Gå til innhold

Indrefilet


Gjest Hedda Gabler

Anbefalte innlegg

Gjest Hedda Gabler

Jeg har kjøpt en indrefilet av okse og glemt å sjekke datoen... Den bør altså brukes snarest, men jeg har ingen ideer. Er ikke spesielt gira på det vi vanligvis gjør - steker i panna og har ovnsbakte poteter og bearnaisesaus til.

Noen som har ideer til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om været tillater det, ville jeg prøvd grillen.

Så ville funnet tilbake til den -potetsalat-tråden din. En god

potetsalat vil kunne erstatte sausen. Dette sammen med salat

eller foliedampet grønnsaker.

+ noe godt i glasset ;)

Endret av Tyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å gjøre det på er å varme den i ovnen til ca 60 grader.

( steiketermometer ) Ta den ut og la den kvile i folie. Kort før

tar du siste steiking på grillen, slik at kjøttet får en fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek den på panne og så legger du den i en ildfast form i ovnen med et godt stykke Brie over. Bruk grill funksjonen og la osten smelte oppå biffen :sikle:

Det skal vi ha til middag i dag!

Perfekt tirsdags middag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Tyr: For avansert - jeg har ikke fungerende steiketermometer nå. Men jeg har grillvær...

Sarah S.: Det høres godt ut, men tviler på om ungene er så begeistret for brie. Men jeg kan jo spare litt av indrefileten til voksenmat en gang. :)

Endret av Hedda Gabler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå på sommeren ville jeg ha laget en salat med den. Stek indrefileten på vanlig måte og la hvile. Skjær i tynntynne skiver, og bland med hjertesalat, ruccula, cherrytomater, avocado, stangselleri og paprika, eller annet du liker.

Jeg har laget en slags dressing av stekeskyen (skyen, litt sitronsaft, og litt olje) og hatt over rett før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyr: For avansert - jeg har ikke fungerende steiketermometer nå. Men jeg har grillvær...

Indrefilet fortjener steiketermometer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du kan grille den hel om du vil, men jeg ville nok delt den i biffer og grillet det. Servert med bakt potet fra grillen, grillede grønnsaker (paprika, løk, etc) og kanskje en lett salat. Hjemmelaget krydder/urtesmør istedet for saus, og kanskje en skive god og skarp ost oppå biffen slik at den smelter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å ha gode grønnsaker og bernice eller pepper saus til. Grønnsaker er et must, ikke goddt uten. Men om du synes der er kjedelig. kanskje du kunne kuttet den i strimler og laget biffsnadder?? Steke det i panne i 20-30 min med smør/olje, ha oppi løk, mais, paprika og serveres med båtpoteter og bernice. Nb husk å kryddre med piffi mens du steker kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE stek biffstrimler i 20-30 minutter!!!! 2-3 minutter er vel mer riktig.

Hvid du ikke har teketermometer kan du kjenne på kjøttet med fingrene. Når den er veldig løs og myk er den rå, jo fastere kjøttet blir jo mer stekt. En medium biff er ca like myk som når du trykker på nesetippen din.. eller på "puten" mellom tommel og pekefinger når hånden er lett knyttet.

Men tips til tilberedelse; Hva m fajitas med biff? Stek kjøttet fort i godt varm panne, krydre godt med litt hot krydder. stek løk og paprika til. Server med tortillas, salsa, pico de gallo, guacomole, rømme,salat, mais, revet cheddarost..digg. og da kan jo alle velge selv hva de vil fylle tortillaen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...