Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #1 Skrevet 2. august 2006 Til dere som har fjernet mandler. Var det vondt etterpå? Hvordan foregikk inngrepet ? KOm dere hjem fra sykehuset samme dag ? Lang ventetid? Hvordan var dere i halsen etterpå ? veldig takknemmelig for svar!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #2 Skrevet 2. august 2006 Dette lurer jeg også på. Og må man være virkelig plaget hvis man skal fjerne mandlene? Mine er til tider hovne og vonde, uten at jeg nødvendigvis er syk, og jeg har problemer med sånne klumper som fester seg i dem. Ligger å hoster det opp hver natt (huff.. ekkelt, i know, men må forklare).
amilia Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Jeg fjernet mine mandler i fjor vinter, og var ganske mye plaget av halsbetennelse fra før av. Inngrepet gikk flott og jeg våknet av narkosen en goood stund før jeg skulle Var deretter på sykehuset noen timer før jeg fikk dra hjem med bilen full av sterke smertestillende. La meg på sofaen da jeg kom hjem og følte meg helt ok, men ekkel i halsen. Ikke noe særlig smerter. Sånn var jeg et par dager, men spiste ingenting og hadde svært vanskelig for å få i meg drikke. Etter noen dager begynte sårene å gro, og jeg ble verre. Kan vel si det sånn at det ikke akkurat er behagelig med en sånn operasjon, til tross for at man får ganske sterke tabletter mot smertene. Jeg hadde veldig vondt, og var sengeliggende i litt over 2 uker etter inngrepet. MEN det var virkelig verd det! Har ikke hatt det spor voldt i halsen siden, et helt nytt liv :D
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Jeg har vært endel plaget med hovne mandler i det siste, uten å egentlig ha vært syk, og har vært hos øre nese hals spesialist. Der fikk jeg vite at jeg ikke var sterkt nok plaget til å operere di bort. Så man må nok ha ganske store problemer for å få fjernet dem, men det er kanskje en fordel, med tanke på at di faktisk har en viktig funskjon selv om di kan være grusomt plagsomme
Sarah Salamander :-) Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Til dere som har fjernet mandler. Var det vondt etterpå? Hvordan foregikk inngrepet ? KOm dere hjem fra sykehuset samme dag ? Lang ventetid? Hvordan var dere i halsen etterpå ? veldig takknemmelig for svar! ← Da jeg fjernet mandlene: Var plaget i mange år med halsbetennelse, bronkitt, streptokokker osv. Før var det vanlig å fjerne mandlene, men nå er de blitt mye strengere på det. (er jo en grunn til at vi har mandlene ) Først fikk jeg beskjed om at jeg måtte på en privat klinikk og prøve fjerning ved hjelp av laser. Dette funket dårlig for meg. Ble gjort med lokal bedøvelse og var et kjapt og smertefritt inngrep. Da dette ikke hadde noe særlig effekt på meg ble jeg innkalt til Haukeland Sykehus. Tok ca 5-6 mnd før jeg kom til. Var først hos en ø/n/h spesialist som kunne fortelle meg at det derre laser greiene som legen min hadde prakket på meg var bare noe forbannet tull… Jeg bor i Bergen og kunne selv velge om jeg ville overnatte der eller om jeg ville hjem samme dag. Jeg valgte å dra hjem samme dag. Dagen da operasjonen skulle være, kjørte min kjøre meg til sykehuset. Jeg kom raskt til og fikk utdelt gummihansker og to store stikkpiller . Dette var sterke smertestillende medisiner. Jeg tok av meg buksen og genseren og la meg på operasjons ”sengen”. Var litt nervøs for bare noen dager før hadde jeg sett en av de dårlige TV Norge ”når du våkner opp fra narkosen før du skal dokumentar” Fikk intravenøs i armen og narkose inn i slange i armen. Sluknet i løp av noen sekunder. Da jeg våknet var jeg trillet inn på oppvåkingen. Var helt i svime og klarte ikke å snakke. Sykepleierne som var der var helt fantastisk. Det var NESTEN som å ha mamma der!! Jeg skulle ligge på oppvåkingen i ca 3 timer. Prøvde å sove litt, men ble liggende og se i taket og synes synd på meg selv. De ringte til typen som kom og hentet meg. Han fikk resept på smertestillende, hentet dem og så kom han og hentet meg. Jeg var helt i svime og kjempe kvalm. Fikk med et bekken, pose og masse servietter i tilfelle jeg måtte kaste opp. Han fikk meg etter hvert ut på parkeringsplassen. Han ble lettere fortvilet da han måtte konkludere med at ”du, jeg finner ikke bilen” (ikke akkurat så god retnings sans hos vakre mannen min nei) Fortvilet ble jeg stående i ro mens han la ut på vandring etter den forsvunne bilen. Egentlig var det litt hell i uhell for et lite øyeblikk etterpå spydde jeg skikkelig. Det var masse blod og jeg fikk helt hetta. Typen dukket opp og ringte opp på avd. som kunne berolige med at det var veldig vanlig å kaste opp pga narkosen. Blodet var nok fra operasjons såret. Han fikk meg i hvertfall trygt hjem til mamma. Ville ikke være noen andre steder da Hadde det ikke vært for at jeg måtte svelge de smertestillende tablettene med vann, hadde jeg nok fort blitt sendt tilbake til sykehuset for jeg klarte ikke å svelge noe som helst. De første 3-4 dagene lå jeg rett ut i sengen, kunne ikke snakke, for sløv av medisiner til å se på tv og for trøtt til å lese bøker. Jeg ble også verre etter ca 2 dager og de smertestillende tablettene var ikke akkurat noe å hoppe i taket av.. Den første uken spiste jeg til sammen 2 kopper med vanilje is, ½ skål med kald semule grøt og 2 pakker jordbær gele. Klarte å snakke litt etter ca 1 uke. Da dro jeg hjem til meg selv og så alle sex and the city episodene på DVD mens jeg stadig ble bedre. En dag etter ca 2 uker fikk jeg en skikkelig nyse byge. Det var nesten det verste av alt. Kjentes ut som om hele halsen og såret bare revnet. Da satt jeg alene på kjøkkengulvet og grein Alt i alt så var det verdt det. Jeg hadde VELDIG store mandler og hadde nok derfor ekstra tøff tid etter operasjonen. Dessuten spiller alderen en stor rolle. Søsteren min på 18 år fjernet mandlene sine ca 2 mnd før meg og hun var på kino etter 3 dager… Uansett har det virkelig vært verdt det. Ikke plaget en gang hittil og det nærmer seg 1 år siden nå…. Lykke til hvis du skal under kniven!!
Scorpina Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Jeg hadde slitt med halsbetennelse hver enda måned i rundt halvt år når jeg fikk nok. To siste gangene hadde jeg blitt eskalerende dårlig med feber og oppkast. Ble henvist av legevaktslegen til ØNH og bare noen uker etterpå var jeg på dagkir.avd. for fjerning av mandlene. Inngrepet hadde gått kjempefint, men siden jeg blir dårlig av narkose - våkna jeg av at jeg hadde på meg et annen skjorte enn før operasjonen. Hvorfor? Jooooh, hadde så klart spydd ut hele greia. NUVEL - våkna HELT for jævlig sår i halsen. Det er jo tross alt et ÅPENT sår i halsen. De hadde også tatt polypper i nesen så jeg følte noen hadde tatt en kost i nesen og dratt til et par ganger...urk... Ble sykemeldt en uke og det trengtes. Herregud så dårlig man var. Men de sier jo at jo ELDRE man er når man tar mandlene, jo hardere kan noen merke det (rekonvalesenten mener jeg) Etter en uke fikk jeg ny ukes sykemelding for det hadde gått litt betennelse i halsen så jeg fikk medisiner mot det. Men etter 2 uker var jeg realtivt oppegående og det klødde etter å komme i jobb igjen. Men, jeg var litt plaget med "løse hudremser" i halsen en god stund etterpå. Dette førte til at jeg harka endel og svelgte mye (noe som fører til luft i magen) Ubehagelig. Men, alt i alt tok det faktisk nesten 1 år fra da jeg fikk inngrepet til jeg var 100% bra i halsen. Og som andre nevner her - NEI jeg angrer ikke inngrepet og smertene og ubehaget etterpå. Det er SÅÅÅ verdt det!!!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå