Gå til innhold

Hva skal jeg spise?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ligget rett ut siden lørdagskvelden med oppkast og diarè. I dag har jeg følt meg bedre, men har siden fredag kveld ikke spist noe annet enn 3 boller. For at jeg skal finne ut om jeg klarer å holde på fast føde og komme meg på jobb igjen i morra så må jeg prøve å få i meg litt mat. Men jeg er så redd for at jeg ikke skal klare å holde på maten, orker ikke være sjuk lenger. Hva er det lureste å spise for at det ikke skal komme opp/ut igjen?? Er det noen som har noen gode tips? Tror jeg må ringe svigerfar og be ham reise på butikken for oss, for her er vi sjuke både foran og bak begge to... Men hadde vært greit å vite hva vi bør få i oss... Mannen min begynte med oppkast først i dag, hva kan jeg prøve å få i ham for at det skal gå fortere over? (Jeg blir jo nesten kvalm igjen når jeg hører han kauker på elgen...)

På forhånd takk for tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

salte kjeks -f.eks ritz- og farris/bon aqua.

Skrevet

Takk for hurtig svar og tipset. Men bør jeg vente helt til i morgen med å spise normal mat?

Gjest gjesta
Skrevet

prøv å drikk mye, det er lett å bli dehydrert. Og prøv å få ned noe mat, selv om den ikke holder seg o magen, rekker du kankje å ta til deg litt næring. Unngå melkeprodukter, det irriterer magen.

God bedring!

Gjest BagLady
Skrevet

Farris (noen sverger til Farris utblandet med eplemost), cola, saltkjeks, loff, ris, pasta, banan er ting jeg har fått anbefalt. Men det spørs jo hvor spysjuk du er da.

God bedring i allefall :)

Skrevet

Loff og cola.

Skrevet

I både usa og andre land jeg har vært er visst gatorade obligatorisk når man er oppkastsjuk....men det selges kanskje ikke her i norge? Powerade blir kanskje det samme?

Skrevet

Farris med eplemost

Loff

Romtemperert cola som ikke har kullsyre lenger

Buljong

De tre siste skal inntas i en fast rekkefølge, men kommer ikke på hvordan rekkefølgen er.

Skrevet

Drikk mye væske, når man kaster opp og har diaré blir man fort dehydrert, og det er rimelig varmt i deler av landet også. Farris blandet med eplejuice (ikke eplenektar) er veldig bra, det inneholder salter o.l. som man fort mister når man taper så mye væske, og væsker som inneholder litt salt og sukker er også lettere for tarmen å ta opp og ettersom kroppen tar til seg væske vil også kvalmen bli bedre (har med pH i blodet å gjøre).

I følge lommelegen skal man holde seg unna brus og andre lignende drikker, de er altfor søte, men det er bedre enn ingenting. Forslag til mat som er bra når man har omgangssyke: yoghurt, revet eple, loff, gulrot og ris.

Gjest gjest1
Skrevet

Loff med leverpostei, svak te med bittelitt sukker i

Skrevet

Takk for masse gode svar. Er ikke helt i slag enda verken mannen eller jeg, men det går sakte men sikkert fremover.

Svigerfar var på butikken for oss og kjøpte bananer, eplejuice, farris, cola, Ritzkjeks og noen andre crackers :ler: Så vi har fått det meste som ble anbefalt her! :ler:

Skrevet

Vet det er mange som sverger til tørket blåbær for å binde magen, skal visstnok være veldig bra :)

Skrevet

grillet kylling <(det tørre) har fungert for meg...uten skinn

Skrevet

Lett fordøyelig mat som binder magen.

Loff, pasta, kjeks, farris, cola, eplemost, banan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...