Gå til innhold

mat man blir feit av

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig høy forbrenning, og har alltid slitt med å legge på meg. I ferien min spiste vi veldig mye mat, hele tiden nesten, og jeg gikk opp 2,5 kg!! Ble så glad :) egentlig kjempefornøyd nå. kunne tenke meg et par kg til, men så lenge jeg klarer å holde meg på dette nivået så skal jeg ikke klage. problemet er bare at jeg ikke har så mye penger nå fremover... jeg kan altså ikke fråtse i mat sånn som jeg gjorde i ferien. lurer derfor på tips om mat man legger på seg av, med mye karbohydrater som ikke er så dyrt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, uten at jeg er ekspert innenfor ernæring kan neppe "junkfood" og slik mat være til hjelp hvis man skal gå OPP i vekt. Jeg har en venninne som har slitt litt med det. Hun er rundt 8-10 kg undervektig, ikke bare et par små kg som du "plages" med.

En kvinne med normal aktivitetsnivå pr dag burde ligge på en rundt 2000-2200 kcal pr dag (mener jeg å huske) Mulig du bør ligge på kanskje 2500 kcal pr dag...? Du kan også begynne å trene styrketrening. Det øker muskelmassen (og din vekt) og du kan føle deg mer vel med "stor og sterk/stram kropp" enn "stor og dvasket kropp" - -hvis du skjønner hva jeg mener :)

Middager med sauser f.eks kan være med på å øke vekten din, men jeg vil anta (uten å være ekspert) at du likevel må være påpasselig med at du får i deg nok fiber og frukt/grønnsaker.

Lykke til - det skal visst være vanskeligere å legge PÅ seg enn å ta AV kg.

Skrevet

Takk, Scorpina. Jeg vil ikke bare spise junk nei... :) Og jeg vil trene styrketrening, men har dessverre ikke råd til medlemsskap på treningssenter nå heller :( Er blakk etter ferie og flytting. blir noen harde mnd fremover. men jeg vil ikke miste de fine kiloene jeg fikk i ferien...

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror trening er en god ide. Du trenger ikke betale for medlemsskap et sted, finn noen enkle styrkeøvelser på nett f.eks. og så kan du bruke 1,5l brusflasker fylt med vann som manualer. Du finner sikkert flere tips for enkle måter å gjøre skikkelige styrkeøvelser på hvis du leter litt på nettet.

Så må du passe på å spise før og etter trening. Både fett, karbohydrater og proteiner må til. Makrell i tomat gir deg sunt fett og proteiner og er et bra pålegg på brødskiva. Laksefilet eller skivet laks er faktisk ganske rimelig og er en super kilde til sunt fett og proteiner. Hvit fisk som sei er heller ikke dyrt. Egg er en annen kilde til proteiner som ikke koster allverden.

Frukt, nøtter og tørka frukt er fin å supplere med, og lurt å ha med seg hvis du skulle bli sulten.

Pasta er en billig kilde til karbohydrater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...