Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Anbefales det, eller er alle skrekkhistoriene for det meste sanne?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Det kommer vel helt an på familien du havner hos.(Altså kan det slå begge veier)
LilleLy Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Jeg hadde en periode jobb som au pair/praktikant ved siden av studiene i Norge, noe som fungerte veldig godt, men du tenker kanskje å reise utenlands? Jeg tror det avhenger veldig av familien man kommer til. jeg ville iallfall lest mye om det, og på forhånd funnet ut hva du kan gjøre om det ikke fungerer overhodet. Man må selvsagt være klar over at det innebærer en del utfordringer å skulle leve sammen med en helt annen familie og at begge sider må gi og ta! Det finnes vel likevel muligheter til å "bryte ut av det" om det ikke fungerer. Så klart man kan komme borti noe skikkelig ille også, men det tror jeg ikke er særlig vanlig! I USA er det iallfall ofte "ordentlige" folk som har au pairer...
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Jeg var au pair i Frankrike for 10 år siden, og hadde et kjempefint år. Fant familie gjennom en annonse i ei norsk avis, men snakket med ei jente som hadde jobbet ho samme familie tidligere og var derfor ganske sikker på at de var greie. Hvordan året blir er jo veldig avhengig av familien man havner hos, og det er veldig krevende å bo så tett på en annen familie. På en måte skal man være som en del av familien. På den andre siden er det jo et arbeidsgiver/taker-forhold, og det er noen ganger vanskelig å finne en okay balanse. Det som gjorde året uforglemmelig for min del, var de vennene jeg fikk. Har fortsatt kontakt med flere av disse, og har vært i bryllup til to av dem (i utlandet).
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Hvilke byråer er mest seriøse på au-pair markedet?
Gjest Tweetypie Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Var Au Pair i England for 10 år siden og det skled helt ut. Kom til en familie og fikk beskjed om at det skulle være en alenemor med 4 barn. Ikke noe problem, men jeg kom til alenemor med kvinnelig samboer som også hadde 2 barn. Ergo det var 6 barn jeg skulle ta meg av helt alene. Klaga til Atlantis og gjett om familien ble sure da. Vel uansett endte opp med at jeg sa opp på dagen. Fikk en ny familie og det var total forskjell. Du kan være heldig og du kan være uheldig. Ville gått gjennom et byrå for da er det lettere å skifte familie om du skulle være uheldig.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Har hørt endel negativt om STS. At de bare er ute etter å tjene penger, ikke gidder å bry seg om de folka de har sent ut osv.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Jeg reiste til USA med Atlantis, og det er det beste året i livet mitt Alle fikk bra familie der, altså ikke dødsrik familie og egen bil, men en normal familie og normale arbeidsforhold. De som ikke fikk det, fikk bytte familie. Jeg fikk masse venner både blandt norske au-pairer og amerikanere, og jeg har kontakt med mange av dem idag. Jeg vil absolutt anbefale å reise ut et år for å se seg om og oppleve noe annet. Og det er fint å bo sammen med folk som er anderledes enn seg selv og sin bakgrunn. Jeg bodde hos en jødisk familie som praktiserte kosher.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå