Gjest seroxata Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Jeg har gått på seroxat i mange år nå (eller tilsvarende tabletter som nycomed, paroxetin hexal o.l) psykologen min mener at jeg går på altfor høy dose, og har gått på de altfor lenge, og vil dermed få meg til å trappe ned.. men han har ferie fram til 28 august, da skal jeg der igjen... og han mente vi skulle begynne nedtrappinga da.. men jeg, jeg klarer jo ikke vente, så har gått litt over ei uke på mindre doser nå.. har gått fra 60 mg om dagen, ned til 40... merker ikke noe spesielt egentlig, er kanskje litt mer sliten enn før, og veldig opptatt over å føle etter om jeg føler meg dårligere.. doh! er det noen her som har trappet ned, og kan si noe om hvordan det er, og hva slags bivirkninger det kan bli?
lillesky Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Uff, jeg ville ikke ha trappet ned på egenhånd iallefall! I Felleskatalogen står det litt opp bivrikinger og hva som skjer når man trapper ned. Søk eventuelt litt på nettet. Kanskje noen andre har opplevd hvordan det er å trappe ned? Husk bare at det kan være stor forskjell fra merke til merke.
Usikker Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Du skal ikke trappe ned på egenhånd. Vær så snill og vente til psyk kommer tilbake fra ferie. Noen medisiner kan man trappe ned raskt - andre skal man bruke laaaang nedtrappingstid på. I og med at du sier du har brukt slike medisiner i mange år - så har du vel tålmodighet til å vente 2-3 uker til vel
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Vær forsiktig! jeg begynte på egenhånd å trappe ned efexor, og fikk etter noen dager forferdelige bivirkninger ! Abstinenser om du vil Fikk skikkelig angst, ble paranoid, og på grensen til psykotisk. Fantasien tok aldeles overhåndm og jeg var sikker på at noen skulle drepe meg. Jeg turde ikke legge meg, ikke trekke for gardinene, ikke ha lyden på på tv, og ikke ha det mørkt inne. Helg grusomt!! Så jeg begynte å ta dem igjen. og er nå bedre.
Gjest Gjest_Frosken_* Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Uff, Seroxat er fæl å trappe ned på.. Jeg gikk på dette, 40mg (2 tbl) om dagen i 1,5 år.. Jeg skulle trappe ned en kvart tablett om gangen, over flere uker. Alt gikk bra, helt til jeg skulle gå fra 1 tablett om dagen til 0,75 tablett om dagen. Det var helt forferdelig, jeg var kvalm og svimmel, jeg skalv og svettet, det virket som om hele verden snurret rundt meg. Jeg greide ikke fungere normalt i det hele tatt. Jeg prøvde å ta 0,75 tbl og 1 tbl annenhver dag, eller 1 tbl noen dager, så 0,75 tbl en dag. Det hjalp ikke, det var helt umulig å komme over den "kneika" virket det som. Jeg drev med dette i flere uker i håp om at det skulle bli bedre. Så kom plutselig legen min på et "triks" som han bare hadde hørt om, men som han ikke visste om funket eller ikke. I og med at Seroxat har veldig kort halveringstid, merkes det veldig fort på kroppen hvis man trapper ned/glemmer en tablett osv. Trikset viste seg å være å supplere med Fontex, et preparat med mye lenger halveringstid. Jeg begynte med 0,75 tabl Seroxat og 0,5 tabl Fontex i noen dager, og trappet gradvis ned Seroxat over et par uker til jeg satt igjen med å ta 0,5 tabl Fontex om dagen. Deretter gikk jeg over til 0,25 tabl Fontex, så til 0,25 tabl Fontex annenhver dag, og til sist var jeg helt tablettfri. Dette gjorde jeg altså i samarbeid med legen min. Du skal ikke trappe ned på egenhånd. Og du bør bruke laaang tid, mye lenger enn du tror. Jeg holdt på i månedsvis. Vent
Gjest seroxata Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 å hjelpes!!! visste ikke det var så alvorlig!!! nå ble jeg nesten litt redd her..... jeg får bare fortsette på 60 fram til neste gang jeg treffer psykologen min da, vil jo ikke bli helt på tur heller.... har merket jeg er litt svimmel, men trodde det var varmen som gjorde det... tusen takk for svar iallefall, setter veldig stor pris på det!!
Gjest Gjest_Hanna_* Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Jeg trappet ned Efexor på egenhånd, og det gikk veldig fint. Brukte depot-kapsler, 150 mg, så jeg åpnet kapselen og tømte ut omtrent det halve. Noen gang mer, hvis jeg syntes det gikk bra. Var hos psykiater et par uker etter at jeg hadde begynt å trappe ned, og siden jeg ikke hadde merket noen bivirkninger forslo han at jeg skulle prøve å trappe ned enda mer ved å ta en kapsel hver 3. dag. To uker etter sluttet jeg helt. Det eneste negative jeg merket, var at i de to siste ukene hadde jeg noe som føltes som elektriske støt i hodet, veldig ubehagelig, men da tok jeg bare en bitteliten dose også gikk det over etter en times tid. Det behøver altså ikke være såååå krise å trappe ned. Lykke til!
