Gå til innhold

Barnevern igjen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Herregud du er ussel!!!

:o :o :cry: :evil: Du kontaktet barnevernet fordi det luktet vondt i leiligheten? Og fordi det var en bille på gulvet???

Kanskje det luktet vondt fordi det var en leilighet som var gammel og med dårlig airkondisjon??

Og det hender (spesielt på sommeren)at småkryp som biller etc... kommer innenfor døra.(spesielt i dårlig isolerte leiligheter)

Jeg tror at du likte og leke "flink" ved og "hjelpe" disse menneskene (hvis hovedproblem kanskje var uforskyldt fattigdom)ved og angi moren til barnevernet.

Fint og skryte av ondskapen sin i dette forumet ,eller hva?

Om hun er ond, så kommer jo barnevernet raskt til å finne ut at hun har overdrevet, så jeg ser ikke det store problemet. Det heter BEKYMRINGSMELDING, og alle som er oppriktig bekymret for barn kan melde fra. Så sjekker de som kan best hvordan det ligger ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Synes du at hun virket så oppriktig bekymret da?

Oppriktig bekymret fordi det var en bille i leiligheten??

Hun har garantert utsatt både kvinnen og barna for et helvete ved sin

"bekymringsmedling" til barnevernet.

Jeg er ganske sikker på at denne meldingen har ødelagt livet til disse barna. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan en melding ødelegge ? Det eneste som blir gjort er å se på tilstanden og om de trenger hjelp. Trenger de ikke hjelp så trekker barnevernet seg ut, Barnevernet kan også hjelpe de med et bedre sted å bo. Barnevernet er er en resurs ikke en fiende - kunne ønske flere så det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes du at hun virket så oppriktig bekymret da?

Oppriktig bekymret fordi det var en bille i leiligheten??

Hun har garantert utsatt både kvinnen og barna for et helvete ved sin

"bekymringsmedling" til barnevernet.

Jeg er ganske sikker på at denne meldingen har ødelagt livet til disse barna. :(

Når jeg leser innleggene dine opplever jeg deg som bitter. Tenker at kanskje dette er fordi du selv har vært i lignende situasjon. Kanskje ikke. Uansett er det slik at samfunnet har en slags utflytende mal om hvordan et barn skal ha det - det vil si en slags standard. Ikke alle er enige i denne malen, men det er nå likevel slik at i norge har vi lover som sier at slik skal det være, og samfunnet spinner rundt disse lovene. Dersom noen er bekymret for et barn skal det aller helst meldes til barnevernet, dersom du jobber innen for stat og kommune er det faktisk ulovlig å ikke melde - det vil si at er du bekymret skal du melde, det er deretter opp til barnevernet og avgjøre om personen overreagerte eller ikke.

Å kalle det å ødelegge tilværelsen for både barn og foreldre - vel, det sier faktisk mer om deg enn om den som melder. Det virker som du ikke tror barnevernet er i stand til å gjøre oppgaven sin på en god måte. Det får meg også til å tro at du har en helt annen oppfatning av hva som er bra og dårlige omgivelser for et barn og vokse opp i - ettersom du syns at det barnevernet står for er se som en trussel og et ødelagt liv.

Ut fra disse tankene kan jeg bare konkludere med at du er helt tydelig en av dem som har en oppfatning av barns rettigheter som er under den standarden jeg har. Derfor forkaster jeg meningen med innleggene dine og syns egentlig bare du er stygg med gjest som startet tråden i det hele tatt. Kalle henne stygg, du vet ikke hva du prater om, for meg virker det bare som du ikke er villig til å akseptere at andre ser ting annerledes enn deg selv. Og i dette tilfellet blir det du som må bøye deg i støvet for flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bøye seg i støvet for flertallet???

Flertallet har ikke alltid rett. Det er sunt med folk som tenker selv..,og som klarer det selv om de står helt alene. !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En liten forskjell på å stå sterk alene, med sin integretet. Og på å stå svak alene og skjelle ut dem som ikke er enig. Den som står svak alene og kjefter på hele resten av verden, den har som regel en peronlig, følelsesmessig grunn til sin reaksjon. Jeg tviler sterkt på at du ser dette fra et objektivt synspunkt, du ser at det lyser mellom linjene i innleggene dine at du er personlig engasjert og svarer ut fra følelsene dette bringer frem i deg, ikke ut fra hva som faktisk har skjedd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uten å blande meg i diskusjonen så vil jeg bare si at en bekymringsmld. blir liggende selv om det ikke blir en sak.

En som ble anonymt meldt til bv med en bm. pga hevn opplevde det. Saken ble det ikke noe av.

3 år senere fikk hun besøk av barnevernet og da var det krise i heimen og trengte hjelp.

I sakspapirene står det: det har tidligere kommet bm.til kontoret. Ikke noe mere enn den setningen.

Man skal ikke vegre seg for å kontakte bv, men da skal du ha sett ved selvsyn og ikke basere seg på rykter fra naboer eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal tro hva enkelte ville ha gjort hos meg for mange år siden? baby i hus og halvkilosrotter?

Bodde i en iskal leilighet med utedass. Ikke fikk vi åpna vinduer pga råte og elde.Det var kronisk dugg og frost på rutene.

Ikke hadde vi dusj. Kun kaldt vann.

Var hos huseier uten at det hjalp. Gikk til helserådet/søster. Svaret var at om jeg gjorde noe med saken så endte vi med at vi måtte ut og andre bolier fantes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gjøre det finere enn det er. Men jeg tenker at det nok kanskje er ganske mange år siden, skal mye til at noe slikt ville skjedd i dag. Selv om jo saken er at er der ikke leiligheter så er der ikke leiligheter hos kommunen. Men da er det opp til hver enkelt, selv om det kan være vanskelig å få seg jobb osv. Forstår jo det.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja det er 25 år siden. Ungen var nyfødt og far jobbet. Om det er noen som husker så var det ei veldig dyr tid. Eks. så var barnetøy dyrere den gang enn nå. Kjøpe leilighet? nesten uoverkommelig for et ungt par.

Og en annen ting var at det var på den tid bv. gjorde masse feil.

Så var det da, man kontakter komunen for hjelp til bolig. Niks var ingen ting. De hadde noen skur for kun fylliker.

Det ble lagt ut rottegift og skapene kledd med alm.plater der rottene hadde gnagd seg igjenno,.

Rett fra fødestue på utedass i 25-.

Du verden hvor koselig vi hadde det alikavel. Utenom rottene så var det vårt lille slott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 måned senere...
Gjest Tule ikke i log
Hei anonym!

Du synes kanskje jeg er feig,ja kanskje jeg er feig som ikke snakker med moren direkte,men jeg synes ikke det er så lett.Moren er en person som er veldig vanskelig å komme inn på,sjenert,og hun ser deg aldri i øynene når man prater med henne.

Det er klart jeg kunne tatt opp dette med henne, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skulle lagt det frem.

Derfor valgte jeg å gå veien gjennom barnevernet,der sitter det tross alt folk som har erfaring med slikt.

Ha en fortsatt fin dag anonym.

Hilsen *my*

hei

må si meg litt en ig i at du er no feig, jeg syns diu kunne ha snakket medmoren at hun er sjenert er inge undskyldning ofrdet, jeg ksjønner ikke at det kan være neklere og legge det fra m forbanrevernet, jeg ysns du kunne snakketmed henne og skat det gankse klart at du kunne kontakte barnevernet vis hun ikke skjerpet seg, nå har du kanskje gjortdet vajnskeligere og kunne samarbeide med henne og kkunne hjelpe baran, barna kan takle ganske mye vis noe nbryr seg jeg ysn du kunne prøvd mer og se va situasjone er, jeg ysn det er feigt og melde uten og ois i fra på forhånd

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

må si meg litt en ig i at du er no feig, jeg syns diu kunne ha snakket medmoren at hun er sjenert er inge undskyldning ofrdet, jeg ksjønner ikke at det kan være neklere og legge det fra m forbanrevernet, jeg ysns du kunne snakketmed henne og skat det gankse klart at du kunne kontakte barnevernet vis hun ikke skjerpet seg, nå har du kanskje gjortdet vajnskeligere og kunne samarbeide med henne og kkunne hjelpe baran, barna kan takle ganske mye vis noe nbryr seg jeg ysn du kunne prøvd mer og se va situasjone er, jeg ysn det er feigt og melde uten og ois i fra på forhånd

hilsen

Melder skal IKKE snakke med moren. Melder skal melde en bekymring så skal politi eller barnevern avgjøre om der er noe i bekymringen eller ikke. Det er faktisk ikke lov av melder og undersøke før melding, det er ikke deres jobb.

