Gå til innhold

vanskelig 8 åring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mamsen_*
Skrevet

Sønnen min på 8 år har alltid vært en gladgutt. Typisk klassens klovn type, energisk propell - men sprudlende glad. Har sjelden trengt å bli sint på ham, eller kjefte o.l.

Nå i det siste derimot har han forandret seg sånn. Jeg føler jeg går og gneldrer på ham hele dagen, og blir trist, sliten og lei meg.

Han stønner og klager, tåler ikke at lillebroren gjør noen ting før han kjefter og smeller på ham og i det hele tatt.

Stunden med middagsbordet er også et slit. Han er så kresen at det er til å bli sprø av. Som så mange andre barn skal han ikke ha grønsaker, men nå vil han ikke ha de jeg vet han faktisk liker en gang. Og hvis jeg sier han må smake, tar han såvidt borti maten med en tann og sier æææææsj, og hiver det tilbake på fatet.

I dag ble jeg så lei at jeg tok middagsfatet i kjøleskapet og sa at det ble ikke noe annen mat i dag før middagen var spist opp. Vi hadde ris, biffstrimler og wokblanding til middag, og før han så hva det var var han kjempesulten. Jeg tok en skje med ris og en med wok-biffblanding på fatet hans. Med andre ord LITE mat på fatet. Han gaflet i seg ris og spurte om å få mer. Du skal få mer når du har spist opp alt, sa jeg. Han surnet og satt stille en stund, og så sa han at han var mett.

De andre barna mine gaflet i seg av maten og tok ekstra porsjoner.

Det ble mye surmuling ved kveldsmaten da han måtte spise opp resten.

Jeg føler meg fryktelig slem nå da :tristbla:

Jeg blir så rådvill, og føler meg så mislykka som mor fordi jeg bare kjefter hele dagen. Og så tenker jeg at det sikkert er min feil at han er blitt så sur og tåler så lite fordi jeg gneldrer og kjefter hele tida.

Noen som har det på samme måte?

Noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan få "orden" på min sønn igjen. (beklager formuleringen, men dere skjønner hva jeg mener ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode råd har jeg ikke. Men jeg syns ikke du høres slem ut. :klem:

Men sønnen din syns nok du er det nå

Skrevet

Synes det hørtes ut som om du taklet situasjonen bra jeg!

Skrevet
Synes det hørtes ut som om du taklet situasjonen bra jeg!

Helt enig. Syns det var bra at du var konsekvent og opprettholdt trusselen. Hadde det vært noe han ikke likte hadde det vært noe annet, men her var det noe han ikke engang visste om han likte eller ikke... Nei, du gjorde helt rett. Men det er naturlig at du er lei deg fordi sønnen din er lei seg, men du har LYKTES som mor, ikke mislyktes.

En veldig stor :klem:

Skrevet

Enig med de over, men kan det være en årsak til at han har blitt så negativ? Trives han på skolen og har gode venner der? Kan det være andre ting som kan spille inn slik at han "får det ut" hjemme?

Skrevet

dette høres ut til å være en helt normal 8 åring som sjekker ut grenser. du kan trygt roe deg med at denne oppførselen er noe de fleste barn skal igjennom. de skal faktisk gjennom flere ulike stadier, å selvsagt er det både slitsomt og frustrerende å oppleve at våre små håpefulle gjør opprør mot foreldrene.

jeg kan trøste deg med at gutten din også en dag blir tenåring, å da vil du synes at han var rene engelen som 8 åring.

Skrevet

Du klarte deg bra, du trenger ikke å være populær hele tiden men du trenger å være best mulig mor ;)

Skrevet

Synes du høres ut som en trygg og konsekvent mor, jeg.

Ser ut til at vi også har en normal 8 åring i hus :forvirret: ! Noen ganger føler man seg som en skikkelig sur grinebiter og det eneste man sier er nei, sitt fint, spis maten din, rydd rommet ditt og plukk opp sokkene dine :frustrert: Men jeg velger å tro at vi gjør det beste vi kan og at resultatet til slutt blir bra... Til tross for surmuling over "strenge" foreldre...

Det er jammen ikke lett å lære seg å forholde seg til hverandre. Og man blir jo aldri ferdig utlært heller :forvirret:

Skrevet

Jeg synes ikke det hørtes noe slemt ut, du må huske at det er DU som bestemmer.

Meg selv og søsknene mine var til tider jaggu noen kresne unger, men mamma var streng ift. middag og oppførsel, så det ble da folk av oss til slutt :)

Skrevet

Hadde enda flere mødre vært like bestemt og konsekvente som deg så hadde det vært bra.

Stå på.

Synes du er flink,ikke slem så stå på.

jeg har selv en 8 åring som brekker seg,skaper seg pga mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...