Gå til innhold

Arkana (og andre:)


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Virker som at Arkana har peiling på mat, men andre kan selvsagt også svare. Håper noen vet en grunn til dette, for jeg aner virkelig ikke:

Før ble pizzaen jeg pleier å lage, sånn som den skal være. Men i det siste så har osten smeltet på kjøttdeigen og fyllet (sånn som den skal gjøre), men det har også blitt et slags sprøtt lokk av ost oppå der igjen.

Altså fin bunn, fint fyll, fin kjøttdeig, fin ost, men så; litt luft og tilslutt et "ostelokk" som smaker vondt. Hvorfor skjer dette plutselig? Tror ikke jeg gjør noe nå, som jeg ikke alltid har gjort mens jeg lager den. :forvirret:

Kom gjerne med pizzaoppskrifter også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hedda Gabler

Kan det være noe med ovnen din? Har du merket at andre ting du steker blir annerledes enn de pleier? Bruker du samme ostetype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette skjer hvis du steker pizzaen for lenge (slik det er foreslått over her). Også enig i siste gjest når det gjelder typen ost, det finnes et par ferdigrevne osteprodukter som jeg ikke synes egner seg til pizza, den blir bare rar. Jeg steker pizzaen ved 225 grader i 15 minutter, og det er akkurat passe for at bunnen blir stekt og osten smeltet og gyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte også at det kanskje er noe galt med ovnen, for den begynner å bli gammel. Men all annen mat jeg lager med den blir helt fin.

Jeg bruker stort sett Norvegia som jeg selv høvler i skiver... Det har fungert bra før.

At den i det siste har blitt stekt for lenge er mulig! Det kan nok være årsaken.. Å legge på osten litt ut i steketiden var et godt tips, det skal jeg prøve.

Har ikke sett vitsen før, men er det kanskje lurest å bruke pizzaost?

Å steke pizzaen på 225 grader i 15 minutter er det jeg også gjør (skulle gjort i alle fall, tar ikke tiden så veldig nøye bestandig :sjenert: ).

Når jeg tenker meg om, så har kanskje hele pizzaen vært mørkere enn vanlig, litt for mye stekt og ikke smakt så godt...

Skal være påpasselig med tida neste gang, og kanskje legge på osten senere enn jeg pleier.

Takk for tips alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantus

Prøv å rive Norvegiaen på rivjern i stedenfor å høvle den i skiver. Kanskje ostelaget blir for tykt med skivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...