Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om plass på lærerutdanning, men er veldig usikker på om det er det jeg vil, har aldri "sett" meg selv som lærer. Det studiet jeg ville komme inn på er sykepleie og der står jeg altså som nummer 25 på ventelisten, studiet har 177 plasser.

Det jeg lurer på da er om noen har erfaring med å stå såpass langt nede på ventelisten og alikevell få plass, eller om det eventuelt er andre muligheter for å komme inn. Har hørt noe om at man kan møte opp første skoledag og forhøre seg om ledige plasser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

25. plass etter suppleringsopptaket? Da tror jeg nok ikke du kommer inn. Det er vanlig å ta inn flere studenter enn man egentlig har plass til, fordi man vet at en del ikke møter/dropper ut tidlig. Og uansett så er det nok litt usannsynlig at så mange som 25 av 177 skal si fra seg plassen.

Endret av Tuddelidu
Gjest Kermit
Skrevet

Det høres ikke helt umulig ut å komme inn da. Ta en telefon til skolen(dersom du ikke rykker så langt opp på ventelisten i mellomtiden at du får tilbud om plass) første skoledag og hør om det er noen som ikke har møtt.

Gjest Kermit
Skrevet
25. plass etter suppleringsopptaket?

Hm, ja da spørs det. Men det skader aldri å forhøre deg første skoledag alikevel. Jeg har hørt at enkelte skoler først gir eventuelle ledige plasser til folk som møter opp/ringer første skoledag, før de går løs på eventuelle ventelister.

Skrevet
25. plass etter suppleringsopptaket? Da tror jeg nok ikke du kommer inn. Det er vanlig å ta inn flere studenter enn man egentlig har plass til, fordi man vet at en del ikke møter/dropper ut tidlig. Og uansett så er det nok litt usannsynlig at så mange som 25 av  177 skal si fra seg plassen.

Uff, var det jeg trodde ja... Men skal gjøre som dere sa å kontakte skolen. Jeg gir ikke opp enda ;)

Skrevet

I fjor var jeg nr. 58 etter suppl.opptaket på HiB, kunst og håndverk. Det var 40 plasser og tom. hun som sto som nr. 129 (tror jeg det var - hvis ikke det var et enda høyere nr.) kom inn!

Men hele systemet er jo helt på trynet spør du meg... Vi kom jo ganske sent i gang, pga. at skolen var treig med å registrere de 130 som ikke møtte opp/sa fra seg plassen. Så i klassen min kom det rullende inn nye fjes nesten hver dag i ca. 3 uker etter skolestart!

Skrevet

Folk står jo på venteliste til ca midten av september på enkelte studier, så alt er mulig.

Skrevet

Hvis du tropper opp på skolen første dag, så tror jeg du er garantert at noen ikke har møtt opp. Går du å melder deg da er plassen din!! Første mann til mølla da, men du må fysisk være tilstedet!

Skrevet
Hvis du tropper opp på skolen første dag, så tror jeg du er garantert at noen ikke har møtt opp. Går du å melder deg da er plassen din!! Første mann til mølla da, men du må fysisk være tilstedet!

Sånn funker det i alle fall ikke ved Høgskolen i Bergen. I fjor spurte jeg om jeg kunne troppe opp første skoledag i tilfelle det var noe ledig, men da fikk jeg til svar at alt måtte gå gjennom opptakskontoret til skolen, og at jeg måtte følge med på internett/ringe inn.

Skrevet
Sånn funker det i alle fall ikke ved Høgskolen i Bergen. I fjor spurte jeg om jeg kunne troppe opp første skoledag i tilfelle det var noe ledig, men da fikk jeg til svar at alt måtte gå gjennom opptakskontoret til skolen, og at jeg måtte følge med på internett/ringe inn.

Ikke ved HiST heller...

Skrevet

Så lenge skulen har folk på ventelista har de ikkje lov til å ha slik praksis, da er det nestemann på liste som kommer inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...