Netten Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 (endret) Jeg har akkurat fått et vikariat i 100% stilling som lærer på en barneskole - foreløpig fra skolestart til midten av november. Vet dere om jeg får timelønn siden det er et så kort engasjement, eller om det er vanlig med månedslønn? Og vet noen hva timelønnen ligger på for meg? Jeg er nyutdannet adjunkt med 1 års tilleggsutdannelse (altså 5 år totalt). Takker for svar! Endret 4. august 2006 av Netten
Netten Skrevet 4. august 2006 Forfatter #2 Skrevet 4. august 2006 ingen som vet hva man tjener som lærervikar...? skulle gjerne hatt en pekepinn
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Eg er under utdanning, og tener 200,-/timen som vikar på barneskule.
Netten Skrevet 4. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2006 Eg er under utdanning, og tener 200,-/timen som vikar på barneskule. ← Såpass ja! Da kan vel jeg forvente en del da! I ansettelsesbrevet sto det "lønn ettert avtaleverket", men hvor kan jeg finne ut hva det vil si? Vil jo ikke spørre om lønn med en gang jeg begynner... hehe.
Blueberry Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Beklager, men jeg synes dette lønnsystemet til lærere er veldig forvirrende. Men jeg vet at det kommer an på om du skal undervise i barneskole, ungdomsskole eller videregående skole. Det er ulik vekting. Og hvis du skal være vikar i 100 % så tviler jeg på du får noen timelønn. Da er vel månedslønn mer naturlig. Jeg tror ikke du skal vegre deg for å spørre om lønn, særlig ikke når du allerede har fått jobben. Eventuelt kan du jo vente en måned til første lønning kommer...
Netten Skrevet 4. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. august 2006 Beklager, men jeg synes dette lønnsystemet til lærere er veldig forvirrende. Men jeg vet at det kommer an på om du skal undervise i barneskole, ungdomsskole eller videregående skole. Det er ulik vekting. Og hvis du skal være vikar i 100 % så tviler jeg på du får noen timelønn. Da er vel månedslønn mer naturlig. Jeg tror ikke du skal vegre deg for å spørre om lønn, særlig ikke når du allerede har fått jobben. Eventuelt kan du jo vente en måned til første lønning kommer... ← Ja, jeg kan jo bare vente... Var mest i forbindelse med endring av skattekortet jeg lurte, men jeg får bare ta litt godt i! Fin måte å spare på det!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 http://www.norsklektorlag.no/tariff/lonn.php
Gjest Dallandra Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 300100/12=25008 pr mnd minus skatt. Du får månedslønn i et sånn fast vikariat.
Rosenrød Skrevet 4. august 2006 #9 Skrevet 4. august 2006 Og dersom du får månedslønn kommer den 12. august, så da er det ikke lenge til du får vite eksakt beløp.
Netten Skrevet 4. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2006 300100/12=25008 pr mnd minus skatt. Du får månedslønn i et sånn fast vikariat. ← Det var akkurat det jeg også regnet ut nå etter å ha sjekket litt selv. Takk for svar! Og dersom du får månedslønn kommer den 12. august, så da er det ikke lenge til du får vite eksakt beløp. ← Begynner nå til skolestart, jeg, så det blir nok heller 12. sept.
Gjest Dallandra Skrevet 5. august 2006 #11 Skrevet 5. august 2006 Men når man blir ansatt fra skolestart så er man som regel ansatt fra 1. august, og da kommer første lønn den 12. såfremt man har blitt spurt om/har levert skattekort og lønnskonto. Men det finner du jo kjapt ut.
Netten Skrevet 5. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 5. august 2006 Men når man blir ansatt fra skolestart så er man som regel ansatt fra 1. august, og da kommer første lønn den 12. såfremt man har blitt spurt om/har levert skattekort og lønnskonto. Men det finner du jo kjapt ut. ← Jeg blir ansatt fra 14. aug.
Gjest Dallandra Skrevet 5. august 2006 #13 Skrevet 5. august 2006 Åkei, ja men da er jo den saken grei. Lykke til iallfall, jeg starter også i ny lærerjobb nå (årsvikariat) og det er noen år siden sist(barselpermisjoner og div) så det skal bli spennende. Er forberedt på masse jobbing utover høsten iallfall. Gleder meg også da.
Netten Skrevet 5. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 5. august 2006 Åkei, ja men da er jo den saken grei. Lykke til iallfall, jeg starter også i ny lærerjobb nå (årsvikariat) og det er noen år siden sist(barselpermisjoner og div) så det skal bli spennende. Er forberedt på masse jobbing utover høsten iallfall. Gleder meg også da. ← Lykke til til deg også! Jeg gruer meg litt... - er første jobben min som lærer! Utenom noen timer vikarjobbing her og der - også praksis da.
Lilleba Skrevet 11. august 2006 #15 Skrevet 11. august 2006 (endret) Gratulerer med ny jobb! Du må straks be rektor/inspektør om å få fastsatt din lønnsansiennitet, slik at du får rett lønn. Når du skal jobbe i mer enn en måned skal du ha månedslønn. (Står i tariffavtalen) Som nyutdannet adjunkt med tlleggsutdanning, skal du ha en årslønn på minst kr. 300 100 (del på 12, så får du månedslønn), som er begynnerlønn for de med null ansiennitet. Men det kan hende du har gjort noe som gir deg ansiennitet (fins regler for det i tariffavtalen også), så kanskje du skal ha mer. Fire års ansiennitet gir kr. 322 200 i årslønn. Ta med alt du har gjort etter fylte 18 år i oppramsingen, også hjemmearbeid med barn. Du får ikke nødvendigvis ansiennitet for alt, men da blir iallfall ingenting utelatt. I tillegg skal du ha lønn som kontaktlærer, hvis du skal være det. Da får du minst kr. 10 00 på årsbasis (sentral avtale), men mange kommuner har lokale avtaler om mer, som gjelder alle. (Del på 12, så finner du ut hvor mye du får pr. mnd.) Lønnen har mao. ingen betydning for om du jobber i barneskole, ungdomsskole eller videregående. Du får samme lønn uansett skoleslag, men har ulikt antall timer du må undervise. Derfor føler kanskje vikarer som blir timebetalt, at de får bedre lønn i vgs, for timelønn for en undervisningstime blir høyere i vgs (pga at de har færre undervisningstimer), men det forventes jo at det er mer arbeidskrevende å f.eks. forberede en norsktime i vgs enn en norsktime i 2. klasse på barneskolen, og at man har mer etterarbeid (retting). Derfor underviser man færre timer i vgs enn i ungdomsskolen, som igjen underviser færre timer enn i barneskolen. Da blir timelønnen for undervisning forskjellig. Men årslønnen blir akkurat den samme! Det er utdanningen og ansienniteten som avgjør den! Jeg går nå utifra at du er ansatt på en offentlig barneskole innenfor KS-området. (KS er alle kommuner, unntatt Oslo) Oslo har egen avtale, men i store trekk er den ganske lik KS-avtalen. Endret 11. august 2006 av Lilleba
Netten Skrevet 11. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2006 Tuusen takk for utfyllende informasjon, Lilleba!
Gjest Gjest_Linemor_* Skrevet 14. august 2006 #17 Skrevet 14. august 2006 Jeg vil da påstå at lærere tjener ganske bra da? 300.000 kr som nyutdannet.
Lilleba Skrevet 14. august 2006 #18 Skrevet 14. august 2006 Til gjest Linemor! Husk at en lærer er ikke nødvendigvis en "lærer" i tariffsammenheng! Dette var en lærer med FEM års høyskole- eller universitetsutdannelse, som i tariffen kalles "adjunkt med opprykk". En "lærer" (tre års høyskole) har begynnerlønn kr. 278 500 og en lærer fra Lærerhøyskolen (som i dag er på fire år) kalles adjunkt og har kr. 295 500 Så da stiller kanskje saken seg annerledes?
Gjest Gjest_Linemor_* Skrevet 14. august 2006 #19 Skrevet 14. august 2006 Ja, jeg er klar over tarifftrinnene, og forskjell på adjunkt, lektor, med opprykk osv. Er ikke 295.000 kr ganske bra i årslønn for en nyutdannet adjunkt med fire års høyrere utdanning? Tjener andre yrkesgrupper så mye mere? En lærerutdanning må da være en grei måte å skaffe seg bra lønnsutsikter på?
Lilleba Skrevet 14. august 2006 #20 Skrevet 14. august 2006 Nei, sammenlignet med andre jobber i det offentlige (stat/kommune) er det bra, men i det private med tilsvarende krav om fire års høyskole/universitet, ville det neppe være en konkurransedyktig lønn. Så det kommer vel an på øynene som ser...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå