Gjest Tweek Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 For 2-3 år siden begynte jeg å miste øyenvipper, og jeg "plukket de selv" uten at ejg la merke til det.. det var en stund hvor jeg bare hadde øyenvipper nede, og det så helt galt og rart ut.. og noen ganger spurte folk om hvorfor jeg ikke hadde øyenvipper oppe og jeg ungikk spm. jeg skjønte ikke at jeg gjorde det, men klarte ikke la vær. turte ikke snakke oom det til noen heller! Så 1 år etter eller litt mer, så leste jeg i in-side tror jeg, om trikotillamani som det så fint heter! der var det intervju om en jente som hadde en skallet flekk på huet, hun nappet ut det lengste håret vær gang, og det var en tvangstanke. trikotillamani er en tvangstanke, man napper hår fra hodet, øyenvipper, øyenbryn eller intime steder. Urolighet, og stressa, og at mman er bekymret/redd for noe får oss tikl å gjøre det.. det stemte jo på en måte også. og man blir på en måte "drevet" til å gjøre dette, og man gjør det underbevisst.. Jeg prøvde lenge å slutte, men det satt liksom ikke "ordentlig på" de gikk av så lett, og jeg ble livredd hver gang, og lei meg, for at jeg ikke klarte å slutte! men til slutt greide jeg det etter 2 år! hadde dødsfine øyenvipper en stund, brukte vippe tang så de bøyde seg fint oppover, og med mascara ble de også veldig lange.. snakket endelig med ei venninne, og mormoren hennes hadde også sånn faktisk. de hadde snakket en del om det for det var visst arvelig.. men problemet er nå at de faller av igjen, og jeg faller litt tilbake på en måte.. en øyenvipp sitter på i 180 dager, og nesten alle mine vokste ca. ut på likt, derfor faller de av også.. Er så redd at jeg faller tilbake, og det er helt fælt! det tar jo lang tid før de vokser ut igjen, og at det er mest på det ene øyet, og det ser værtfall rart ut! er det noen flere som har hatt dette, eller kjenner noen? vil få vite at det ikke er bare meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! jeg friker ut hver gang jeg ser at jeg har mistet en øyevipp, og det er jo ikke særlig sunt!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 Jeg husker at jeg pillet øyevipper. Det begynte faktisk med at de var så veldig lange, og noen bøyde seg litt annerledes enn jeg ville de skulle bøye seg. Til slutt hadde jeg få øyevipper igjen, men tok aldri vekk alle. Så dumt ut, fordi lengre felt var uten vipper. Jeg nappet kun oppe. Ikke var det noe fint når jeg forsøkte å spare dem ut igjen heller - for da kom det noen få og ble veldig lange. Til slutt husker jeg at jeg begynte å klippe de vippene som kom ut først, så de ikke skulle bli så lange og se så spinkle ut. Til slutt ble vippene tette og fyldige igjen, og da sluttet jeg å klippe dem - nå er de lange, tette og fine.
Gjest Tweek Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Jeg husker at jeg pillet øyevipper. Det begynte faktisk med at de var så veldig lange, og noen bøyde seg litt annerledes enn jeg ville de skulle bøye seg. Til slutt hadde jeg få øyevipper igjen, men tok aldri vekk alle. Så dumt ut, fordi lengre felt var uten vipper. Jeg nappet kun oppe. Ikke var det noe fint når jeg forsøkte å spare dem ut igjen heller - for da kom det noen få og ble veldig lange. Til slutt husker jeg at jeg begynte å klippe de vippene som kom ut først, så de ikke skulle bli så lange og se så spinkle ut. Til slutt ble vippene tette og fyldige igjen, og da sluttet jeg å klippe dem - nå er de lange, tette og fine. ← nå husker ejg åssen jeg begynt med det ja.. hadde vippet de opp, og hvis det var en som var bøyd ned, tok jeg den vekk, selv om jeg egentlgi bare skulle ta vekk mascaraen der, så det ikke så så dumt ut! men mine er blasse eller hva man kaller det, de er ikke såå fyldige, men jeg vet ikk ehva jeg skal, og hvis dette også er tid for at de skal "skiftes ut" kommer jeg til å se sånn ut lenge
Gjest Gjest_nicole_* Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 For 2-3 år siden begynte jeg å miste øyenvipper, og jeg "plukket de selv" uten at ejg la merke til det.. det var en stund hvor jeg bare hadde øyenvipper nede, og det så helt galt og rart ut.. og noen ganger spurte folk om hvorfor jeg ikke hadde øyenvipper oppe og jeg ungikk spm. jeg skjønte ikke at jeg gjorde det, men klarte ikke la vær. turte ikke snakke oom det til noen heller! Så 1 år etter eller litt mer, så leste jeg i in-side tror jeg, om trikotillamani som det så fint heter! der var det intervju om en jente som hadde en skallet flekk på huet, hun nappet ut det lengste håret vær gang, og det var en tvangstanke. trikotillamani er en tvangstanke, man napper hår fra hodet, øyenvipper, øyenbryn eller intime steder. Urolighet, og stressa, og at mman er bekymret/redd for noe får oss tikl å gjøre det.. det stemte jo på en måte også. og man blir på en måte "drevet" til å gjøre dette, og man gjør det underbevisst.. Jeg prøvde lenge å slutte, men det satt liksom ikke "ordentlig på" de gikk av så lett, og jeg ble livredd hver gang, og lei meg, for at jeg ikke klarte å slutte! men til slutt greide jeg det etter 2 år! hadde dødsfine øyenvipper en stund, brukte vippe tang så de bøyde seg fint oppover, og med mascara ble de også veldig lange.. snakket endelig med ei venninne, og mormoren hennes hadde også sånn faktisk. de hadde snakket en del om det for det var visst arvelig.. men problemet er nå at de faller av igjen, og jeg faller litt tilbake på en måte.. en øyenvipp sitter på i 180 dager, og nesten alle mine vokste ca. ut på likt, derfor faller de av også.. Er så redd at jeg faller tilbake, og det er helt fælt! det tar jo lang tid før de vokser ut igjen, og at det er mest på det ene øyet, og det ser værtfall rart ut! er det noen flere som har hatt dette, eller kjenner noen? vil få vite at det ikke er bare meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! jeg friker ut hver gang jeg ser at jeg har mistet en øyevipp, og det er jo ikke særlig sunt! jeg og har mistet øyen vippene mine. jeg har inegn nesten ingen vipper. jeg pilker de av og jeg pilker de av. det er ikke godt
Gjest Gjest_linda_* Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 jeg og har mistet øyen vippene mine. jeg har inegn nesten ingen vipper. jeg pilker de av og jeg pilker de av. det er ikke godt jeg har også mistet vippene... begynte for 3år siden, å har enda ikke klart å slutte... hva skal jeg gjøre<+? å er d enn sjanse for at de kommer tilbake?
Gjest Gjest_Frustrert_* Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Jeg har også nappet øyevipper i sikkert 15 år, syntes det er helt forferdelig, men klarer ikke å slutte.Det begynner gjerne med at en gjør litt vondt eller virker øm når jeg tar på de, og da "tror" jeg at jeg bare skal ta den, men tar gjerne hele rekken. Sikkert fordi når jeg begynner å nappe i de, blir hele området vondt og ømt. Noen ganger er jeg flinkere til å la være, og når de nesten er helt grodd ut og ser bra ut, napper jeg ut en hel masse. Prøver så gpdt jeg kan å sminke det til så det ikke syntes. Men får helt hetta hvis noe sier at det er noe rart ved øynene. Men er kun mamma som veit at jeg holder på med det. Blir skikkelig deprimert når jeg har gjort det, har lyst til å stenge meg inne den tiden det tar for de å vokse ut igjen. Har vurdert å prøve hypnose for det,kasnkje det er det som må til.....
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Det er en diagnose på dette som heter Trikotillomani.
Mrs. Fugli Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Eg sliter også med å rive ut øyenvippene mine...har holdt på nå i 3 år. Det eg bekymrer meg veldig mykje over, er om hårrota til øyenvippene kan bli påvirka når eg river ut øyenvippene? Kan dei få ein annan form når dei veks ut igjen, kan tykkelsen og lengda bli annleis?
