Gjest helt fersk student Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 Ja det er det jeg lurer på. Jeg har søkt om å få ta det som et enkelt emne, jeg skal i tillegg ta opp mine gamle realfag og ta eksamen i disse til jul også. Det er bare 3 fag. Jeg vet sånn ca hva jeg har å lese på i de fagene men ex-phil har jeg ingen mening om. Vil gjerne det skal gå greit jeg....
Gjest gjesta Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 (endret) Ex-phil er veldig enkelt. Hvis du tar det på NTNU (jeg vet ikke hvordan det er andre steder eller hjemmfra) må du delta i gruppearbeid hvor det skal leveres 3 innleveringer. Disse innleveringene kan med fordel deles mellom gruppen, slik at alle ikke trenger å være med på alt. Så kan du sette av ca 2 dager med lesing før eksamen, og du er omtrent garantert en god karakter. (Du trenger ikke å lese alt, fokuser på sokrates, aristoteles, platon, hume, kant, descartes og kanskje noen til, så greier du ihvertfall å stå.) Endret 1. august 2006 av ayrabeth
Gjest TS Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Tusen takk for kjapt svar fra deg. Riktige hyggelige nyheter du gir meg, slikt kan jeg like, hehe
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #4 Skrevet 1. august 2006 Jeg tok selvstudium i Oslo, og slet forferdelig - det var ikke fordi det var så utrolig vanskelig, men fordi det var helt VANVITTIG kjedelig. Men du klarer det fint hvis du er innstilt på det, og det er jo heller ikke alle som synes det er så kjedelig. Husk å få tak i spørsmålsarkene som finnes (eksamensrettede), så klarer du deg bra.
Gjest LilSweetie Skrevet 1. august 2006 #5 Skrevet 1. august 2006 Du må lese for å stå! Det stryker utrolig mange på ex.phil, og du er helt avhengig av å lese. Særlig hvis man ikke har tatt noen annen høyere utdanning, så du ikke er vant til den måten å lese og skrive på. Mener ikke å skremme deg, det kommer helt sikkert til å gå fint - hvis du leser. Og et tips hvis du skal ta det i Oslo, les Kant
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #6 Skrevet 1. august 2006 Beste rådet mitt er å gå på forelesninger og å delta på det av innleveringer/gruppearbeid som tilbys.
brumma* Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 Det er ikke vanskelig nei, men utrooolig kjipt. Ikke nødvendig å bruke for mye tid på lesing, men greit å vite at karakteren nå kommer på vitnemålet (det gjorde den heldigvis ikke før! ). Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #8 Skrevet 1. august 2006 Før fantes det en liten bok man fikk kjøpt på universitetsbokhandelen som er ca 100 sider, og et sammendrag av det viktigste fra ex.phil, filosofi-historie-delen. Den leste jeg før eksamen, og det gikk helt greit. Hadde i tillegg vært på et par forelesninger, men ikke alle. Vi hadde i tillegg oppgave/prosjekt i andre halvdelen av ex.phil, og den skrev jeg på under en uke, og fikk veldig bra. Problemet er mest, som de andre her skriver, at det er så utrolig kjedelig.
brumma* Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 Før fantes det en liten bok man fikk kjøpt på universitetsbokhandelen som er ca 100 sider, og et sammendrag av det viktigste fra ex.phil, filosofi-historie-delen. ← Åhjaaa! O' store repetisjonshefte! Det reddet meg gjennom både ex.phil og ex.fac! Tror kanskje ikke det finnes noe sånt lenger da...? Men det kan virkelig lønne seg å spørre!
Adonia Skrevet 1. august 2006 #10 Skrevet 1. august 2006 joda det finnes fortsatt repetisjonshefter - og de er geniale. var det jeg leste på før eksamen, hadde lest litt ellers, men ikke mye av det jeg husket. jeg mener det er veldig enkelt, men fryktelig kjedelig studie. tok selvstudium jeg da, og sluttet med å gå på forelesninger også fordi jeg bare sovnet. men jeg fikk en c, og leste ikke mye. bittelitt i løpet av året, og intensivt i 3 dager så det er absolutt overkommelig, men det kjedeligste faget jeg har hatt i løpet av mitt liv.
Adonia Skrevet 1. august 2006 #11 Skrevet 1. august 2006 det repetisjonsheftet jeg hadde var dessuten kun på 40 sider
Gjest TS Skrevet 1. august 2006 #12 Skrevet 1. august 2006 Tusen takk folkens for alle gode meninger fra dere. Jeg ser ikke mørkt på det, men har skjønt av det jeg har lest på UIO sine sider at dette er et veldig tørt stoff. Men det må gå likevel. Hva gjør man ikke for å få opp sitt snitt sier jeg bare. Realfagene gleder jeg meg til å ta faktisk. Det føles som det er 100 år siden jeg har gått på skole, har fått 4 småtroll på løpende bånd disse årene. Nå er permisjonen for sistemann over så nå er det bare å hive seg ut i i dette. Litt skremmende men litt spennende også blir det nok tror jeg. Kryss fingrene for meg
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #13 Skrevet 1. august 2006 Ex. Phil er ikke tungt, men det kan være litt vanskelig å forstå tankemåten når du ikke har studert før. Tips: Les Sophies Verden som en lett innføring i å lære seg å tenke filosofisk. Nb: Ikke alle filosofer er enige i det Jostein Gaarder skriver, men du lærer deg til å forstå tankemåten.
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. august 2006 #14 Skrevet 1. august 2006 Jeg syns det var veldig overkommelig. Spesielt når jeg tenker på arbeidsmengde på de fagene jeg har tatt etter ex.phil. Tror de vil gi oss en myk start. Jeg hadde mappeinnlevering (ikke eksamen), og det gikk veldig bra, uten alt for mye anstrengelser. Dvs. jeg leste alt pensum, men opplevde det ikke som fryktelig krevende. Nå hjalp det sikker at jeg syns ex.phil var gøy, da. Ikke alle som er enige med meg der, men jeg lærte mye nyttig.
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. august 2006 #15 Skrevet 1. august 2006 Nå mener jeg nyttig i forhold til mine senere studier. Introduksjon av en del begreper, tenkemåte og slikt. Ex.phil var for oss også vinklet mot det faget vi hadde tenkt til å studere seinere.
T.S Skrevet 1. august 2006 #16 Skrevet 1. august 2006 Bare navnet og funksjonen til faget sier noe da.... Meningen er ikke å stryke liksom, det er bare å utvide horisonten før man begynner å studere.....
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. august 2006 #17 Skrevet 1. august 2006 Har også en venninne som ikke gikk på noen forelesninger og leste kun helga før eksamen. Tror hun fikk 2,5 (=B). Ikke at du bør basere deg på det. Hun er rimelig oppegående da. Men hvis du faktisk leser, så mener jeg at ex.phil ikke skal være så vanskelig.
Gjest er Skrevet 1. august 2006 #18 Skrevet 1. august 2006 Jeg aapnet aldri de tre stygge bokene, leste rep. hefte for eksamen og bestod. Fikk ogsaa A paa innlevering som jeg brukte 5 dager paa.. tok exphil ifjor. (desember 2005/eksamen)
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #19 Skrevet 2. august 2006 Men jeg kjenner ei som strøk to ganger. Hun gjorde det bra på alle andre fag på universitetet, men klarte ikke å forstå den filosofiske tankemåten. Hun slet veldig, men besto heldigvis tredje gangen.
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 2. august 2006 #20 Skrevet 2. august 2006 Jeg hørte bare Sofies verden på lydbok, og fikk laud! Så det går nok greit skal du se.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå