Rannva Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 (endret) Jeg var sykemeldt 2 uker av ferien min, men er usikker på om det har noen praktisk betydning. De som har fast månedslønn ville jo fått lønn som normalt, og rett til å ta ferien senere. Jeg er timelønnet, og da er vel situasjonen anderledes? Jeg har rett på å ta igjen ferien, men i og med at jeg ikke stod på vaktlisten de aktuelle ukene vil jeg ikke få betalt for dem. Altså får jeg bare to ukers mindre lønn om jeg tar to ukers ferie til. Skal jeg bare kaste sykemeldingen?:klø: Edit: skrivefeil. Endret 4. august 2006 av Rannva
liv Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Så vidt jeg vet har du rett på ny ferie med lønn (tilsvarende et eller annet gjennomsnitt av det du vanligvis tjener)
Rannva Skrevet 5. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2006 (endret) Ferie med lønn har jeg aldri rett på, men kanskje lønn under sykemeldingen selv om det var i ferien? Og så kan jeg ta ferie uten lønn nå i etterkant? Endret 5. august 2006 av Rannva
Lilleba Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 For å si noe sikkert her, man man vite om du har disse timene fast? Da har du krav på å få ferie to uker, og lønn som normalt, dvs. for de timene du skulle vært til stede i løpet av de to ukene. Se ferieloven under, annet avsnitt. Fra ferieloven: (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå