Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Finnes det noen spesielle prøver som kan påvise forskjellige revmatiske sykdommer? Blodprøver, røntgen? Noen som vet?
Cata Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 En del reumatiske lidelser kan påvises via blodprøver (høy senkning), men tror ikke det gjelder alle.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Når jeg er inne til kontroll for min leddgikt går vi gjennom leddene mine, har presser og trykker og sjekker de, også tar jeg blodprøver. Ikke hver gang, men av og til tar jeg røntgen for å sjekke hvordan ting har utviklet seg. Vil tro det er veldig vanlig å ta røntgen for å evt. diagnostisere en revmatisk sykdom, men jeg husker ikke, for var to da jeg fikk diagnosen
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Takk for svar. Jeg tror jeg har en form for sykdom, (muligens revmatisk, men vet jo ikke)...Har endel smerter, men klarer ikke plassere om det er i musklene eller leddene..kjennes ut som leddene. Tok det opp med legen min, og han henviste meg til MR for å utelukke MS, og denne var fin, men han undersøkte meg ikke noe nærmere! nå har jeg vært der tre ganger uten at han har gjort noe mer.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Takk for svar. Jeg tror jeg har en form for sykdom, (muligens revmatisk, men vet jo ikke)...Har endel smerter, men klarer ikke plassere om det er i musklene eller leddene..kjennes ut som leddene. Tok det opp med legen min, og han henviste meg til MR for å utelukke MS, og denne var fin, men han undersøkte meg ikke noe nærmere! nå har jeg vært der tre ganger uten at han har gjort noe mer. ← Er det fastlegen din?
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Hvor i landet bor du da? Vet at Volvat i Oslo har egne revmatologer, men det er privat da, og koster jo endel... Bestill time hos fastlegen din og be han sjekke deg nøyere, og be også om en henvisning til revmatolog. altså; krev det.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 Hvor i landet bor du da? Vet at Volvat i Oslo har egne revmatologer, men det er privat da, og koster jo endel... Bestill time hos fastlegen din og be han sjekke deg nøyere, og be også om en henvisning til revmatolog. altså; krev det. ← Bor på lørenskog (Akershus)... Har ikke noe særlig penger til å dra til Volvat...ihvertfall ikke nå. Hva gjør en revmatolog? (Noe vondt?)
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 Bor på lørenskog (Akershus)... Har ikke noe særlig penger til å dra til Volvat...ihvertfall ikke nå. Hva gjør en revmatolog? (Noe vondt?) ← Jeg synes fysioterapeuten jeg hadde som barn var slem, fordi han dro i tærne mine Men nei, revmatologen min er ikke slem (eh, en gang da han tappet kneet mitt, men vå får jo håpe du slipper det). På knærne f.eks. tar de tak på hver side av kneskålen og "drar" huden oppover og trykker nedi for å se om det er væske der. Men hvordan kjennes smerten din ut? Vet det er vanskelig å beskrive smerte, men hvis du kan prøve?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 Jeg synes fysioterapeuten jeg hadde som barn var slem, fordi han dro i tærne mine Men nei, revmatologen min er ikke slem (eh, en gang da han tappet kneet mitt, men vå får jo håpe du slipper det). På knærne f.eks. tar de tak på hver side av kneskålen og "drar" huden oppover og trykker nedi for å se om det er væske der. Men hvordan kjennes smerten din ut? Vet det er vanskelig å beskrive smerte, men hvis du kan prøve? ← Hehe...dette blir en helt håpløs forklaring tenker jeg, men...det kjenner ut som en fin blanding av "tannverk-ising", og nesten litt sånn stikking-aktig verking... Nei, dette var håpløst du...Men vondt er det ihvertfall. Akkurat nå er det i fingrene mine, håndleddene, og knærne. Har tidligere hatt smerter i hofta. (eller rundt i området der...)
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #11 Skrevet 3. august 2006 Hehe...dette blir en helt håpløs forklaring tenker jeg, men...det kjenner ut som en fin blanding av "tannverk-ising", og nesten litt sånn stikking-aktig verking... Nei, dette var håpløst du...Men vondt er det ihvertfall. Akkurat nå er det i fingrene mine, håndleddene, og knærne. Har tidligere hatt smerter i hofta. (eller rundt i området der...) ← Vet det er vanskelig. Hvordan er bevegeligheten da? Hovner du opp og leddene (f.eks. fingerene) "fryser fast" i en spesiell stilling? Jeg kan merke det kvelden før f.eks. Fingrene er ikke like lette å strekke ut, er som om det er noe som strammer seg så jeg ikke får de helt ut. Dagen etter kan jeg våkne med en hoven "klo" av en hånd, og det klør og banker inni leddene. Innmari irriterende når det KLØR INNI!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #12 Skrevet 3. august 2006 Vet det er vanskelig. Hvordan er bevegeligheten da? Hovner du opp og leddene (f.eks. fingerene) "fryser fast" i en spesiell stilling? Jeg kan merke det kvelden før f.eks. Fingrene er ikke like lette å strekke ut, er som om det er noe som strammer seg så jeg ikke får de helt ut. Dagen etter kan jeg våkne med en hoven "klo" av en hånd, og det klør og banker inni leddene. Innmari irriterende når det KLØR INNI! ← Jeg hovner ikke så veldig opp nei...har hovnet opp bittelitt bare, men det er alt. Og bevegeligheten kan være litt begrenset. Den bankingen og kløingen du beskriver kjenner jeg igjen, men ikke så veldig mye hovenhet.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 Det kjennes sikkert forskjellig ut fra person til person, og jeg er jo ingen lege, så jeg vet jo ikke... Men jeg vil anbefale deg å mase om å bli henvist videre, er jo ikke noe særlig å ha det sånn uansett
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #14 Skrevet 3. august 2006 Det kjennes sikkert forskjellig ut fra person til person, og jeg er jo ingen lege, så jeg vet jo ikke... Men jeg vil anbefale deg å mase om å bli henvist videre, er jo ikke noe særlig å ha det sånn uansett ← Men vet du om det er noen undersøkelser fastlegen min får tatt? (utenom å henvise meg til reumatolog.)
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #15 Skrevet 3. august 2006 Men vet du om det er noen undersøkelser fastlegen min får tatt? (utenom å henvise meg til reumatolog.) ← Veldig usikker. Jeg vet at mamma tok meg med til fastlegen (dengang het det jo ikke det, men ihvertfall) på en fredag. Allerede mandag var vi inne på OSR (Oslo Sanitetsforenings Revmatismesykehus) og jeg fikk kjapt diagnosen. Jeg hadde et hovent kne, og legen min som dengang var veldig ung skjønte umiddelbart hva det var for noe. Hos meg tror jeg de kunne påvise revmatiod faktor i blodet (men er ikke sikker på dette).
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #16 Skrevet 3. august 2006 Hvis han ikke har undersøkt deg de andre gangene du har vært hos han er det vel kanskje lite sannsynlig at han vil gjøre det nå?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #17 Skrevet 3. august 2006 Hvis han ikke har undersøkt deg de andre gangene du har vært hos han er det vel kanskje lite sannsynlig at han vil gjøre det nå? ← Ja, tviler på det, men tenkte jeg kunne dra til en annen lege, så jeg ihvertfall blir ordentlig undersøkt (håper jeg...)
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Finnes det noen spesielle prøver som kan påvise forskjellige revmatiske sykdommer? Blodprøver, røntgen? Noen som vet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå