Gjest Gjest1 Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Noen som har gode, enkle oppskrifter på rask middag laget fra grunnen?
Gjest piaf Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Omelett og salat er en av våre raske middager. Sånn type bondeomelett som stivner under lokk på svak varme, med masse grønnsaker, evnt bacon og gjerne ost (feta/chèvre/parmesan) - gjør retten mer mettende. Oliven eller soltørkede tomater i er også godt. Ellers er enkle pastaretter veldig raske å lage. Noen forslag: Pasta med reker: Kok spaghetti (gjerne fullkorn). Surr hvitløk og rød chili i olivenolje i et par minutter. Tilsett den nykokte pastaen, godt avrente reker fra boks i lake og en stor bunt hakket persille. Server med litt extra virgin olivenolje sitronbåter. Jamie Olivers pasta med bacon, savoykål og pinjekjerner. Vi pleier å lage denne med sommerkål, noen ganger blandet med grønnkål. Dette er også opprinnelig en Jamie Oliver-oppskrift, men jeg bruker herm. tomater i stedet for friske og chèvre i stedet for parmesan (chèvren "gjør" hele retten, syns jeg ). Pasta med tomat, ruccola og oliven (2 pers) 250 g spaghetti, gjerne fullkorn 2 fedd hvitløk 1 frisk rød chili, eller etter smak olivenolje 1 boks herm. tomater svarte oliven, helst kalamata ruccola, 1/2-1 pakke salt, pepper oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker), evnt feta Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Dryss oppsmuldret chèvre over hver porsjon (eller parmesan/annen ost om du vil). En fiskerett tilslutt. Torskefilet med kikerter og spinat (2 pers) 500 fersk filet av torsk eller hyse 1/2 sitron i skiver 1-2 boks(er) kikerter (eller legg i bløt og kok selv) 1 stor pakke frisk spinat 1 rødløk i tynne båter 1 rød chili 2 fedd hvitløk olivenolje 5-6 middelhavsansjos salt og pepper liten smørklatt extra virgin olivenolje Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min. Stek imellomtiden rødløkbåter, hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og evnt middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper. Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkener, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker.
Gjest piaf Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 En idé til, forresten, for den som har lyst på kjøtt: Stek lammekotelett, svinefilet eller rett og slett en biff (det tar ikke mange minuttene). Lag i mellomtiden en salat med vinaigrette som tilbehør: Div. salatblader, tomater, rødløk og en eller flere ingredienser som metter litt, feks avokado, pinjekjerner, oliven eller parmesanflak.
Gjest Lea Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Vi bruker også omelett som hurtigmat. Ettersom jeg bor sammen med en som er mildt sagt SEÆ i matveien, så pleier jeg å kamuflere den som pizza 6 Egg 4-6 ss vann Salt og pepper. Heller blandngen i varm panne. Ca 6-8 skiver påleggsskinke i biter/strimler 1/2 rød paprika i strimler 2 tomater i skiver 1/2 liten boks champignon i skiver Legges oppå Revet ost strøs oppå når omeletten er halvferdig. Setter hele panna i ovnen (varmluft med grill) i 5-10 minutter til omeletten er helt stivnet og osten smeltet. Serveres med brød og salat (og ketchup for særingens del)
Rannva Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Hvor rask tenker du? En veldig enkel: Skrell og del opp poteter/gulrøtter/det du har av grønnsaker. Vend i litt olivenolje/hvitløk/salt/pepper. Ha i en ildfast form i ovnen på 200 grader. Etter 10/15 minutter legger du over et par laksefileter (evt torsk eller annen fisk) og lar det steke 10 minutter til. Superenkelt og godt. Og ferdig på en halvtime.
Gjest Razor Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 1 pk biffstrimler brunes i stekepanne, helles over i en bolle. Løk i biter, tynne gulrotskiver og små broccolibiter surres i stekepannen sammen med hvitløk (pleier å bruke minst fire fedd ) og finhakket ingefærrot (tilsvarende ca 1 toppet teskje). En god dæsj soyasaus (eller tre) helles oppi stekepanna. Når grønnsakene er stekt men har "tyggefasthet", tilsetter jeg kjøttet igjen, blander godt mens jeg varmer opp. Denne retten bruker jeg ikke annet krydder eller salt i. Smaken er nydelig, og soyasausen gir tilstrekkelig salt. Tilbehør: Ris eller pasta.
Gjest Gjest1 Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 Hvor rask tenker du? En veldig enkel: Skrell og del opp poteter/gulrøtter/det du har av grønnsaker. Vend i litt olivenolje/hvitløk/salt/pepper. Ha i en ildfast form i ovnen på 200 grader. Etter 10/15 minutter legger du over et par laksefileter (evt torsk eller annen fisk) og lar det steke 10 minutter til. Superenkelt og godt. Og ferdig på en halvtime. ← Det skal jeg prøve i morgen! Takk for tips så langt, kom gjerne med mer!
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Lun pastasalat med spekeskinke Pasta Penne (rør) pesto olje hakket hvitløk salt og pepper cherrytomater pinjekjerner sukkererter rødløk spekeskinke Del alle cherrytomatene i fire båter, og bland med med noen ss pesto, hvitløk, olje, salt og pepper Rist pinjekjernene i stekepanne og legg til side. Fres raskt rødløken i små biter sammen med sukkerertene i litt olje i stekepannen Hell av vannet på pastaen og bland med tomatblandingen, pinjekjernene, rødløken og sukkerertene i kasserollen så alt blir varmt. Anrett på tallerken og strimle spekeskinke over. Kjempegodt :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå