Gjest bente85 Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 For litt over en måned siden var jeg hos fastlegen min, og han målte blodtrykket mitt. Det var høyt, så jeg fikk beskjed om at jeg måtte komme igjen, så skulle dem måle det. Hadde legetime idag, og fikk målet blodtrykket, og det hadde ikke synket i det hele tatt. Så legen har gitt meg medisiner som forhåpentligvis skal hjelpe på dette. Jeg har hatt høyt blodtrykk en gang tidligere, men da trengte jeg ikke medisiner. Så når det først har blitt sånn at man har høyt blodtrykk, og faktisk har brukt blodtrykksmedisiner, må man til kontroller ofte da? Jeg kan også si det at jeg er veldig overvektlig, og jeg har en mistanke om at jeg har endel vann i kroppen.. Så har en ny time i slutten av måneden, som jeg skal få målt blodtrykket. Men om det skulle være høyt da, så må jeg vel bare fortsette med medisinen en stund til?
sprettball Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Det er hyppige kontroller i starten for å tilpasse medisinen. Spesielt om du feks bruker p-piller itilegg (du må nok da over på minipiller tenker jeg). Når trykket ditt er stabilt og bra, så holder det nok å kongtrollere en gang i året. Medisnen må du nok ta hver dag.. Har du vært igjennom sånne 24-timers målinger for å sjekke gjennomsnittet? Er jo noen som får høyt blodtrykk av å være hos legen pga nervøsitet. Høyt blodtrykk er arvelig, så selv om du er ung, lever sunt, ikke røyker og ikke er overvektig så kan man få det.
Gjest bente85 Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Det er hyppige kontroller i starten for å tilpasse medisinen. Spesielt om du feks bruker p-piller itilegg (du må nok da over på minipiller tenker jeg). Når trykket ditt er stabilt og bra, så holder det nok å kongtrollere en gang i året. Medisnen må du nok ta hver dag.. Har du vært igjennom sånne 24-timers målinger for å sjekke gjennomsnittet? Er jo noen som får høyt blodtrykk av å være hos legen pga nervøsitet. Høyt blodtrykk er arvelig, så selv om du er ung, lever sunt, ikke røyker og ikke er overvektig så kan man få det. ← Jeg bruker p-piller da. Men jeg kunne fortsatt bruke disse pillene. Enn så lenge i alle fall. Nei, har ikke vært igjennom 24-timers målinger. Men sist gang jeg målte blodtrykket, satt jeg i et rom alene, før dem målte det. Ja, jeg har fått beskjed om at jeg skal ta 1 tablett hver dag til neste legetime som jeg har. Vel, jeg er overvektig da.. :-(
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Hvor høyt var det da? Jeg har også høyt blodtrykk, men min lege ønsker å prøve med livsstilsendring først, trening og sunn mat. har også hatt flere 24-t målinger, og nå går jeg til kontroll hver 6. mnd. uten medisiner.
Gjest bente85 Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Hvor høyt var det da? Jeg har også høyt blodtrykk, men min lege ønsker å prøve med livsstilsendring først, trening og sunn mat. har også hatt flere 24-t målinger, og nå går jeg til kontroll hver 6. mnd. uten medisiner. ← Han sa ikke hvor mye det var. Sa bare at det var høyt.
Scorpina Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 Er du født i -85? Tviler at en lege vil sette en ung jente på noe blodtrykkmedisin uten at dere først kommer fram til en løsning på ditt høye blodtrykk, ved bl.a å redusere vekten, og få en bedre helsetilstand i såhenseende. Skal du på noe mer kontroller da? Har legen ikke forespeilet noen behandlingsregime mht høyt BT?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå