Gå til innhold

Løkvekster i foodprosessor


Leo

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om det er meg det er noe galt med, men jeg synes å registrere en ekkel bismak på bl.a. løk, vårløk, purre, hvitløk som er hakket i foodprosessor. Vet ikke helt hva jeg skal karakterisere smaken som, men kanskje svovelaktig. Når de samme vekstene hakkes for hånd med kjøkkenkniv er denne smaken helt fraværende selv om jeg hakker det like fint.

Er det bare meg, eller er det tilfelle at det frigjøres noen spesielle stoffer når løkvekstene hakkes fort og hardt slik som i foodprosesser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde ikke være noen forskjell, Leo. Den roterende

kniven eller plastbollen avgir ikke noe lukt eller smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den roterende

kniven eller plastbollen avgir ikke noe lukt eller smak.

Hmm..

Tenkte litt på dette, for det kan jo hende de er belagt med et belegg som reagerer på maten! Ikke for å si noe slemt, men hvis kjøkkenmaskinen er av den billige typen, så kan det jo rett og slett være noe idet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Tenkte litt på dette, for det kan jo hende de er belagt med et belegg som reagerer på maten! Ikke for å si noe slemt, men hvis kjøkkenmaskinen er av den billige typen, så kan det jo rett og slett være noe idet...

Dette har jeg ingen tro på...beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har jo ikke stor peiling på kjøkkenutstyr akkurat, men vet jo hvordan ny plast og sånne ting lukter..fysjom.. En grunn må det jo være til at maten smaker annerledes etter å ha blitt tilbredt på den måten!

Men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også opplevd dette.

Løken fikk en bitter ettersmak. Skal iallefall ikke hakke løk på den måten igjen.

Har også hørt om andre som har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noen forskjell, Leo. Den roterende

kniven eller plastbollen avgir ikke noe lukt eller smak.

Nei, jeg kan ikke forstå det jeg heller. De er jo fullstendig rene også!

Hmm, jeg har ikke opplevd dette i allefall.

Da begynner jeg å lure enda mer på meg selv! Du er jo ikke akkurat noen nybegynner i faget ;)

Hmm..

Tenkte litt på dette, for det kan jo hende de er belagt med et belegg som reagerer på maten! Ikke for å si noe slemt, men hvis kjøkkenmaskinen er av den billige typen, så kan det jo rett og slett være noe idet...

Det er en Kenwood, så utpreget billig er den ikke. Plast kan imidlertid sette smak på mat, men det er som regel når maten har vært oppevart i plastbeholderen over lengre tid.

Har også opplevd dette.

Løken fikk en bitter ettersmak. Skal iallefall ikke hakke løk på den måten igjen.

Har også hørt om andre som har opplevd det samme.

Hmm... Mener å ha hørt/lest at "proffkokkene" insisterer på at hvitløk skal hakkes og ikke presses fordi den da får en bismak. Prinsippet gjelder kanskje for andre løkvekster også og det kan være at hastigheten er for høy slik at løken knuses/presses i stykker i stedet for egentlig å hakkes...

Jeg vet ikke, men kunne tenke meg å finne ut av det siden jeg gjerne lager mat fra bunnen av i store porsjoner og synes det er litt slitsomt å stå og hakke alt for hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg synes også at det er blir anderledes å steke løk som er most i food processor i fohold til når de er hakket manuelt. Jeg tror det har med at når man har det i food processor så blir det ofte til at man kjører det litt for lenge slik at det omtrent blir grøt og da er det vanskelig å brune løken. Når den er hakket manuelt kan man steike den slik at det blir brunlig og da kommer det frem en søtsmak. Føler ikke at samme smaken kommer frem når løken blir most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det er en kjent sak at hvitløk kan smake forskjellig i forhold til hvordan man deler den opp. Mange instisterer på å klemme litt på feddet med kniven før den skjæres opp.

Og løk blir jo veldig forskjellig i smak i forhold til hvordan den tilberedes (hel bakt løk får en veldig mild og søt smak feks), så at det kan variere litt i forhold til hvordan den deles opp virker ikke så rart. Jeg kan ikke si at jeg har merket det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det jeg også. Etter litt fundering kom jeg frem til at det må skyldes at i foodprosessoren så blir flere av cellene i løke ødelagt enn når den finhakkes for hånd, og dermed frigjøres mer av svovelet fra løken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg... Jeg må nok bare bite i det sure eplet (For ikke si løken...) og belage meg på å hakke løk etc. med Sabatieren fra nå av... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset! Så ikke så helt dum ut den der, så jeg skal sjekke den ut neste gang jeg er innom CO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. du får den hos Jernia også - og jeg anbefaler den virkelig.

Bruker den også til hvitløk, chilli, gulrøtter og ingefær (og alt annet som er litt hardt og som skal i passe biter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. du får den hos Jernia også - og jeg anbefaler den virkelig.

Så bra! Da skal jeg se etter den i morgen og evt. få de til å bestille hvis de ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...