Gå til innhold

Asberger syndrom

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

kjenner du noen som har asberger syndrom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Nei - ikke det jeg vet om, i hvert fall.

Gjest Malina
Skrevet

Ja, en sønn av en kollega. Vet ikke om det er ulike "grader" av den sykdommen for det virker ikke som han er så "rammet" og har like stor problemer som jeg har lest om sykdommen. Han fungerer faktisk ganske greit,både på skole og sosialt etter hva jeg har hørt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Kjenner ingen som jeg vet har fått diagnosen, men en som har tegn som kanskje kan tyde på det. Tror at barn med denne diagnosen også kan fungere forholdsvis normalt. Ulike grader, som med så mye annet. Leste at noen mente Asperger er veldig underdiagnostisert.

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Jeg har en nær venn med Asperger syndrom. Det kan variere i stor grad hvor sterke symptomer personen viser. I noen tilfeller er det nummeret før autisme, mens i andre tilfeller kan personen lære seg å leve et velfungerende liv, med jobb, familie osv. Men som sagt er dette noe en person med Asperger må lære seg å takle.

Min venn har "Asperger light" som jeg kaller det, men han fungerer såpass normalt nettopp fordi han har lært seg en rekke script for hvordan han skal forholde seg til andre. Det sosiale spillet er vanskelig å forstå for en med denne diagnosen. Alt har en tendens til å tolkes bokstavelig, man har ikke begrep om hva ironi er (forstår det iallefall ikke), kroppspråk er vanskelig å tolke og sette inn i sammenheng. Empati er også ofte et problem.

Når det er sagt er Aspergere i mine øyne ofte fascinerende mennesker. De lærer en å se ting fra et litt annet perspektiv. Det blir også sagt at Einstein hadde asperger syndrom, og det spekuleres i om ikke også Bill Gates har det, selv om det ikke foreligger noen "offentlig diagnose". Altså, mange svært smarte og suksessfulle mennesker har/har hatt Asperger syndrom :) Det er overhodet ikke snakk om sviktende intelligens hos disse sjelene, intelligensnivået er normalt, eller høyere.

Skrevet

Å jada. Nær venninna her en sønn med Asberger. Enslig forsørger (barnefar "nekter" for at han har en sønn som ikke er som "alle andre") så hun sliter big time med alt arbeidet, slitet, bekymringer, runder i offentlig etat, skole, depresjoner til sønnen, selvmordsforsøk.......the whole nine yards!!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er overhodet ikke snakk om sviktende intelligens hos disse sjelene, intelligensnivået er normalt, eller høyere.

Dette er viktig. I motsetning til de fleste autister, trenger det ikke å være noe i veien med intelligensen/funksjonsevnen.

Skrevet
Dette er viktig. I motsetning til de fleste autister, trenger det ikke å være noe i veien med intelligensen/funksjonsevnen.

Kjempeviktig å få frem ja. Jeg synes det er skrekkelig synd at jeg nær sagt alltid møter på nedlatende holdninger hos folk hvis jeg forteller de at jeg har en venn med Asperger syndrom. Det er generelt lite kunnskap om hva Asperger faktisk er, men en gjengs oppfatning er at dette dreier seg om mental retardasjon og at personene er pleietrengende. Kameraten min med dette syndromet er utrolig sterk verbalt, men har problemer med å tilpasse seg nye omgivelser (rutiner er ofte viktig for en Asperger), slik at han får trøbbel mht. utdanning og jobb. Men smart er han, og jeg er sikker på at han hadde gjort det glimrende i en forskerutdanning f.eks. Men dessverre har "systemet" gjort det vanskelig for ham mht. videre utdannelse, da han ble puttet inn i Steinerskolen-opplegget og gitt en skolegang som ikke kvalifiserer til høyere utdanning :/

Skrevet

Ja, en god venninne av meg og kjæresten hennes har det begge to. De har slitt litt i forhold til andre mennesker/regler/skole osv oppigjennom oppveksten, men har det veldig bra sammen nå =)

Skrevet

Ja, sønnen til ei venninne fikk denne diagnosen for ikke så lenge siden.

Skrevet

Alle voksne har i dag rett på ordinær grunnskoleutdanning. Man kan ta pensum utifra hvilket ståsted man er på.Ungdomskolepensummet tar man på 2 år. I noen kommuner kan man ta det på 1 år. Etterpå går man opp til offentlig eksamen og man får et fullstendig vitnemål med standpunktkarakterer og eksamenskarakterer.

Dersom kameraten/ typen din trenger dette av formelle årsaker p.g.a videre skolegang på videregående og eventuelt universitet, så be han ta en tlf til kommunen han bor i.

Det offentlige systemet kan ikke nekte ham dette.Dersom han får problemer bør han kontakte advokat.

Skrevet

Takk for info, gjest over her. Han har fullført ungdomsskolen med karakterer, det er VGS som mangler. Han ønsker jo å ta en forskerutdanning ved et av universitetene, og trenger generell studiekompetanse for å få innpass. Fyren er bare 20 år, så det skulle vel gå greit å ta tak i dette nå, på en eller annen måte. Vi holder på å finne ut av hva som ville være beste løsningen for ham. Det triste er jo at foreldre og lærere bare hoppet på første og "beste" alternativ (altså dette Steinerskolen-opplegget som substitutt for ordinær VGS) som stigmatiserte ham (ble satt i grupper med elever med større og mindre grad av psykisk utviklingshemning) og ikke gav ham de faglige utfordringene han trengte/kunne mestre. Enkleste løsning var det dog mht. rutiner og undervisning i små grupper for å sørge for stabilitet og trygge omgivelser. Men fyren har jo større hjernekapasitet enn de fleste universitets-studenter jeg kjenner, så det er klart han burde få utnyttet dette når han selv ønsker det.

Systemet passiviserer dessverre folk og kommer med "tilrettelagte løsninger" uten å ta enkeltindividets behov og muligheter i betraktning. Ala. "Fordi man har Asperger må man belage seg på et liv uten familie og jobb på vernet bedrift". Bullshit :)

Gjest Gjesten over
Skrevet

Det har du dessverre så alt for rett i. Mange i systemet( psykiatrien/barnepsykiatrien spesielt) har tankegangen om at alle skal "under samme tak".

Skrevet
Det sosiale spillet er vanskelig å forstå for en med denne diagnosen. Alt har en tendens til å tolkes bokstavelig, man har ikke begrep om hva ironi er (forstår det iallefall ikke), kroppspråk er vanskelig å tolke og sette inn i sammenheng. Empati er også ofte et problem.

Åj! Byner å lure på om jeg kansje har litt sån syndrom :forvirret:

Skrevet

Kjenner ingen som har det men hvis du går inn på www. bokstavbarna.no står det masse om Asbergers. Der er det mange både foreldre og folk som selv har Asbergers,ADHD,ADD osv. :)

Skrevet (endret)
Takk for info, gjest over her. Han har fullført ungdomsskolen med karakterer, det er VGS som mangler. Han ønsker jo å ta en forskerutdanning ved et av universitetene, og trenger generell studiekompetanse for å få innpass. Fyren er bare 20 år, så det skulle vel gå greit å ta tak i dette nå, på en eller annen måte. Vi holder på å finne ut av hva som ville være beste løsningen for ham. Det triste er jo at foreldre og lærere bare hoppet på første og "beste" alternativ (altså dette Steinerskolen-opplegget som substitutt for ordinær VGS) som stigmatiserte ham (ble satt i grupper med elever med større og mindre grad av psykisk utviklingshemning) og ikke gav ham de faglige utfordringene han trengte/kunne mestre. Enkleste løsning var det dog mht. rutiner og undervisning i små grupper for å sørge for stabilitet og trygge omgivelser. Men fyren har jo større hjernekapasitet enn de fleste universitets-studenter jeg kjenner, så det er klart han burde få utnyttet dette når han selv ønsker det.

Systemet passiviserer dessverre folk og kommer med "tilrettelagte løsninger" uten å ta enkeltindividets behov og muligheter i betraktning. Ala. "Fordi man har Asperger må man belage seg på et liv uten familie og jobb på vernet bedrift". Bullshit :)

I utgangspunktet er jeg enig med deg mht. siste avsnitt. Samtidig er det slik at de tingene Asperger-folk vanligvis sliter mest med (sosialt samspill, nyanser i språk, lesing av kroppsspråk osv.) også vil være vel så hemmende, kanskje mer, i en forskerutdanningssituasjon som på andre områder. Forskning på universitetet er i stor grad en fellesskapsaktivitet, og deltakelse i forskersamfunnet krever (i tillegg til rent faglige forutsetninger og formelle kvalifikasjoner) en betydelig grad av innlevelsesevne og kommunikasjonsevne, ikke minst i seminar. og veiledningssituasjoner. Så det er ikke sikkert at en forskerutdanning i seg selv vil være redningen for vedkommende, og deltagelse vil kanskje kreve stor grad av tilrettelegging. Dette sier jeg vel å merke på et generelt grunnlag. Universitetet er ikke lenger stedet for de ensomme genier, på godt og vondt.

Og ja, jeg kjenner noen med Asperger.

Endret av hera
Skrevet (endret)

Jeg er ganske sikker på at en forskerutdanning ville innebære store utfordringer for min venn med Asperger syndrom, men likevel er jeg ikke i tvil om at han, med litt tilrettelegging, vil klare å mestre situasjonen, og faktisk få seg en utdannelse som fører frem til et yrke han finner givende. Men alle disse omstendighetene rundt akkurat denne personen med Asperger tar vi ikke her ;) Igjen peker jeg på at hvert tilfelle har sine særegenheter, og det er ulike grader av alvorlighet mht. symptomene.

Endret av Vilja :-)
Skrevet
kjenner du noen som har asberger syndrom?

ja, jeg har asperger syndrom :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...