Gjest Gjesta Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Er tvilsomt om noen her kan stille en sikker diagnose over internett, men kanskje noen har noen ideer om hva det kan være? Helt siden jeg var liten har jeg fått store smerter i kneleddene når jeg har vært sliten. Enten at jeg har hatt en lang dag, eller at jeg har vært mye fysisk aktiv. Det begynner som en verking inni leddene, og jeg har etterhvert lært meg at når dette skjer så må jeg gå og legge meg, uansett når på dagen det er. For om jeg ikke legger meg (smertene er som regel borte når jeg våkner etter noen timer), så øker verkingen i styrke og blir etterhvert så ille at det ikke er mulig å få sove. Vanlige smertestillende hjelper ikke, og om jeg ikke klarer å komme meg i seng helt i begynnelsen, så blir jeg gående våken pga smerter helt til jeg omtrent kollapser. Mamma har aldri vært glad i leger, og derfor har jeg aldri vært til lege med dette. Da jeg var liten mente hun at det var voksesmerter, men det vet jeg at ikke kan stemme siden voksesmerter opptrer mellom leddene og ikke i selve leddene. Da jeg var utvokst og smertene fortsatte, mente hun at det var gikt. Dette vet jeg ikke om kan stemme, noen som har noen formening om dette? Jeg har levd greit med dette fram til nå, men nå har jeg begynt å jobbe og da kan jeg jo ikke bare gå hjem selv om knærne begynner å verke. Så dette har blitt et problem, og jeg har bestilt legetime. Men det er litt ventetid, så da tenkte jeg å høre om det er noen her som har noen formening om hva dette kan være. Kan det være gikt? I såfall, hvis jeg har gått med gikt i knærne helt siden jeg var liten, og uten behandling, burde ikke leddene være ganske ødelagte nå? Det er de jo ikke, litt lealause kanskje, men knærne fungerer fint i det daglige. Lurer fælt på hva dette kan være for noe :klø:
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Bruker du skikkelige sko når du skal gå eller stå lenge?
Gjest Gjesta Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Bruker du skikkelige sko når du skal gå eller stå lenge? ← Ja, er veldig nøye på at jeg har gode sko. Bruker helsesandaler på jobb, men valg av sko ser ut til å ha liten innvirkning på knærne.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Ok, da kan det utelukkes. Jeg hadde mye fysisk arbeid en sommer - bar veldig tungt. Da fikk jeg veldig vondt i knærne, fordi musklene rundt knærne mine ikke var vant med en sånn tyngde som jeg da fikk. De smertene jeg fikk da, var veldig vonde. Det satt inni kneet og det verket helt forferdelig. Jeg husker at jeg klipte tåa av to ullsokker og tredde rundt knærne, det hjalp litt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Kan jo ikke si hva som gjør at du får vondt, men når det gjelder meg selv så vet jeg at det verker litt (ikke så mye, og ikke sammenlignbart med deg) hvis jeg har gått mye på aerobic. De siste ukene har jeg vært på aerobic flere ganger i uka (pleier egentlig å trene på andre måter), og jeg kjenner det litt i knærne nå. Jeg tror det er pga. mye vridning av knærne. Det er hvertfall min teori. I tillegg har jeg hørt at det ligger kneproblemer i familien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå