Gå til innhold

Podcasting

Fremhevede innlegg

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Har vært på NRKs sider og lest om podcasting. Det ser jo riktig lurt ut - trenger ikke å være avhengig av tidene for å få med seg radioprogrammene. Et minus at musikken ikke er med, men det er ikke så viktig for meg. Ser at yndlingsprogrammene mine står på lista, men er som vanlig skeptisk til alt som er nytt og uprøvd.

Noen som har erfaringer med podcasting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er strengt tatt ikke mer avansert enn at du får en mp3-fil som inneholder opptak av programmet :)

Kluet er bare at det benyttes en RSS-feed som oppdateres med lenker til nye mp3-filer hver gang NRK gjør de tilgjengelige. Du bruker en podcast-agent hjemme hos deg og forteller den hvilke feeder den skal følge med på. Så snart en feed inneholder noe nytt så laster agenten ned lydfila for deg så du kan høre på den.

Bruker du f.eks. iTunes med iPod så vil iTunes laste ned podcastene og automagisk overføre de til iPod-en din når den kobles til. Det er her fordelen med podcasting ligger i forhold til å publisere rene mp3-filer på nett. Med en god agent skjer ting helt automatisk, og du slipper å drive og lete etter nye filer for å laste de ned og overføre de til mp3-spillern din :)

Greit forklart?

Endret av enden
Skrevet

www.ipod1.no

alt på ipod , ett eget norsk forum.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Men jeg er den ene personen i Norge som IKKE har iPod.

Skrevet

Jeg laster ned podcast fra nrk med Itunes. Funker ypperlig.

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at jeg kun brukte iTunes med iPod som eksempel. Har selv mp3-spiller fra Creative :)

Skrevet

Du trenger ikke iPod, det eneste du trenger er iTunes. Da kan det være at du må laste ned nye radioklipp til mp3-spilleren din manuelt, selv om de har lagt seg automatisk i iTunes. Men så mye jobb er det nå uansett ikke.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Du trenger ikke iPod, det eneste du trenger er iTunes.

Det finnes da så ufattelige bedre programmer som støtter podcasts enn iTunes, slik som winamp.

Gjest gjest1
Skrevet

Du er nok ikke alene om det. Jeg har heller ikke ipod og det er bevisst ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...