Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Plukker du sopp? Hvilke slag - og hva gjør du med den? Jeg er veldig uerfaren som sopplukker, men tør å pluke kantareller. De stekes og spises.
Gjest Rogalinn ii Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Åja! Jeg fikk dilla på soppturer ifjor høst, så i år er jeg klar for å få med meg hele sesongen! Var ute i morges en liten tur, men fant bare litt kantarell. Her venter vi ennå på godt med regn (ja, jeg er en av dem som ikke hadde blitt sur for en uke med regn nå, etter DEN knalle sommeren!) Tips Hedda: Meld deg inn i soppforeningen http://www.soppognyttevekster.no/ og bli tilknyttet ditt lokallag! Følg med på hvor det er soppkontroll og dra dit med egne sopper eller slå av en prat og se på andres sopper! Mye å lære! Jeg fikk også med meg en sopptur/aktivitetsdag ifjor som lokallaget arrangerte. På den måten ble jeg kjent i et annet skogsområde enn jeg selv går i, og fant senere noen supre soppsteder der som jeg antageligvis har for meg selv (var traktkantarell det da, fant opptil 1.5 kilo på et ganske lite myrsøkk/blåbærlyngområde)! Jeg er ikke så avansert, stort sett steker jeg det bare opp i meierismør og lager en saftig omelett av det...mmm, barndomsminner! Men på aktivitetsdagen jeg nevnte, fikk jeg smake en alldeles fantastisk soppsuppe, og DET vil jeg også lage i år! Har en oppskrift som ligger og venter (ikke samme oppskrift dessverre, men likevel en som ble anbefalt) Forresten så kom jeg på at jeg har kjøpt sopp-pickles fra husflidslagets julemesse. Det var også utrolig godt! *skrive seg julemesse bak øret* God sopphøst!
Gjest gjesta Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Så langt har jeg bare vært på soppturer sammen med foreldrene mine, men har planer om å ta meg noen turer på egen hånd i år. Mamma og pappa plukker all slags sopp, men jeg tror jeg kommer til å holde meg til kantarellen, kanskje traktkantarell, piggsopp, steinsopp og skrubb (men den skal man kanskje ikke spise?) hvis jeg tør. Vi pleier for det meste å steke kantarellen, eventuelt helle litt fløte over. Kjempegodt. Det er også godt å steke dem sammen med litt eple. Ellers har jeg oppskrift på en aldeles nydelig traktkantarellsuppe: Traktantarellsuppe (4 porsjoner): 1 dl tørkede traktkantareller ( 1 liter frisk) 8 dl tynn buljong (av terning) 2 ss smør 2 ss hvetemel 2 dl fløte eller melk salt pepper 1-2 ts soyasaus La kantarellene ligge i den kalde buljongen i 1/2- 1 time. Hel fra buljongen og sett den til side. La soppen renne godt av. Fres kantarellene i smør i noen minutter, til vannet har fordampet. Dryss på mel og rør godt. Spe med buljong, litt av gangen. Tilsett melk eller fløte. Smak til med salt, pepper og soyasaus. La suppen trekke på svak varme i ca 15 min.
Gjest Rogalinn Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Den kantarellsuppen må prøves til høsten! (I følge min soppbok er det for tidlig for traktkantarellen ennå). For øyeblikk har jeg bare funnet litt vanlig kantarell. Du spurte om hva slags sopp andre plukket. Jeg er forholdsvis uøvet (men kunne masse da jeg var liten), så jeg støtter meg til litteratur og soppkontroller og spiser ingenting som ikke er sikkert. Men jeg var på mange streiftog ifjor. I fjor fant jeg de to nevnte kantarelltypene, piggsopp, matriske, blodsjampingjong og noen få fåresopp. I år skal jeg bli flinkere å føre en logg over hva jeg finner hvor, og når. Soppsakkyndige anbefalte forresten boka: "Norske Sopper" av Inger Lagset Egeland og Steinar Myhr. Gammel litteratur bør man unngå, da ny forskning kan endre "spiselighet/giftighet" på div. sopp.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Jeg er en ivirig plukker og har vært på soppjakt siden tidlig i juli. Har på vestlandet har det også vært litt tørt, så det er ikke så mange sopper som er kommet igang enda. Men bare den siste uka har jeg merket at det er blitt flere typer å velge mellom. Jeg gikk et soppkurs i fjor, det anbefales. Så nå plukker jeg kantareller (fire typer), piggsopp, steisopper, kremler, sandsopp, skrubber( må varmebehandles godt), og noen til. Er det noe jeg er usikker på så lar jeg de være, eller tar de med og får de kontrollert. I dag skal jeg ha kantarell og mandelkremle pizza.