Usikker Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 Det behøver altså ikke være såååå krise å trappe ned. ← Ikke ufarliggjør dette vær så snill. Man skal ikke trappe ned bruken av medisiner uten å konferere med legen sin. Det er viktig. Det trenger selvfølgelig ikke å oppstå noen krise p.g.a. dette - men hvorfor ta sjansen og få unødvendige problemer og bivirknigner? Og når det gjelder Efexor så er dette et sterkt antidepr som skal trappes ned over laaaangt tid.
Gjest Gjest_Hanna_* Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 QUOTE(Gjest_Hanna_* @ 03.08.2006 (22:57) ) Det behøver altså ikke være såååå krise å trappe ned. Ikke ufarliggjør dette vær så snill. Man skal ikke trappe ned bruken av medisiner uten å konferere med legen sin. Det er viktig. Det trenger selvfølgelig ikke å oppstå noen krise p.g.a. dette - men hvorfor ta sjansen og få unødvendige problemer og bivirknigner? Og når det gjelder Efexor så er dette et sterkt antidepr som skal trappes ned over laaaangt tid. ← Det er selvfølgelig lurt å gjøre dette i samråd med lege. Men trådstarter han allerede begynt å trappe ned uten å merke noen bivirkninger, som er bra. Jeg ville bare fortelle at jeg har gjort det samme, og at det gikk fint. Synes vi skal kunne gå ut fra at trådstarter, og forsåvidt andre deltagere på forumet er fornuftige mennesker som på egenhånd kan vurdere argumenter og innpill de får basert på andres erfaringer.
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2006 #10 Skrevet 4. august 2006 Det som er viktig er å trappe ned gradvis over tid, og ikke bråslutte. Selv om bråslutt ikke nødvendigvis trenger å gi fysisk ubehag, så kan det føre til tilbakefall i depresjonen. Og forøvrig så er ikke 60 mg en veldig høy dose, men kanskje legen syns du har gått på dem lenge nok og at det er på tide å se om du klarer deg uten medisinene. Da jeg sluttet på Seroxat, fikk jeg mer angst i en periode, men det gikk over. Jeg opplevde ikke noe annet ubehag. Men det er greit å ha oppfølging av lege i nedtrappingsperioden i tilfelle du skulle oppleve ubehag eller i verste fall få tilbakefall. Lykke til
Gjest seroxata Skrevet 4. august 2006 #11 Skrevet 4. august 2006 takk for flere svar! jeg har gått opp igjen nå, inntil videre.. grunnet advarsler fra dere, og samt det faktum at i går begynte jeg å svimle noe veldig, var kvalm, og følte meg deppa... kan være det ikek har noe med pillene å gjøre i det hele tatt og, men jeg tør liksom ikke ta sjansen nå.... :/ skal på ridekurs ei uke og nå, så tar ikke sjansen på å freake helt ut der borte... er bare så gira på å kunne prøve å leve uten hjelp av piller, samt se om jeg kanskje kan få vekta litt ned Men jeg vil ikke gjøre noe som kroppen ikke henger med på heller.... hmmm.. Fairy: oj, min psykolog sa at det var høy dose.. og legen min sier at høyere dose ikke er lovlig på den medisinen... går det altså ann å få de enda høyere? og når du opplevde angsten igjen, du fikk ikke veldig trang til piller dA?
Gjest Gjest_Frosken_* Skrevet 4. august 2006 #12 Skrevet 4. august 2006 Fairy: oj, min psykolog sa at det var høy dose.. og legen min sier at høyere dose ikke er lovlig på den medisinen... går det altså ann å få de enda høyere? ← Det *er* en høy dose. Den vanlige dosen for behandling av depresjon, angst og posttraumatiske stresslidelser er 20 mg daglig. For behandling av panikklidelse eller tvangstanker/tvangslidelse er anbefalt dosering 40 mg daglig. (..) Normaldosering for voksne er mellom 20 mg – 50 mg daglig, avhengig av behandlingseffekt. For behandling av panikklidelse eller tvangstanker/tvangslidelse kan legen din foreslå at du tar opptil 60 mg daglig. Hvis du er over 65 år, er maksimalt anbefalt dose 40 mg daglig. Her er link til det som står om Seroxat i Felleskatalogen - Pasientutgaven. Se spesielt på det som står et stykke ned, om nedtrapping: Om Seroxat i Felleskatalogen Har du gått opp i vekt av dem? Det gjorde ikke jeg.
Gjest Gjest_Frosken_* Skrevet 4. august 2006 #13 Skrevet 4. august 2006 Her er link til det som står om Seroxat i Felleskatalogen - Pasientutgaven. Se spesielt på det som står et stykke ned, om nedtrapping: Om Seroxat i Felleskatalogen ← Hmm, linken virka ikke.. Prøver igjen Nytt forsøk - Seroxat Hvis ikke det virker, gå på Felleskatalogen Pasientutgave og søk på Seroxat.