Altså - en gang til.

Dersom noen er bekymret oppfordres de til å melde til barnevernet. Deretter er det opp til barnevernet og undersøke. Det betyr at den som melder IKKE skal ta kontakt med barneforelre og undersøke om der er grunn til bekymring - det er barnevern eller i kriminelle saker politiets jobb.

faktisk er det noen ganger alvorlige feibgrep og selv undersøke saken - det kan gjøre at foreldrene blir provosert og skape stor ekstrabelastning på barna. Spesielt om det er snakk om mishandling eller sexuelle overgrep. Så husk nå loven og hva barnevernets jobb er. Dersom du jobber innenfor offentlig sektor er du faktisk pliktig etter lov til å melde bekymring til barnevernet, du har ikke lov å la det være og du har heller ikke lov å undersøke selv - da kan du risikere å gjøre mer godt enn vondt.

Altså - dersom du er bekymret og jobber i offentlig sektor er du lovpålagt å melde saken til barnevernet. Dersom du er privatperson oppfordres du til å melde saken til barnevernet. Du skal ikke undersøke, det er barnevernets jobb. Dersom du undersøker kan du gjøre tilværelsen mange ganger verre for barnet, i verste fall bank eller trusler.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tule ikke i log

Melder skal IKKE snakke med moren. Melder skal melde en bekymring så skal politi eller barnevern avgjøre om der er noe i bekymringen eller ikke. Det er faktisk ikke lov av melder og undersøke før melding, det er ikke deres jobb.

Altså - en gang til.

Dersom noen er bekymret oppfordres de til å melde til barnevernet. Deretter er det opp til barnevernet og undersøke. Det betyr at den som melder IKKE skal ta kontakt med barneforelre og undersøke om der er grunn til bekymring - det er barnevern eller i kriminelle saker politiets jobb.

faktisk er det noen ganger alvorlige feibgrep og selv undersøke saken - det kan gjøre at foreldrene blir provosert og skape stor ekstrabelastning på barna. Spesielt om det er snakk om mishandling eller sexuelle overgrep. Så husk nå loven og hva barnevernets jobb er. Dersom du jobber innenfor offentlig sektor er du faktisk pliktig etter lov til å melde bekymring til barnevernet, du har ikke lov å la det være og du har heller ikke lov å undersøke selv - da kan du risikere å gjøre mer godt enn vondt.

Altså - dersom du er bekymret og jobber i offentlig sektor er du lovpålagt å melde saken til barnevernet. Dersom du er privatperson oppfordres du til å melde saken til barnevernet. Du skal ikke undersøke, det er barnevernets jobb. Dersom du undersøker kan du gjøre tilværelsen mange ganger verre for barnet, i verste fall bank eller trusler.

Atmi

hei

dette er det tåpeligste jeg har hørt, så vis jeg kjenner en mor sommisshandler banret sitt så kan jeg ikke melde fra til barnevernet fordi jeg kjenner saken fra insiden greit da vet jeg det jeg får bare la dem slå videre da

jeg syns dette er vrøvl det er klart du ka nsnakke med foreldrene ofte må man kjenne dem for og se at noe er galt og det er mange som er enige med meg i tråden, jeg tror det er en god ting og støtte og hjelpe foreldrene jeg tror det er vis man går bak ryggenh på foreldrene at det er sjansjen er størst for at det blir et dårligere forhold, ejg vet en ska der naboen ble brukt som avlaster og det lble et litt dårligere forhold fordi naboen hadde meldt det, jeg tror det er bra og støtte foreldrene, vi kkan se på gro som sa at vi trenger nabokjerringer som bryr seg, det er vist i forskn9ng at barn kan tåle mye der som de for noen som bryr seg og gir de mjærlighet og omsorg, jeg har selv vert med på og støtte en familie som var igjennom en vanskelig situasjon og vet vor mye støtte vil si. jeg tror det altid vil vere lurt og vite va man melder om for at det skal bli rigtig om det er misshandling eller dårlige boforhod eller andre vansker som har med andre ting og gjøre.

Jeg tror altid det er best at foreldre melder selv de kan best si hva som er problemet, jeg tror det kan vere lurt og vere en støtte islik og hjelpe dem til og medle selv i en vanskelig situasjon trenger de søtte og jeg synsdet er ille vis man skal skyve vennskapet vekk, jeg tror det er lurt at man ka nvere med og lytte da opfatter man mer av det som blir sakt, jeg har fått hjelp av hjelpeapparatet selv og har blitt anbefalt det, jeg tror det er bra det kan vere dumt og vere alene.

jeg tror det er lurt og vite skikkelig va man melder om da kan man få riktig hjelp og jeg sier igjen va vis det er folk du kjenner godt, da vet du jo det fra insiden mener du at det skal gjøre verre og melde da jeg tror ikke at venner kan gjøre noe verre jeg tror at de kan hjelpe en person med og søke hjelp selv og ufarligjøre ting jeg tror man skal vere en støtte og tror det er riktig

jeg ville prøvd og snakke foreldre til fornuft først men hadde de ikke tatt fornuft hadde jeg meldt, jeg tror det er det riktige, kjeg tror foreldre vil søke mer hjelp vis de ha rnoen som støtter dem. jeg har også selv bakgrun fra sykologi og kan en del om det og jeg vet vordan jeg skal få et barn til og åpne seg raskt om sine problemer og jeg ville vist raskt om jeg måtte skynde meg og melde, jeg er en person som får mange til og åpneseg jeg har tilit hos mange og jeg vet mye om mange og mine handlinger ville vere raskt ute vis det skulle trengs

dette kommer også an på om jeg kjenner barnet eller foreldrene, vis jeg kejnte barnet og ikke foreldre og det kom til meg for og snakke om noe og frotalte at det ikke hadde det bra hjemme ville jeg meldt fra uansett jeg ville ikke da undersøkt noe om forledrene jeg snakket om vis jeg kjente foreldrene

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

dette er det tåpeligste jeg har hørt, så vis jeg kjenner en mor sommisshandler banret sitt så kan jeg ikke melde fra til barnevernet fordi jeg kjenner saken fra insiden greit da vet jeg det jeg får bare la dem slå videre da

Foreslår at du leser det som står over her en gang til. Selvsagt skal du melde, men du skal ikke konfrontere mishandleren.

Husk at selv om du tror du kjenner noen godt, og tror du hjelper med å "undersøke forholdene nærmere", så kan du aldri være helt sikker på hvordan foreldrene reagerer i det skjulte etter en konfrontasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Kjære Tule. Selvfølgelig kan du melde saken - det er bare ikke din oppgave og vurdere om bekymringen er reel eller ikke. Det er barnevernets sak.

jeg syns dette er vrøvl det er klart du ka nsnakke med foreldrene ofte må man kjenne dem for og se at noe er galt og det er mange som er enige med meg i tråden' date='[/quote']

Det har ikke noe med saken å gjøre hva du syns Tule. Det er slik barnevernet vil ha meldingene - også politiet. De vil ikke at du skal undersøke fordi de ikke stoler på at du har erfaring nok til å kunne avgjøre disse tingene selv. Dette er ting som blir avgjort av mennesker med erfaring og kunnskap innenfor dette. Det er derfor de trenger lang erfaring og utdannelse for å kunne ha slike jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen herregud da....denne saken som var grunnlaget for denne tråden dreide seg ikke om mishandling men om boligforhold og påstått manglende hygiene. Denne saken har ut fra det jeg har lest her dreid seg om og fåråde et menneskes tillit ved og deretter på urettmessig grunnlag splitte denne lille familien med en BV melding med de konsekvenser dette vil få for både barna og moren.

Synes enkelte bør holde seg til saken her :evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...