Gå til innhold

valium og avhengighet

Fremhevede innlegg

Gjest ensom og trist
Skrevet

Min samboer har dumpet meg, og jeg griner og har så vondt inni meg. Jeg har psykiske problemer og har slitt tidligere i samme situasjonen.

Nå tar jeg valium for å greie hverdagen. Men jeg synes bare de virker noen timer, så må jeg ta ny. Hvor lenge kan jeg ta dem uten at jeg blir avhengig? Jeg tør ikke la være å ta, for det er så sårt og vondt dette. Det kom så plutselig !!!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Du må gå til legen og snakke med h*n om dette, jeg regner med at du har fått Valium av legen?

Skrevet

Ja jeg fikk av lege, men glemte å spørre om dette. jeg fikk to pakker m 25 i hver, og synes kanskje dette er litt mye?

jeg spurte på apoteket og de sa jeg ble ikke avhenig i løpet av dager .... men eg vet ikke.

:(

Gjest gjest1
Skrevet

En ting er sikkert, ikke bra å ta piller for å gjemme vekk følelser!

Er du i jobb? Har du andre aktiviteter du kan ta deg til?

Sett av f.eks helgen, ikke rør piller og bare grin alt du orker, tenk igjennom det som er skjedd, evt dra til ei venninne og prat ut om alt du har inne i deg. Det kan hjelpe en del. Tenk på hva du vil gjøre framover, hvordan du vil ordne opp i livet ditt, finn et lyspunkt!

Nå tar det så klart tid å komme over samboer, men ikke steng det inne. Piller hjelper ingenting, det er overfladisk!

Når du evt har grini alt du har ut av deg kan du jo etter hvert begynne å tenke på andre ting å ta deg til. Du er nå blitt singel, og det er masse forskjellig du kan gjøre, ting du har lyst å lære deg, ferie, tenk på deg selv litt!

Kanskje litt off topic dette her, men kan hende det hjelper å tenke litt og prøve å ikke ta piller...

Og avhengighet kommer nok fortere enn du aner, hvor mange piller tar du om dagen?

Skrevet

Jeg tok den tredje nå, den første i 10 tiden.

jeg er hjemme hos foreldrene mine nå, men må ta meg sammen og holde masken for min yngre bror har folk på liggebesøk. Da kan jeg ikke drive og gråte.

jeg vil så gjerne bare glemme allt det vonde !!! late som om ingenting av det har hendt. flykte.

jeg er ikke i jobb pga psykiske problemer.

Gjest gjest1
Skrevet

Viktigste du kan gjøre i forhold til tablettene: Hold deg til dosen legen har foreskrevet!

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg tok den tredje nå, den første i 10 tiden.

jeg er hjemme hos foreldrene mine nå, men må ta meg sammen og holde masken for min yngre bror har folk på liggebesøk. Da kan jeg ikke drive og gråte.

jeg vil så gjerne bare glemme allt det vonde !!! late som om ingenting av det har hendt. flykte.

jeg er ikke i jobb pga psykiske problemer.

Så dvs du tar ca 4 piller om dagen?

Skjønner at du vil glemme alt, det er letteste utvei å ta, å flykte.

Hvis moren din er i nærheten, prat med henne? Ikke om pillene kanskje, men om forholdet og få det ut. Det er kanskje et rom der dere kan sitte uforstyrret? Det hjelper mer enn du aner å få få snakke om det, og få ut alle tanker og følelser du har rundt det. Etterpå vil du kanskje føle deg mye lettere.

Skjønner du ikke vil gråte når lillebror har overnattingsbesøk, men om dere tar det på et uforstyrra sted, eller tar en kjøretur?

Har du noen i det hele tatt å prate med om det ellers?

Det værste du kan gjøre er å gjemme det vekk, ikke tenke på det, da sitter du på en måte fast i det...

Skrevet

i morgen kan jeg ringe og prate med en psykiatrisk sykepleier der jeg går til samtaler, min terataut og psykiater har ferie.

var og snakket med henne i går, og det hjelper virkelig. ellers så har jeg bare folk på msn som jeg kan snakke med.

