Gå til innhold

Basilikum


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått helt dilla på basilikum, og spiser det til alt. Er det "usunt" å spise en plante i uken? Hva inneholder egentlig basilikum av vitaminer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det være usunt?

Som alle friske urter inneholder basilikum en god del antioksidanter, som jo er bra for kropp og sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS: Basilikum er godt! Spis med beste samvittighet!

(Dessuten, hvis man sammenligner med tørket, så er ikke en potte basilikum så veldig mye likevel. Mesteparten er jo vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Basilikum er fantastisk...det er absolutt min favoritt urte :-) Den lukter jo så herlig :) Pesto er også deilig. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over å spise denne urten...jeg har iallefall aldri hørt noe negativt om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basilikum regnes i enkelte kulturer for å være hellig. Det fortelles at den ble funnet voksende rundt Jesu grav. I India avlegger man i retten ed på basilikum!

I mitt medisinske urteleksikon finner jeg at basilikum har styrkende og oppkvikkende egenskaper. Nyt din basilikum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

ehh, jeg spiser mer enn en plante i uka, kjøper bunter med basilikum i min lokale innvandrerbutikk, bruker en bunt i slengen. Bruker det til pynt på mate, i salat osv, osv. I tillegg går det en bunt med bladpersille i uka, den bruker jeg som salat.

I thailand f.eks er det enkelte steder vanlig å bruke urter nesten som vi bruker salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...