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Jeg er en ivirig plukker og har vært på soppjakt siden tidlig i juli. Har på vestlandet har det også vært litt tørt, så det er ikke så mange sopper som er kommet igang enda. Men bare den siste uka har jeg merket at det er blitt flere typer å velge mellom. Jeg gikk et soppkurs i fjor, det anbefales. Så nå plukker jeg kantareller (fire typer), piggsopp, steisopper, kremler, sandsopp, skrubber( må varmebehandles godt), og noen til. Er det noe jeg er usikker på så lar jeg de være, eller tar de med og får de kontrollert. I dag skal jeg ha kantarell og mandelkremle pizza. ← Var visst ikke innlogget. I år har jeg kjøpt meg sopptørke, mye greiere og har bedre kontroll på tøkreprosessen, enn på varmekablene. I tillegg skal det bli greit å kunne dusje i soppsesongen... Traktkantareller er en veldig takknemlig sopp å kunne, de er veldig anvendelige og ofte mer enn rikelig av dem, det verste med dem er at de er et symbol på at nå er sesongen snart over... Heldigvis dukker de ikke opp før sent i september
Gjest Rogalinn ii Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Hvor kjøpte du sopptørke, pulverheksa? Og hva koster en sånn? Kan all sopp tørkes? Jeg ser for meg at det kan være nyttig for meg, da dypfryseren faktisk er full for øyeblikket, og syltetøysesongen er i gang også
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #9 Skrevet 7. august 2006 (endret) Hvor kjøpte du sopptørke, pulverheksa? Og hva koster en sånn? Kan all sopp tørkes? Jeg ser for meg at det kan være nyttig for meg, da dypfryseren faktisk er full for øyeblikket, og syltetøysesongen er i gang også ← De fleste sopper kan tørkes, men f.eks kantarell blir besk etter tørking. Jeg kjøpte min i Sveits, dvs, Onyx som bor der, kjøpte den og tok den med hjem til meg. Jeg fikk den da for 750 kr. Her i norge er det norsopp, som fohandler tørker, det er samme tørka som jeg har kjøpt. Den koster fra 1600 kr. Du kan kjøpe den på nett, selv med frakt og mva så blir det mindre enn hos norsopp. Bare søk på stockli, så finner du det. http://www.norsopp.no/produkter.htm Endret 7. august 2006 av pulverheksa
Gjest Rogalinn ii Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Oj, takk for svar! Skal sjekke ut en sånn ja. Vedr. besk tørket kantarell, så mener jeg å ha lest at dypfryst (trakt-)kantarell også ble besk... Ikke at jeg har kjent noe til det. Har du?
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #11 Skrevet 7. august 2006 Oj, takk for svar! Skal sjekke ut en sånn ja. Vedr. besk tørket kantarell, så mener jeg å ha lest at dypfryst (trakt-)kantarell også ble besk... Ikke at jeg har kjent noe til det. Har du? ← Traktkantareller blir ikke beske, men blir ofte sleipe hvis de blir fryst uten å bli varmet opp i sin egen saft først. Jeg syns den beste måten å ta vare på traktisene er å tørke dem. Da holder de i årevis såfremt de blir oppbevart mørkt og i tett glass.
Gjest Rogalinn ii Skrevet 7. august 2006 #12 Skrevet 7. august 2006 OK. Jeg forvellet mine først. Så da så. Får vurdere tørking i høst.Går vel egentlig an å tre på snor og henge tørt og luftig ( i tynne biter) også? *teoretiker*
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #13 Skrevet 7. august 2006 OK. Jeg forvellet mine først. Så da så. Får vurdere tørking i høst.Går vel egentlig an å tre på snor og henge tørt og luftig ( i tynne biter) også? *teoretiker* ← Det går fint, det greieste er faktisk tørke dem på avispapir på varmekablene på gulvet. Helst ikke badet, for det bør ikke dusjes i rommet mens de tørker. Bare pass på at ikke temperaturen blir for høy på gulvet hvis termostaten sitter oppe på veggen og ikke ligger innstøpt i gulvet. temperaturen skal helst ikke være mer enn 35-40 grader. Du kan også tørke i stekovnen, på lav temperatur, med døren på gløtt.
Lula Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 Jeg elsker å plukke sopp!!! Det er vel en av mine absolutte favorittaktiviterer i hele verden Har desverre ikke kommert meg ut ennå i år, men til helgen..... Nå har det jo kommet litt regn også, så da er det større sjanse for å finne noe. Jeg plukker flere ulike typer, og har litt ulike terreng jeg pleier å gå i. Ved hytta er det traktkantarell-eldorado, så i begynnelsen av oktober tar vi alltid en tur dit. Plukker som regel 7 kilo på noen formiddagstimer så en helg der fyller både vår og andres frysere
Sander Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 Den sopptørka så ikke veldig stor ut, pulverheksa. Får du tørket alt på en gang? Hvis jeg først sitter i et traktkantarellfelt har jeg vanskelig å gi meg før alt jeg har av kurver og (papir)poser er fullt eller mørket siger på. Så angrer jeg når jeg kommer hjem og må rense og tørke hauger og lass og bøtter og spann. Min beste tørkemetode er å legge dem på finmaskede rister som jeg henger opp over en oljefylt elektrisk ovn. Denne gjør at (passe) varm luft stiger opp gjennom alle ristene, og det er effektivt og kapasiteten er god. Nå er det bare å håpe på regn, og steinsopp. Steinsoppen er også ypperlig til å tørke, men kvaliteten må være førsteklasses. Skjær i så tynne skiver du kan, da blir det florlette flak som kan spises som de er, de smelter på tunga! Tørket steinsopp er også flott å drysse i biter på toppen av en tomatsalat f.eks. Matrisker er også gode å steke, men de må forvelles først ( i hvert fall granmatriske, som er de vanligste). Husk bare at det er tabu å plukke ukjente sopper i samme kurv som matsopp selv om du kaster den etterpå. Hvis det er en svært giftig sopp og det løsner bare en liten bit som blander seg med de andre, så kan det gå riktig ille. Gå sammen med erfarne og lær!
Gjest Rogalinn Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 Gode råd, Sander! Takk! Selv har jeg arvet fars soppkurv, og gjør slik han gjorde: En hel avis nedi. Da kan jeg ha "skilleark" til alle forskjellige ukjente sopper jeg finner hvis jeg gidder å ta med til soppkontrollen (slik at de ikke kan blande seg som du advarer mot). I fjor fant jeg lite granmatriske på "mitt" sted. I forfjor (mitt første soppår - plukket bare granmatriske), var det ekstremt mye å finne. Blir spennende å se i år, jeg leter i et ravineområde, og ifjor hadde det gått leirras der (Kan det ha vært årsak til at granmatrisken ikke kom???) Har funnet både granmatriske og furumatriske (ikke i år, ennå). Soppboken min sier at furumatrisken smaker best; jeg er ikke enig...
Sander Skrevet 8. august 2006 #17 Skrevet 8. august 2006 Moro å finne så mye på ett sted! Gjelder å komme tidsnok da, før marken... Det høres sannsynlig ut at leirraset har noe av skylda for at de ikke kom i fjor. Det er kun helt spesielle sopper som trives i jord som nettopp har vært i bevegelse. Men det er jo stor variasjon fra år til år uansett. Helt enig i at furumatriske ikke er bedre enn granmatriske, jeg stusset over det selv da jeg prøvesmakte første gang. Hvor har de det fra?
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2006 #18 Skrevet 8. august 2006 Den sopptørka så ikke veldig stor ut, pulverheksa. Får du tørket alt på en gang? Hvis jeg først sitter i et traktkantarellfelt har jeg vanskelig å gi meg før alt jeg har av kurver og (papir)poser er fullt eller mørket siger på. Så angrer jeg når jeg kommer hjem og må rense og tørke hauger og lass og bøtter og spann. ← Nå er ikke jeg Pulverheksa, men svarer likevel. Den sopptørka er faktisk større enn den ser ut til, 33 cm i diameter og man kan tørke opptil 10 rister i høyden samtidig. Mao er det faktisk plass til en god del sopp i en omgang. Er jo veldig greit når man ikke har ideelle tørkeforhold der man bor.
Sander Skrevet 9. august 2006 #19 Skrevet 9. august 2006 Nå er ikke jeg Pulverheksa, men svarer likevel. Den sopptørka er faktisk større enn den ser ut til, 33 cm i diameter og man kan tørke opptil 10 rister i høyden samtidig. Mao er det faktisk plass til en god del sopp i en omgang. Er jo veldig greit når man ikke har ideelle tørkeforhold der man bor. ← Da kanskje jeg vil ha en sånn tørke jeg også
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #20 Skrevet 9. august 2006 Den tørka er veldig populær, og siden det er 5 cm mellom ristene er det plass til mye på hver rist, ca 600 gram pr rist, nå har min tørke bare 5 rister, men den kan utvides til 10 rister, noe som skulle tilsi at jeg kan tørke 6 kg traktkantarell på engang om det skulle være behov. Og hvis jeg plukker mer enn det på en gang, tåler de å ligge tørt på en avis et luftig sted til det blir ledig kapasitet i tørka. Bra du sa at det er lurt å skille soppslagene. Bare en spiss giftslørsopp er nok til at alt i kurven kastes på en soppkontroll. Det er så lite av den som skal til før det blir ubotelig skade, og symptomene kommer ikke før etter 1-2 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå