Gå til innhold

brød som smuldrer opp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg baker brød med sammalt hvete grov og rug, olje, vann, salt, solsikkefrø. ja, that's it, tror jeg.

problemet er at det har en tendens til å smuldre opp når jeg skjærer det opp, ja, det faller ofte fra hverandre. det blir mye svinn, for å si det slik.

sist hadde jeg oppi byggryn også, men ingen bedring. og kesam.

er det noe annet jeg kan prøve? egg?

det er forresten en bløt deig som måkkes oppi formene. og jeg oppbevarer det i kjøleskap. synes jeg så en bedring da, men ikke denne omgangen. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oi, det var litt forskjell ja! skal prøve mer olje neste gang. det er nemlig et sunnhetsbrød, derfor så lite olje sikkert. men heller mer fett enn smuldrebrød.

takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flott, har nemlig kjøpt olivenolje på tilbud i dag(ikke alle jeg liker, men denne er god).

jeg kan vel bruke 1 1/2 dl olje da, tenker jeg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også forsøke å bruke sammalt hvete fin i stede for grov. Det er like mye fiber(altså akkurat like sunn) i, men den er finere malt så den binder litt bedre. Ellers synes jeg kulturmelk funker fint for å få saftigere brød. Når du har veldig grove brød bør de forresten knas LENGE for at de skal holde godt sammen, minimum 5 minutter i maskin, 10 minutter om du gjør det for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men... men... jeg forstår ikke dette. :sur:

altså, er fin sammalt hvete like sunt på alle felter som sammalt hvete grov?? og det samme med rug? hvorfor bruke så grovt da? da kan jeg jo like godt bake finere brød da, siden de er like sunne? eller er det et men her?

hmmm....blir så forvirra. fint om noen kan oppklare for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal man ikke trenge olje i grovbrøddeig. Men når det smuldrer har deigen gjerne hevet for mye, og ikke helt riktig temp på ovnen.

Hilsen bakeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men... men... jeg forstår ikke dette. :sur:

altså, er fin sammalt hvete like sunt på alle felter som sammalt hvete grov?? og det samme med rug? hvorfor bruke så grovt da? da kan jeg jo like godt bake finere brød da, siden de er like sunne? eller er det et men her?

hmmm....blir så forvirra. fint om noen kan oppklare for meg. :)

Grovmalt mel gir jo en annen konsistens enn fint, og noen foretrekker den konsistensen som litt grovere mel gir.

På siktet hvetemel bruker man bare kjerna i kornet, mens man sikter bort "skallet", derav navnet. Dette gjør melet mindre sunnt fordi det blir mindre fiber i det. På sammalt mel, både fint og grovt, bruker man hele kornet. Den eneste forskjellen er hvor finmalt det er, så man bruker de ulike typene til forskjellig type bakst. For helsa sin del er det altså det samme om du bruker finmalt eller grovmalt, men baketeknisk kan det være forskjell. Om du vil ha bare "skallet" på kornet med må du kjøpe kli. Dette blir kanskje enda sunnere sett med enkelte øyne, men det er umulig å bake med bare kli.

Jeg baker alltid brød med litt kli, litt frø av forskjellige slag (lin, solsikke, gresskar), litt helkorn, mest sammalt rug og hvete, og litt siktet hvetemel for bakeevnen sin skyld. Tror det blir mer enn sundt nok selv om jeg har i litt siktet mel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :)

da kan jeg jammen meg bruke litt finere mel også, så kanskje ungene også vil spise brødet.

men det jeg synes er så kjekt med dette brødet, er at jeg slipper å kna og elte og trille ut, jeg bare rører godt, hever en natt, og så måkker jeg det oppi forma. kan jeg fortsatt gjøre det tro, når jeg bruker finere mel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flott, har nemlig kjøpt olivenolje på tilbud i dag(ikke alle jeg liker, men denne er god).

jeg kan vel bruke 1 1/2 dl olje da, tenker jeg... :roll:

Ja, det blir bra. Også får du i deg sunn olje også. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :)

da kan jeg jammen meg bruke litt finere mel også, så kanskje ungene også vil spise brødet.

men det jeg synes er så kjekt med dette brødet, er at jeg slipper å kna og elte og trille ut, jeg bare rører godt, hever en natt, og så måkker jeg det oppi forma. kan jeg fortsatt gjøre det tro, når jeg bruker finere mel?

Prøv. Mel er jo ikke akkurat så dyrt at det er noen katastrofe om det ikke går bra. Kanskje bedre å ikke bytte ut alt melet på en gang, men heller ta litt fint i også litt mer neste gang, så ser du hvordan det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...