserie av boken, gikk på NRK for noen år siden.
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Boka som er nevnt høyere oppe, den som heter Dannelse, anbefales på det varmeste. Den er lettlest og interessant, i hvertfall fra et kulturelt/historisk ståsted. Når det gjelder naturvitenskap, kan jeg anbefale Ulf Danielsson (tror jeg), Stjerner og epler som faller, og Bill Brysons En kort historie (også nevnt) er heller ikke så dum. Dessuten kan jeg nevne Karsten Alnæs' Historien om Norge og Historien om Europa.
Gjest Lærelysten Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Takker og bukker for svar! Jeg noterer! Dannelse skal jeg ihvertfall lese, synes mye av det andre høres interressant ut også. Alnæs' "Historien om Norge" har jeg alle bindene av i bokhylla, men må nok få med meg "Historien om Europa" også. Nå må jeg google litt på Stjerner og epler som faller!
Gjest Lærelysten Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 Nå har jeg googlet litt om "Stjerner og epler som faller", den skal ihvertfall leses, samme med fler av de andre forslagene her også! Gleder meg!
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Hvis du har lyst til å lære litt om språk; hva som er så spesielt med menneskelig språk og det at små barn så lett lærer morsmålet sitt, kan jeg på det varmeste anbefale Stephen Pinkers The Language Instinct (1994?). Finnes ikke på norsk, tror jeg, men er ganske lettlest og morsom.
punktom Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 "A Short History of Nearly Everything" - Bill Bryson
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 brian sykes, Evas syv døtre - om menneskets utvikling, genetikk og folkevandringene: http://www.tanum.no/vtx.aspx?n=%7C156%7C%7C9788253028934
ashera Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 brian sykes, Evas syv døtre - om menneskets utvikling, genetikk og folkevandringene: http://www.tanum.no/vtx.aspx?n=%7C156%7C%7C9788253028934 ← Signerer! Ellers kan jeg anbefale følgende: Konrad Spindler: "Mannen i isen" (om steinaldermannen Ötzi, som ble funnet innefrosset i en bre i Alpene) Anders Hagen: "Gåten om kong Raknes grav" (om norsk arkeologis historie) Halvor Moxnes: "Hva er kristendom?" Dag Hessen: "Hva er biologi?" (og alle de andre "Hva er..."-bøkene, Universitetsforlaget) Ellers er det mye spennende i Pax sin Labyrint-serie - filosofi, religion, idehistorie.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #15 Skrevet 9. august 2006 Anbefaler "En historie om lesning" av Alberto Manguel! Dette er nettopp en kulturhistorisk bok om lesekunsten, og den er svært lærerik. Jeg hadde stort utbytte av den.
Gjest Lærelysten Skrevet 9. august 2006 #16 Skrevet 9. august 2006 Tusen takk alle sammen, jeg noterer i vei, har reservert et par bøker på biblioteket og skal jammen prøve ut flere av dem dere foreslår! Gleder meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå