Gå til innhold

Nattefrost


Raskolnikov

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en glad eller underholdende bok, ikke enda i hvert fall. Jeg håper den kan bli det, og at jeg kan skrive av meg noen av tankene mine her underveis.

Jeg røyker for mye, drikker for mye, trener for lite, og greier ikke jobbe. Jeg bekymrer meg så mye for alt mulig at jeg ikke klarer å gjøre ting jeg må eller bør gjøre. Jeg har en super samboer, og verdens beste hund. Vi bor i en OK leilighet, og har en hage jeg liker å være i. Økonomien er på vei opp igjen etter en skikkelig bølgedal, det er godt. Jeg har lyst til å bli flink til å gå lange turer med hunden igjen, det har blitt alt for lite av det i det siste. Jeg begynner med det i morgen. En annen ting jeg begynner med i morgen er å få bort de ekstra kiloene som plager meg. Det vil si at jeg skal være flink med maten nå fremover, og ta kosttilskudd. Disse to tingene er de viktigste prioriteringene for meg nå. Jeg håper at det vil få meg til å føle meg bedre, slik at jeg får energi til å ta tak i de andre tingene etter hvert. Og så skal jeg holde meg helt borte fra alkohol i en lengre periode, med unntak av to bursdager jeg skal i. Jeg orker uansett ikke tanken på å gå tilbake til jobben min, så målet mitt over noe tid må være å finne meg en ny jobb, men jeg ser ikke for meg at det er mulig før jeg har fått orden på hodet mitt. Jeg vurderer sterkt å gå til en psykolog (jeg vet jeg burde gjøre det), men så var det det å ringe til en og bestille time da. Det sitter langt inne. Humøret er ekstremt varierende, og jeg blir gal av alle tankene og bekymringene mine. Jeg tør ikke alltid å gå i butikken eller ta telefonen, vil bare late som om alt vil bli bra av seg selv. Men det gjør det jo ikke. JEG må gjøre noe med dette. Jeg VIL komme meg opp igjen! Jeg begynner nå med å prioritere helsen min, og å bli i bedre form. Neste trinn har jeg ikke bestemt meg for enda, og det er med vilje. Har jeg for store planer blir det uoverkommelig. Et skritt om gangen.

Positive ting i dag: Jeg har gjort litt husarbeid, og jeg har spist sunn mat. Hunden har kommet hjem fra ferie. Jeg har tatt avgjørelsen om å snu situasjonen min.

Når jeg sitter ute og hører gresshoppene spille er det både deilig og litt trist. Deilig fordi det er høysommer, og fordi lyden minner meg om barndommens uskyld. Trist fordi det varsler kulde og mørke, og fordi barndommens uskyld er forsvunnet for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:velkommen: til oss med dagbok. Håper du vil trives :)

Og du...første steg mot å få hjelp er å tamotet til seg, løfte av telefonen og ringe rette vedkommende (i ditt tilfelle kanskje fastlege for henvisning videre)

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skyggesiden er det fuktig mose og bregner. På solsiden er det tistler og tørre strå, og gresshoppene synger om somre for lenge siden. Jeg liker meg best på skyggesiden.

Tjernet ligger i skygge, og på overflaten flyter det gule vannliljer. I oppoverbakkene blir jeg varm. Brystet blir trangt. Stien er kronglete, og jeg må se hvor jeg setter føttene. Røtter over alt. På badeplassen har noen matet endene, det ligger loffbiter i vannet. Hunden spiser dem ikke.

På vei hjem møter jeg en guttegjeng med en fotball. De ser på meg. Jeg slår blikket ned og ser på ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg en røyk på verandaen. Kjenner den søtlige duften av råtnende epler og hvite liljer. Eplene har falt for tidlig fra treet. Jeg burde plukke dem opp og bære dem bort, men jeg gjør det ikke. Det er så mye jeg burde ha gjort. Hodet mitt dunker. Jeg tenker at ting skal bli bra, - hva hvis de ikke gjør det? Jeg feier tanken bort, jeg prøver å feie tanken bort, men får det ikke helt til.

Endret av Raskolnikov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mørkt nå. Jeg har gått tur i skogen, og jeg har spist bra. Jeg banker meg selv for mange ting jeg burde gjort i tillegg, men samvittigheten er litt bedre nå. Jeg skal ikke skrive noe her om alle de tingene jeg bør gjøre, men heller fokusere på det jeg klarer å gjøre. Jeg har spist rugknekkebrød, pastasalat med kylling og sild med tilbehør i dag. Hunden koste seg i skogen, og det gjør meg glad. Jeg syntes også det var fint der, men hodet svømte av tanker hele veien, jeg tenker ikke klart. Jeg gikk i jevnt tempo, ikke så fort, men uten å sakke av i bakkene. Monotont.

Kjevene mine er ømme fordi jeg spenner meg. Jeg bør smile mer.

Positive ting i dag: Skogstur. Glad hund. En veldig hyggelig sms fra foreldrene mine. Duften av sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til Rosin også. :) Koselig at dere stikker innom.

Har vært innom noen dagbøker selv i dag, men har ikke lagt igjen spor etter meg. Kanskje jeg legger spor en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på mosen eller bregnene. Ikke på tjernet eller trærne som rager over oss. Jeg ser bare på Aida som går foran meg på stien. Når hun går bak meg ser jeg på bakken foran føttene mine, og lytter til pusten hennes og til lyden av potene mot hardtrampet jord. Jeg ser på ørene hennes som vipper opp og ned for hvert skritt hun tar, og på de store potene hennes som ser så små ut når hun løfter dem bakover. Jeg gråter ikke utvendig. Innvendig gråter jeg hele tiden. Jeg ser på den blanke pelsen, og tenker på at de skal barbere den bort og skjære i den myke, varme kroppen hennes med kaldt stål. Hun vet ingenting, hun snuser lykkelig i gresset langs stien og stopper når hun hører en fugl som skriker. Hjertet mitt blør.

Når vi kommer hjem får hun ligge i sengen. Jeg legger hodet mitt mot den varme siden hennes og stryker over pelsen hennes i lange tak. Hun maler som en katt, bare dypere. Lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter nå at hunden min skal dø. Den verste dagen på lenge. Lurer på om jeg ikke burde gått tur med henne, kanskje det ikke er bra. Må ringe dyrlegen i morgen. Har spist tre rugknekkebrød og noen nøtter. Null matlyst.

Positive ting i dag: Absolutt ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frykter nå at hunden min skal dø. Den verste dagen på lenge. Lurer på om jeg ikke burde gått tur med henne, kanskje det ikke er bra.

Jeg har levd nært sammen med hunder i over 30 år og akkurat som mennesker vet hunder når noe er alvorlig galt og da går de eller reiser seg rett og slett ikke. Orker hunden å reise seg for å gå en tur er det m.a.o. neppe skadelig å gjøre nettopp det! Har evt. sykdommer kommet veldig langt, har hunder heldigvis en annen smerteterskel enn mennesker.

Når det er sagt så ser jeg også ofte på min gamle hund, som nå har vært med meg gjennom to ekteskap, på vei inn i det tredje, og en tredjedel av livet mitt og vet at at sorgen når han dør blir like stor som ved et dødsfall i svært nær familie.

Føler m.a.o. med deg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Leo. Ligger våken i natt og bare hører på pusten hennes. Hun vil ligge så nær meg, og jeg er redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt bedre dag i dag. Har snakket med dyrlegen og roet meg ned. Operasjon neste uke. Matlysten er fortsatt på bånn. Et rugknekkebrød, en halv kald wiener og en kjøttkake. Hodet verker. Turen ble kortere i dag etter dyrlegens anbefaling. Utsatte en samtaletime til neste uke, har så få ord i meg nå. Tenker ikke på de andre problemene mine, men nesten alt hadde vært bedre enn dette. Vi reiser til hytta i helgen, det blir fint tror jeg.

Har hentet medisin på apoteket og klippet klør i dag. Har surfet nettet etter info om livmorbetennelse hos hund. Har bedre oversikt nå, og er glad for å ha en grei dyrlege som forklarer meg ting skikkelig, selv om jeg ringer henne etter jobb og sikkert virker smått hysterisk.

Positive ting i dag: Litt mindre nerver enn i går. Planlagt hyttetur. Ikke overspist (hurra liksom). Snill dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hunden min hadde også livmorbetennelse, akutt sådan -inn på en søndag og operert mandag morgen, men det gikk veldig bra med henne altså. :) Husker hvor redd jeg var den helgen, hun var så dårlig. Føler med deg :troest:

Synes du er veldig flink som prøver å finne positive ting hver dag!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

hei og velkommen :=) da jeg leste første innlegget ditt kjente jeg meg ganske igjen... og så skriver du så bra, så jeg kommer til å snike på deg fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig og fin helg på hytta. Hunden har hatt det bra tror jeg, selv om det har vært veldig varmt for henne. Vi har solt oss og badet, og livet har vært ganske godt. Jeg har lest en bok jeg likte godt. God samtale med kjæresten på fredag, jeg er heldig som har ham. Maten har det gått ok med, selv om jeg har spist litt lite. Orker ikke skrive så mye nå. Holder en del tanker på avstand, men skuldrene har senket seg siden før helgen.

Positive ting i dag og i helgen: Fint vær. Har badet på stranda. Har sovet lenge. En god kjæreste som er her for meg. Sex. Jordbær med sukker og fløte. Snakket med god venninne i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...