Gå til innhold

Jordbær


Ada

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra ferie og er litt ute av synk med naturen tror jeg, for nå aner jeg ikke når det er man skal kjøpe bær for å fryse og sylte og sånn...

Jeg burde kansje dratt ut og plukket de selv, men jeg pleier altså å kjøpe inn.

Jordbær, bringebær og blåbær som jeg lager syltetøy etc. av.

Men når er det bæra er som best? Har jeg mistet sesongen, eller er det nå som gjelder, eller er det kansje senere? Jeg husker rett og slett ikke... :sjenert:

Tror det er ammetåka som kommer noen måneder før den skal. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordbæra er på hell, men rundt meg selges de kassevis for 10 kr kurven. Kvaliteten er ikke så bra, må rense og kaste nøye. Mye jobb.

Blåbær; Det bugner i skogen nå, men er langt fra overmoden! (Dyr å kjøpe i butikken, hvis du får tak i . NB!)

Villbringebær: Har vært full modning i ca to uker, selv har jeg plukket masse! Tror du bør skynde deg litt hvis du skal ut og plukke, selv om sesongen kanskje ble litt forlenget da det kom regn (Og min erfaring er fra Nedre Romerike i Akershus). I butikk akkurat nå.

Men jeg hadde ikke tatt meg bryet med å sylte blåbær og bringebær fra butikken. ALT for dyrt til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbærsesongen er så godt som over nå ja, selv om man kanskje kan få tak i et par kurver her og der, men jordbæra er ikke mye og skryte av akkurat.

Vi sylta jordbær for et par uker siden..

Blåbæra her er heller ikke så bra pga at det har vært varmt så lenge i sommer. Prøvde å plukke litt i helga, men ga fort opp fordi de var så små og puslete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant kjempeflotte bær på majorstua i dag, om flere er interessert.

Hos den fukt og grønt boden som står midt i krysset.

Jordbæra var ikke kjempestore, men søte og gode og svært få måtte kastes.

I tillegg kjøpte jeg både bringebær og blåbær av god kvalitet.

Skulle gjerne ha plukket selv, men med voksende mage orker jeg ikke ligge i lyngen og plukke. Selv om det ikke er direkte billig, syntes jeg det er en liten pris å betale for godt syltetøy og bær utover året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...