Gjest gjest1
Skrevet

Folk jeg kjenner som går gjennom en sorg av en aller annen sort har ikke fått ipller. Nettopp fordi man må jobbe seg gjennom problemene før eller siden

Gjest Sativa
Skrevet

Det er ikke så rart at legen anbefaler å bruke disse pillene når TS sliter psykisk fra før. En slik påkjenning kan forverre symptomer og gjøre vedkommende veldig syk. Det er helt riktig av legen å være ekstra på vakt nå.

Gjest gjesta
Skrevet

ikke tenk på hvor mange du kan ta, det er første tegn på at du kanskje kommer til å bli avhening, hvis du går og tenker" nå har jeg tre igjen idag osv"...

prat med legen og følg det han sier. selvfølgelig er det en maksgrense, men prøvd å ikke tenk på det.

Gjest Restart
Skrevet (endret)

Enig med dere over! Siden du allerede sliter med psyken, så blir det jo mange ganger verre når man blir dumpet brått. Du får spørre om du kan få mere oppfølging av psyk. sykepleier akkurat i denne perioden. Vær glad du kan være hjemme og ha selskap i denne perioden. Har man allerede f.eks en depresjon så er ikke dette lett å takle. Sender deg en :klem:

Endret av M&M
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger

Jeg trenger beroligende, for å klare å leve, jeg blir likegyldig med ting når jeg har det vondt - om jeg lever eller dør.

Og det gjør så vanvittig vondt inni meg, jeg kan gråte i timer når jeg begynner, og det velter ut av meg. Jeg trenger noe som bedøver meg, så alt ikke føles så sterkt. Min terapaut sier at jeg mangler filter, slik at alt som hender går rett til hjertet på meg, og så føler jeg for masse.

Jeg er bare redd for å bli avhengig, og at jeg ikke skal merke det.

Gjest allium
Skrevet

Prat med legen, fortell hvordan du har det!

Du skal ikke ta så mye valium over lengre tid. Kanskje trenger du SSRI i en periode istedenfor.

Skrevet

Har du forsøkt noe alternativ behandling i tillegg til psykolog? Det kan være en fin komplementær behandling. Hvor bor du?

Skrevet

Jeg går på antidepressiva i tillegg. Men føler ikke at de hjelper nå.

Bor i rogaland.

Gjest allium
Skrevet
Jeg går på antidepressiva i tillegg. Men føler ikke at de hjelper nå.

Bor i rogaland.

Vurder å øke dosen.

Valium er skumle greier over tid.

Skrevet (endret)

Med "alternativ behandling" mente jeg ikke andre typer legemidler, men behandling fra en alternativ terapeut, som feks. akupunktør, homeopat ol. ;)

Endret av Ling
Skrevet
Takk for tilbakemeldinger

Jeg trenger beroligende, for å klare å leve, jeg blir likegyldig med ting når jeg har det vondt - om jeg lever eller dør.

Og det gjør så vanvittig vondt inni meg, jeg kan gråte i timer når jeg begynner, og det velter ut av meg. Jeg trenger noe som bedøver meg, så alt ikke føles så sterkt. Min terapaut sier at jeg mangler filter, slik at alt som hender går rett til hjertet på meg, og så føler jeg for masse.

Jeg er bare redd for å bli avhengig, og at jeg ikke skal merke det.

Du må selvsagt holde deg til dosen legen har foreskrevet, selvmedisinering er ikke bra.

Når det er sagt, gjør det egentlig noe om du bli "avhengig" av Valium for en periode, da? Du blir ikke narkoman av den grunn. Så lenge du har helsepersonell rundt deg som følger deg opp, tror jeg ikke du skal være så engstelig for det.

Hvis du sliter følelsesmessig fra før og får en slik knekk som et samlivsbrudd er, synes jeg godt du kan bruke Valium i en uke eller to for å avverge et følelsesmessig sjokk. Selvsagt vil ikke piller kurerer sorgen, men det tror jeg nok du vet, du går jo i terapi.

Ikke engst deg for mye om at du tar noe Valium en liten stund. Du har fått det fordi det skal hjelpe deg over en kneik.

Skrevet

I dag har jeg klart meg uten valium. Vet noen hvor lenge valiumen virker i kroppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...