LarsLarsere Skrevet 4. august 2006 #14 Skrevet 4. august 2006 Jeg har gått på seroxat i mange år nå (eller tilsvarende tabletter som nycomed, paroxetin hexal o.l) psykologen min mener at jeg går på altfor høy dose, og har gått på de altfor lenge, og vil dermed få meg til å trappe ned.. men han har ferie fram til 28 august, da skal jeg der igjen... og han mente vi skulle begynne nedtrappinga da.. men jeg, jeg klarer jo ikke vente, så har gått litt over ei uke på mindre doser nå.. har gått fra 60 mg om dagen, ned til 40... merker ikke noe spesielt egentlig, er kanskje litt mer sliten enn før, og veldig opptatt over å føle etter om jeg føler meg dårligere.. doh! er det noen her som har trappet ned, og kan si noe om hvordan det er, og hva slags bivirkninger det kan bli? ← Jeg bruker cipralex, men nå har jeg gått 6 dager uten. jeg var tom for piller fredag morgen,og av div grunner hadde jeg ikke nye før 6 døgn netter. tar 20mg om dagen,det er mye fordi cipralex er såpass kraftige saker. om jeg går to-tre dager på halv dose/ingenting blir jeg: Kronisk trøtt, men får likevel ikke sove. Sint! og aggresiv om jeg blir tirra skikkelig... Demotivert og giddalaus. (avlyser avtaler og spiller pc isteden og lignende) Dyster/deppa. skjelver på hendene. Så får min del går det fort gal vei om jeg trapper ned på egenhånd. Anbefaller på det sterkeste å drøye til han fyren er tilbake på jobben. Det er mer slitsomt å måtte gå opp igjen om det skulle feile, og da må du mest sannsynlig være stabil på høy dose en periode før du kan trappe ned med psykologen. Jeg har en del dårlige erfaringer med å styre nedtrapping uten innspill fra andre fordi jeg har prøvd å bestemme meg for at jeg ikke trenger piller ved enkelte annledninger! Husk at dett er er ting som kan være meget variabelt fra inndivid til inndivid. Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 5. august 2006 #15 Skrevet 5. august 2006 Fairy: oj, min psykolog sa at det var høy dose.. og legen min sier at høyere dose ikke er lovlig på den medisinen... går det altså ann å få de enda høyere? og når du opplevde angsten igjen, du fikk ikke veldig trang til piller dA? ← Det er en høy dose, men ikke en unormal dose. Mange jeg vet om har brukt 60mg. Jeg brukte 60 mg en periode, men måtte øke til 80. Av en eller annen grunn så trenger jeg store doser for å få god effekt. Psykiateren pratet om at 60mg var en normal, ufarlig dosering, men siden jeg brukte mer enn 60mg måtte jeg følges opp nøyere enn vanlig. Da angsten kom fikk jeg absolutt trang til et eller annet iallefall, og desverre så tydde jeg til hasj. Noe jeg absolutt ikke tåler, så jeg ødela nok ganske mye for meg selv da. Men andre gangen jeg trappet ned klarte jeg meg uten piller eller annet selv om det var tøft en periode. Men 2-3 uker etter Seroxat-slutt forsvant angsten, og jeg fikk det veldig bra uten antidepressiva.
Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2006 #16 Skrevet 5. august 2006 Jeg vet ikkeno om det, men håper det går bra med deg Tanteklem!
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. august 2006 #17 Skrevet 5. august 2006 Har ingen førstehåndserfaringer å komme med, men råder deg til å vente til han kommer tilbake på jobb. I verste fall: tilbakefall i depresjonen (eller evt. fysiske problemer, som nevnt over).
Anogirl Skrevet 6. august 2006 #18 Skrevet 6. august 2006 Jeg sluttet selv med cipramil. Kanskje litt vel vågal, for både leger og psyken min var imot at jeg skulle slutte. Men sta som jeg er..ja, så sluttet jeg. Følte ikke det hjalp så mye, følte meg bare "utenfor meg selv" på en måte. Ingen god følelse. Men jeg ble voldsomt svimmel! Så det var en veldig ekkel bivirkning.
Gjest Bellatrix Skrevet 6. august 2006 #19 Skrevet 6. august 2006 Ikke trapp ned på egen hånd. Da jeg trappet ned på Paroxetin så skulle jeg ta en tablett annenhver dag i 20 dager, men vent til legen din kommer tilbake.
LarsLarsere Skrevet 6. august 2006 #20 Skrevet 6. august 2006 Jeg sluttet selv med cipramil. Kanskje litt vel vågal, for både leger og psyken min var imot at jeg skulle slutte. Men sta som jeg er..ja, så sluttet jeg. Følte ikke det hjalp så mye, følte meg bare "utenfor meg selv" på en måte. Ingen god følelse. Men jeg ble voldsomt svimmel! Så det var en veldig ekkel bivirkning. ← samme her når jeg gikk uten noen dager. kjempesvimmel! gikk sikksakk osv. men dette var cipralex.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå