Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

har funnet ut at det er ganske mange som kun lever på studielånet, ca 6000 kr mnd. jeg har jobb ved siden av og er tptalt avhengig av den. ikke føler jeg at jeg bruker så alt for mye penger heller.

så jeg lurer på, hvordan klarer du det? hvordan er liksom "budsjettet" ditt?

Videoannonse
Annonse
Gjest fluesmekker
Skrevet (endret)

Neste år skal jeg bo på hybel, ca 2600kr med strøm og internett inkl. så da har jeg 3400kr å leve på. I tillegg har jeg spart opp ca 20000kr på litt vikarjobbing i sommer. Og blir det for gale kan jeg alltids spør pappa om penger.

Ting som jeg må bruke penger på utenom mat og husholdningsting, er bøker, buss, telefon, tv-lisens også bør jeg vel skaffe meg forsikring. De to siste aner jeg ikke hva koster og det første regner jeg at de 10000 ekstra i begynnelsen av året skal dekke.

Jeg liker ikke kjøtt eller fisk, så sparer en del på å være kanin tror jeg. Røyker ikke og har ikke bil, så ingen utgifter der.

Hvis noen har noen ca tall på hvor mye de bruker i mnd hadde det vært hjelsomt. I fjor gikk jeg på folkehøgskole og brukte hele lånet på å betale for kost og losji der.

Legge til at jeg ikke har tenkt å jobbe ved siden av, ihvertfall ikke første halvåret.

Endret av fluesmekker
Gjest Vilja :-)
Skrevet
har funnet ut at det er ganske mange som kun lever på studielånet, ca 6000 kr mnd.

Det er da vittelig rundt 8000 kr det er snakk om, iberegnet den større utbetalingen vi får ved oppstart til hvert semester. :)

Gjest fluesmekker
Skrevet
Det er da vittelig rundt 8000 kr det er snakk om, iberegnet den større utbetalingen vi får ved oppstart til hvert semester.

Det som man får i begynnelsen av året er det nok få som er flinke til å distribuere jevnt over perioden, de går som regel til bøker og materiell, depositum ol.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg pleier ikke å bruke de 16 000 med en gang.

Betaler 2000 i husleie med strøm. -Ca 1500 til mat. Ingenting til transport (sykler, går). 80 kroner i mnd i mobilregning. Da er det ca 3400 kroner igjen.

Skrevet
Det som man får i begynnelsen av året er det nok få som er flinke til å distribuere jevnt over perioden, de går som regel til bøker og materiell, depositum ol.

Kanskje det. De fleste av mine bekjente som også studerer har klart å holde seg på en og samme bopæl i min. 2 år av gangen, og når man flytter ut får man jo tilbakebetalt depositum, og kan benytte dette til betaling av depositum til neste hybel/leilighet.

Pensumlitteraturen kommer vel opp i 4-6000 kr for ett helt skoleår. Så det blir nok endel lapper til overs fordètom.

Gjest fluesmekker
Skrevet
Pensumlitteraturen kommer vel opp i 4-6000 kr for ett helt skoleår. Så det blir nok endel lapper til overs fordètom.

Jo, så klart, det er en hyggelig sum. Og de man får etter jul er også etterlengta.

Sukkerert: litt O/T men hvilket mobilabonnement har du? Skal bytte til abonnement nå, kontantkort blir skamdyrt når man ringer en del.

Gjest gjest1
Skrevet

Sukkerert: litt O/T men hvilket mobilabonnement har du? Skal bytte til abonnement nå, kontantkort blir skamdyrt når man ringer en del.

Combitel.

Ang. pensum-litteratur. Det går fint an å kjøpe i alle fall deler av den brukt viss en står på litt. Også kan en kopiere fra fakultetsbiblioteket.

Skrevet

Jeg kjøper meg en brukt bil for å komme på skolen. :sjenert: Jeg tar fult lån og stidend.

Gjest Hilde79
Skrevet

Jeg betaler husleia for hele halvåret med de 16 000 som kommer på begynnelsen av semesteret. Det går helt greit det. Har ikke dårligere råd nå enn da jeg bodde dyrere og hadde jobb. Bor på billig studenthybel nå da.

Skrevet

Jeg har (endelig) flyttet for emg selv, og betaler 3500 i måneden for leilighet der strøm og kabeltv er inkludert sammen med kommunale avgifter som vann og slikt. Bor sammen med en kamerat, så det er 7000 kroner til sammen på tre romsleiligheten vi bor i. Jeg har egen bil som jeg bruker til å kjøre til og fra lørdagsjobben min, det går ikke buss til jobben som ikke er i gå- eller sykleavstand. Og så bruker jeg 500 kroner på mobiltelefonen, og omtrent 400 kroner på bredbånd, og da gjenstår bare mat og annet.

Jeg har ikke vært student hele tiden, og har spart opp litt midler som jeg kan dukke ned i hvis det blir for trangt. Og det første skoleårenes studielån har blitt spart, så det er minimalt av studielånet som er blitt brukt. Men jeg prøver så godt jeg kan å la være å bruke noe av dette. Jeg klarer meg med 6000, men ville ikke satset på å få ting til å gå rundt ut fra det grunnlaget. Derfor har jeg en ekstrajobb slik at jeg har litt til overs når alle faste utgifter og litt mer er betalt.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg bruker i hvertfall ikke mye mer enn studielånet/stipend i løpet av skoleåret. Har ikke jobb ved siden av studiene, men jobber omtrent hele sommerferien slik at jeg kan bruke av disse pengene hvis det blir krise (men prøver å spare så godt jeg kan...)

Da betaler jeg ca 3500 kr i måneden i husleie, strøm/tv inkludert. Resten av pengene går med til mat (spiser stort sett det jeg vil, men er bevisst på å velge det billigste alterativet når jeg kan), mobil og andre ting jeg trenger. Jeg bruker nok mye mindre penger på festing og klær enn det andre gjør..

Gjest gloria
Skrevet

Om man klarer seg eller ei på de 6000 i mnd. tror jeg også har en sammenheng med hvor i Norge man studerer. Bor man i Oslo, som etter min mening må være Norgest dyreste by å bo i, vil nok leien bli betraktelig høyere enn om man f.eks. studerer i Alta eller Volda (bare for å ta noen eksempler). Det er jo en kjent sak at bokostnader i Oslo er høyere enn resten av landet. En Oslo student uten jobb og støtte fra foreldre vil da også ha mindre til overs enn studenter ellers i landet.

Skrevet

Mitt budsjett var vel noe lignende dette:

Husleie, inkl. internett kr. 3200

Mat kr. 1500

Busskort kr. 400

Mobil kr. 200

Diverse kr. 1500

Dette blir ca 7000 kr i måneden. Lån og stipende er jo faktisk 8000 i måneden, så det fungerer greit. Til ekstra utgifter bruker jeg penger spart opp etter sommerjobb, og kjøper bøker o.l. for sommerjobb-penger.

(Og jeg bor i en av de store studiebyene, så utgiftene er ikke lave her...)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg jobber kun i sommerferien, i tillegg til at jeg kanskje tar noen vakter i jula. Og jeg syns jeg klarer meg veldig fint. Har hatt ca. 4000 i husleie inkl strøm de siste årene.

Har ikke helt oversikten over budsjett, men bruker ca. 100,- i mnd på mobil. Sykler til universitetet, så har ikke busskort. Kjøper ikke klær hver måned. Handler kun på Rema (spiser ikke kjøtt, så sparer kanskje noe der også). Tenker ikke så mye på penger når jeg handler, men velger automatisk det billigste alternativet. Har alltid med meg matpakke på skolen (ingen dyr kantinemat på meg). Går sjelden ut på byn, og drikker veldig lite alkolhol.

Selv føler jeg ikke at jeg sparer, men når jeg ser på andre studenter, så ser jeg jo at jeg har et lavt forbruk. Men det har mye med vaner å gjøre. Jeg tenker lite på penger i hverdagen, fordi "sparingen" er så innarbeidet. Føler heller ikke selv at jeg nekter meg noe.

Det jeg bruker mest penger på er nok reising, musikk og hobbymaterialer. I tillegg til klær, som jeg stort sett bare kjøper om våren og sommeren.

Gjest baby-E
Skrevet

Jeg har ikke sjans til å klare meg på de 6000kr i mnd. Jobber ved siden. Med lån og lønn har jeg vel ca 10-11000 i mnd.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg jobber ikke ved siden av i semesteret, men tjener endel om sommeren som jeg tærer på resten av året. Tror jeg ligger sånn på snittet av hva studenter bruker, men er 100 % klar over at jeg kunne brukt mindre penger. Det hadde ikke vært så vanskelig heller.

Skrevet
Jeg har ikke sjans til å klare meg på de 6000kr i mnd. Jobber ved siden. Med lån og lønn har jeg vel ca 10-11000 i mnd.

Det er ikke 6000 kr pr måned, men 8000 ;) De to større utbetalingene ved starten av hvert semester lønner det seg å ikke svi av med en gang. Jeg stiller meg tvilende til at det er nødvendig, for å dekke depositum og bøker. Endel tusen bør bli igjen slik at man kan disponere dette jevnt utover høsten/våren. Det har iallefall vært min policy hittil som student, og jeg fokuserer kun på studier, altså jobber jeg ikke ved siden av.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Mitt budsjett var vel noe lignende dette:

Husleie, inkl. internett  kr. 3200

Mat kr. 1500

Busskort kr. 400

Mobil kr. 200

Diverse kr. 1500

Dette blir ca 7000 kr i måneden. Lån og stipende er jo faktisk 8000 i måneden, så det fungerer greit. Til ekstra utgifter bruker jeg penger spart opp etter sommerjobb, og kjøper bøker o.l. for sommerjobb-penger.

(Og jeg bor i en av de store studiebyene, så utgiftene er ikke lave her...)

Nå-jha, det er ikke mer enn 6014kr som kommer inn på kontoen hver mnd, da ;) Så med mindre du er flink å ikke gå bananas når det suser inn 16.000kr en vakker augustdag, så all ære til deg!

Gjest baby-E
Skrevet
Det er ikke 6000 kr pr måned, men 8000  ;) De to større utbetalingene ved starten av hvert semester lønner det seg å ikke svi av med en gang. Jeg stiller meg tvilende til at det er nødvendig, for å dekke depositum og bøker. Endel tusen bør bli igjen slik at man kan disponere dette jevnt utover høsten/våren. Det har iallefall vært min policy hittil som student, og jeg fokuserer kun på studier, altså jobber jeg ikke ved siden av.

Det går en del til bøker da, men eller så jobber jeg også for å ha mye praksis når jeg er ferdig og skal ut i jobb om et år. Det er også mye enklere å forstå pensum, når jeg jobber ved siden og kan relatere mye til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...