Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lett på nettet men finner det ikke.

Hvordan er det formulert i trafikkreglene, at en har vikeplikt fra venstre, eller vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen?

Nei, det er ikke alltid det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen.

Skrevet (endret)
Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6

"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen

Endret av monja
Skrevet

Du har vikeplikt for de som ER i rundkjøringen. Samtidig så har man vikeplikt for andre som også er i rundkjøringen dersom du selv skal skifte fil i rundkjøringen (ved rundkjøringer som har to filer, og du skal legge deg ut i ytre fil fra den innerste, fordi du skal ut av rundkjøringen)

Skrevet

Så dersom jeg kommer inn i rundkjøringen før den som kommer fra min venstre, har h*n faktisk vikeplikt for meg?

I teorien altså, jeg kjører ikke ekstra fort for å komme først inn i rundkjøringen. :ler:

Skrevet
Så dersom jeg kommer inn i rundkjøringen før den som kommer fra min venstre, har h*n faktisk vikeplikt for meg?

I teorien altså, jeg kjører ikke ekstra fort for å komme først inn i rundkjøringen. :ler:

Ja, det er førstemann :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Så dersom jeg kommer inn i rundkjøringen før den som kommer fra min venstre, har h*n faktisk vikeplikt for meg?

I teorien altså, jeg kjører ikke ekstra fort for å komme først inn i rundkjøringen. :ler:

Dersom du kan kjøre trygt inn i rundkjøringen uten at h*n som kommer fra venstre må bremse eller vike er det klart. Det er ikke det samme som at du ikke har vikeplikt for h*n, men tilsvarer det å kjøre ut på en vei sjøl om du ser noen komme et stykke borte.

Blir du påkjørt fra venstre er det pr definisjon din feil.

Blir du påkjørt bakfra (gjelder i alle tilfeller) er det pr definisjon den som kjører på deg som har skylda.

Dette ifølge vegtrafikkloven med forskrifter (trafikkreglene).

Om forsikringsselskapet er enig er en annen sak. De vil så langt det er mulig forsøke å få til skylddeling som gir lavest tap for selskapet.

Skrevet
Dersom du kan kjøre trygt inn i rundkjøringen uten at h*n som kommer fra venstre må bremse eller vike er det klart. Det er ikke det samme som at du ikke har vikeplikt for h*n, men tilsvarer det å kjøre ut på en vei sjøl om du ser noen komme et stykke borte.

Blir du påkjørt fra venstre er det pr definisjon din feil.

Blir du påkjørt bakfra (gjelder i alle tilfeller) er det pr definisjon den som kjører på deg som har skylda.

Dette ifølge vegtrafikkloven med forskrifter (trafikkreglene).

Om forsikringsselskapet er enig er en annen sak. De vil så langt det er mulig forsøke å få til skylddeling som gir lavest tap for selskapet.

Men det betyr vikeplikt fra venstre, uavhengig av hvem som er først inn? Altså ikke vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen?

(Pleier i vike uansett jeg, spør bare fordi jeg hører så mye forskjellig. Skal ikke krangle med forsikringsselskap eller noe)

Gjest Gjesta
Skrevet

Et øyeblikk, så skal jeg finne fram teksten.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vegtrafikklovens §3er grunnregelen for all ferdsel på og langs vegen, og alle regler må forstås slik at det er i overensstemmelse med denne:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

      Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

      Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

For å se nærmere på vikepliktsreglene må vi bruke forskriften til vegtrafikkloven, trafikkreglene

Jeg siterer hele §7:

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

      Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

Dette er hovedregelen, og denne passer ikke i rundkjøring der all trafikk kommer fra venstre. Derfor må vi bruke trafikkreglenes §3:

§ 3. Anvisninger

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

      Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

      Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

Vikepliktskiltet gjelder foran den generelle høyreregelen, og gir vikeplikt for trafikanter fra begge sider og regelen blir da:

Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra venstre i rundkjøring.

I praksis betyr dette at det ikke er vesentligst hvem som kommer først inn i rundkjøringen, men at kjøringen foregår på en sikker måte.

Når du skal inn i rundkjøringen må du forsikre deg om at det faktisk er plass til deg. Dersom bilisten til venstre for deg har vesentlig høyere fart kan det hende det ikke er plass, og du må vike av hensyn til egen og andres sikkerhet.

Var det klart nok tro?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Går ikke det på det samme da? Man har vikeplikt fra venstre. Men om bilen fra venstre ikke har kommet nær nok til at du hindrer den, så kan du jo bare kjøre. Samme som i et vanlig kryss. Når kommer det forresten biler fra høyre i en rundkjøring..?

Skrevet

En ting som mange ser ut til å glemme, er at det ikke finnes noen spesielle vikepliktsregler for rundkjøringer.

Jeg gjentar: Det er ingen spesielle regler for vikeplikt i en rundkjøring.

Det er jo derfor det står vikepliktsskilt ved innkjøringen til de fleste rundkjøringer; uten det, ville de i rundkjøringen hatt vanlig vikeplikt fra høyre. En rundkjøring er ingen mini-forkjørsvei. (Det finnes fortsatt et par rundkjøringer her i landet uten vikepliktsskilt, der man altså ikke har generell vikeplikt ved innkjøring.)

Det var en som skrev at man, når man kjører inn i en rundkjøring m/vikeplikt, har sitt på det tørre så lenge man ikke blir påkjørt fra siden. Det er selvsagt ikke riktig, for som det også har vært sitert:

"§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse."

Hvis man kjører inn på vei der man har vikeplikt for kryssende trafikk, og ender opp med umiddelbart å bli påkjørt bakfra, er det store sjanser for at dette er fordi man har "forstyrret eller hindret" trafikanten man skulle vike for.

Skrevet
(Det finnes fortsatt et par rundkjøringer her i landet uten vikepliktsskilt, der man altså ikke har generell vikeplikt ved innkjøring.)

Hvor er disse da? Husker min gamle kjørelærer mente at dette bare var en myte...

Skrevet

Da er altså regelen at du har vikeplikt når du kjører inn i en rundkjøring. Det er mye lettere enn fra venstre/førstemann inn. :)

Gleder meg til neste diskusjon, da har jeg "fasiten". :ler:

Takk for hjelpen. :blomst:

Skrevet

Jeg skulle ønske at folk kunne bli flinkere til å bruke blinklys i rundkjøringer. Trafikken flyter så mye bedre da. Dessuten er det utrolig irriterende når man står og venter på å kjøre inn i rundkjøringa og det kommer en som ikke gidder å vise at han skal ut sånn at du egentlig kunne kjørt inn. :sur: Bilister i Norge er generelt sett veldig arrogante og egoistiske, selv om det heldigvis finnes unntak.

Skrevet
Jeg skulle ønske at folk kunne bli flinkere til å bruke blinklys i rundkjøringer. Trafikken flyter så mye bedre da. Dessuten er det utrolig irriterende når man står og venter på å kjøre inn i rundkjøringa og det kommer en som ikke gidder å vise at han skal ut sånn at du egentlig kunne kjørt inn.  :sur: Bilister i Norge er generelt sett veldig arrogante og egoistiske, selv om det heldigvis finnes unntak.

Jeg er flink til å bruke blinklys :engel: I hvert fall når det er noen i nærheten, da, det er ikke alltid jeg synes det er vits i hvis jeg er den absolutt eneste på veien en sen sommerkveld, må jeg innrømme.

Jeg terper til og med på andre når jeg sitter på. Pappa er flink, men morfar slurver. Men en dag jeg kjørte og han satt på, sa han at jeg måtte bruke blinklys for å vise andre at jeg skifter retning. Gjett om jeg bruker den mot ham når han slurver, da! :ler: "Sett på blinkern, du skifter retning nå. Du skal jo ut av rundkjøringen og ikke fortsette helt rundt!" :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...