Gjest abn Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 For 2-3 år siden begynte jeg å miste øyenvipper, og jeg "plukket de selv" uten at ejg la merke til det.. det var en stund hvor jeg bare hadde øyenvipper nede, og det så helt galt og rart ut.. og noen ganger spurte folk om hvorfor jeg ikke hadde øyenvipper oppe og jeg ungikk spm. jeg skjønte ikke at jeg gjorde det, men klarte ikke la vær. turte ikke snakke oom det til noen heller! Så 1 år etter eller litt mer, så leste jeg i in-side tror jeg, om trikotillamani som det så fint heter! der var det intervju om en jente som hadde en skallet flekk på huet, hun nappet ut det lengste håret vær gang, og det var en tvangstanke. trikotillamani er en tvangstanke, man napper hår fra hodet, øyenvipper, øyenbryn eller intime steder. Urolighet, og stressa, og at mman er bekymret/redd for noe får oss tikl å gjøre det.. det stemte jo på en måte også. og man blir på en måte "drevet" til å gjøre dette, og man gjør det underbevisst.. Jeg prøvde lenge å slutte, men det satt liksom ikke "ordentlig på" de gikk av så lett, og jeg ble livredd hver gang, og lei meg, for at jeg ikke klarte å slutte! men til slutt greide jeg det etter 2 år! hadde dødsfine øyenvipper en stund, brukte vippe tang så de bøyde seg fint oppover, og med mascara ble de også veldig lange.. snakket endelig med ei venninne, og mormoren hennes hadde også sånn faktisk. de hadde snakket en del om det for det var visst arvelig.. men problemet er nå at de faller av igjen, og jeg faller litt tilbake på en måte.. en øyenvipp sitter på i 180 dager, og nesten alle mine vokste ca. ut på likt, derfor faller de av også.. Er så redd at jeg faller tilbake, og det er helt fælt! det tar jo lang tid før de vokser ut igjen, og at det er mest på det ene øyet, og det ser værtfall rart ut! er det noen flere som har hatt dette, eller kjenner noen? vil få vite at det ikke er bare meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! jeg friker ut hver gang jeg ser at jeg har mistet en øyevipp, og det er jo ikke særlig sunt! www.hypnoterapi.no Hypnose hjelper masse mot dette! :-) Har selv brukt hypnose, mot noe annet, men det virker veldig bra mot tvangstanker/handlinger.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Jeg er bare 14 år men har drevet å nappet øyenvippene mine i over 4 år. Jeg pleier å gjøre det når jeg er stressa eller har en dårlig dag, problemet er jo bare at når jeg napper de ut blir jeg enda mere stressa og enda mere lei meg for at jeg har gjort det. Jeg napper også bare bort de som er oppe,og som regel bare på det høyre øyet, og et tips til dere som napper bort alle sammen er å kjøpe falske vipper som kan limes på. Det gjorde jeg, og da var det faktisk ingen som bemerket at det var noe annerledes, de trodde vel bare at jeg hadde lyst til å lime på. Jeg har også veldig lyst til bare å stenge meg inne til de gror ut igjen, men det kan jeg jo ikke for jeg må jo på skolen og slikt. Vanligvis har jeg ganske god selvtillit, men når jeg først har nappet ut noen begynner jeg å rakke ned på meg selv som om jeg har lyst til å gjøre det hele enda verre. Både mamma og pappa vet at jeg napper når jeg er stressa eller sur, men når de sier ifra til meg at jeg må huske å ikke nappe blir jeg bare sur, selv om jeg vet at de bare ikke vil at jeg skal bli enda tristere. En annen ting jeg pleier å gjøre for å dekke over det er å bruke ekstra mye svart eyeliner på det øversteøyelokket på begge øynene, både det som er nappet og det som ikke er det, da kan man nemlig nesten ikke se øyenvippene i det hele tatt og man merker ingen forskjell på det høyre og det venstre øyet
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 jeg har også mistet vippene... begynte for 3år siden, å har enda ikke klart å slutte... hva skal jeg gjøre<+? å er d enn sjanse for at de kommer tilbake? Min erfaring er at du rett og slett må vente til de gror ut igjen, og det gjør de etter ca. 2mnd. Høres lenge ut, men tiden går fortere enn du tror. Jeg har nappet MANGE ganger og har alltid vert redd for at de ikke skal vokse ut igjen, men det har de alltid gjort. Man får bare trøste seg med at mange har det verre enn deg, selv om det ikke føles sånn.
Gjest charl8e Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Jeg napper øyenvipper, øyenbryn og håra på fingrene! Jeg sliter veldig med å nappe, og klarer aldri å slutte. Har holdt på i flere år, noen ganger klarer jeg å holde opp, andre ganger ikke. Nå har jeg nesten ingenting igjen på venstre øye. :/ Jeg var redd for at jeg var den eneste som hadde dette problemet, men ser jo nå at jeg ikke er alene.
Gjest Kristine Skrevet 22. februar 2011 #13 Skrevet 22. februar 2011 Jeg napper også øyenvippene mine oppe. Har gjort det i 2 år tror jeg. Jeg ar veldig lyst til å ha øyenvipper, men jeg har bare nappet hele tiden. Det virker som alle vennene mine syns det er stygt... Vi har snart en danseforestilling som er om ca. 2 måneder og jeg bare lurte på om de vokser ut til da? Har ikke nappet på noen dager og prøver å la være, men det er veldig vanskelig å slutte. Men nå er jeg lei av at mange plager meg fordi jeg ikke har det...:S
Gjest Sara Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 For 2-3 år siden begynte jeg å miste øyenvipper, og jeg "plukket de selv" uten at ejg la merke til det.. det var en stund hvor jeg bare hadde øyenvipper nede, og det så helt galt og rart ut.. og noen ganger spurte folk om hvorfor jeg ikke hadde øyenvipper oppe og jeg ungikk spm. jeg skjønte ikke at jeg gjorde det, men klarte ikke la vær. turte ikke snakke oom det til noen heller! Så 1 år etter eller litt mer, så leste jeg i in-side tror jeg, om trikotillamani som det så fint heter! der var det intervju om en jente som hadde en skallet flekk på huet, hun nappet ut det lengste håret vær gang, og det var en tvangstanke. trikotillamani er en tvangstanke, man napper hår fra hodet, øyenvipper, øyenbryn eller intime steder. Urolighet, og stressa, og at mman er bekymret/redd for noe får oss tikl å gjøre det.. det stemte jo på en måte også. og man blir på en måte "drevet" til å gjøre dette, og man gjør det underbevisst.. Jeg prøvde lenge å slutte, men det satt liksom ikke "ordentlig på" de gikk av så lett, og jeg ble livredd hver gang, og lei meg, for at jeg ikke klarte å slutte! men til slutt greide jeg det etter 2 år! hadde dødsfine øyenvipper en stund, brukte vippe tang så de bøyde seg fint oppover, og med mascara ble de også veldig lange.. snakket endelig med ei venninne, og mormoren hennes hadde også sånn faktisk. de hadde snakket en del om det for det var visst arvelig.. men problemet er nå at de faller av igjen, og jeg faller litt tilbake på en måte.. en øyenvipp sitter på i 180 dager, og nesten alle mine vokste ca. ut på likt, derfor faller de av også.. Er så redd at jeg faller tilbake, og det er helt fælt! det tar jo lang tid før de vokser ut igjen, og at det er mest på det ene øyet, og det ser værtfall rart ut! er det noen flere som har hatt dette, eller kjenner noen? vil få vite at det ikke er bare meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! jeg friker ut hver gang jeg ser at jeg har mistet en øyevipp, og det er jo ikke særlig sunt!
Gjest Sara Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 Heyhey du er virkelig ikke alene , Da jeg begynte i 7. klasse begynte jeg også å nappe . Det var ingen som sa noe da . Jeg villj så gjerne ha vipper igjenn men klarer ikke å slutte . Men det ble mye verre da jeg begynte på ungdomsskolen , folk begynte å spørre hvorfor jeg ikke hadde vipper ? Om det var noe galt med meg osv . Så var det noen gutter som tok bilde av øyemitt og la det ut på nettet og skreiv " jenta utn vipper " . Og etter det har jeg mistet all selvtilliten min å tør ikke å gå ut en gang . Skjønner hvordan dere har det , det er grusomt å ikke klare å slutte .
Gjest .... Skrevet 5. april 2011 #16 Skrevet 5. april 2011 jeg har dette problemet selv. det begynte med å nappe de øvre vippene, og folk la merke til det. jeg greide å slutte med det, men da begynte jeg på de nedre vippene. jeg føler liksom en trang til å gjøre det, og aner ikke hvordan jeg skal stoppe. jeg har ikke snakket med en eneste sjel om dette, for det er ikke noe jeg er stolt av for å si det sånn. jeg har bare lyst til å legge meg selv i koma og vente på at de skal vokse ut igjen. jeg har også klippet neglene mine, for at det skal være vanskeligere å få tak i de.. ahh, jeg høres skikkelig desperat ut.. men ja, det funket helt til de ble lange nok til at jeg nådde de med de korte neglene. jeg ber på mine knær etter tips og råd til å klare å stoppe med denne forferdelige greia? helt ubeskrivelig.
Gjest Tina Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Jeg sliter med problemet ang øyevipper. jeg napper veldig mye, så har jo konstant mellomrom mellom øyevippene mine, som ikke ser noe bra ut. Men jeg har merket at jeg skylder ofte på at jeg ikke vil ha dem fallenes i øya, derfor napper jeg de bort. Men jeg trenger bare å klø litt ved øyevippene og vips så mister jeg 3-5øyevipper omgangen. jeg begynte for ca for 6-7år siden å "plukke" dem. første året hadde jeg veldig mye plukking av dem, kunne dra ut rundt 15-20 vipper om dagen, Men, utrolig nok vokste de jo ut før jeg nappa bort det som var, etter en stund sluttet å gjøre det hver dag, og heller gjordet det iblandt. men nu har jeg begynt igjen å ta det nesten hver dag, og nu Faller det ut igjen 5 om dagen, og langt mer når jeg drar litt ekstra hardt. Men merket at etter jeg skiftet eyeliner, så begynte jeg å miste mer, og nappe mer. så kan ha noe å si på sminka? jeg mister nesten ingenting når jeg ikke bruker mascara eller eyeliner.
Gjest Tol Skrevet 18. april 2011 #18 Skrevet 18. april 2011 Jeg napper også øyevipper. Det begynte da jeg gikk på barneskolen, da ei venninne sa at hun dro lett i vippene sånn at de ikke skulle havne i øynene. Derfor begynte jeg også med det. Det hele eskalerte da jeg begynte med sminke. I mange år gikk det helt fint, helt til jeg begynte med en spesiell mascara (husker ikke navnet på merket). Jeg likte følelsen av å dra av den ytterste mascaraen, men etter kort tid begynte jeg å dra av mascaraen på hele vippen. Første gang jeg dro av en hel rekke på rad med vipper, var på lesesalen, ikke lenge før en eksamen. Først i kveld, når jeg har lest på dette forumet, har jeg innsett at dette kan ha noe med stress å gjøre. Jeg har nappet mer enn normalt i det siste, og har svært mye å gjøre (studier og jobb). Heldigvis klarer jeg å slutte å nappe før hele rekker med vipper er borte. Helheten blir riktignok litt glissen, og øynene ser ikke på langt nær like pene ut. I likhet med alle andre her, har jeg lyst til å slutte å plukke. Er det noen som har noen tips, utenom hypnose?
Gjest Mari Skrevet 30. april 2011 #19 Skrevet 30. april 2011 Jeg er ei jente som går i 7.klasse. Jeg mister øyenvipper vær dag, så jeg tør ikke sminke meg, alle andre sminker seg. Vær gang jeg tar på øyenvippene mine, så mister jeg noen, og da blir jeg på en møte redd.. Hva skal jeg gjøre?
Gjest Klara Skrevet 15. august 2011 #20 Skrevet 15. august 2011 Haha! Jeg må le. Jeg kjenner meg så igjen, og endelig kan jeg lese om noen som lider av den samme hårnappe-galskapen som meg selv. Det er en så merkelig greie, og jeg klarer ikke slutte! Jeg er 24 år og har nappet mine øyevipper så lenge jeg kan huske. Og jeg kjenner meg igjen i det veldig mange av dere skriver, om den skammen en føler rett etter en har "plukket seg ferdig". Jeg har fått mange bemerkninger på at jeg mangler vipper av og til, folk forundrer seg, venner ler og mamma kjefter! Jeg har aldri forstått hvorfor jeg har gjort det, men etter å ha lest om trikotillamani har jeg skjønt at det kan oppstå vipperøsking så fort jeg er i en stresset, lei eller deppa situasjon. Det starter gjerne med at jeg finner én "vond vipp" som jeg føler at jeg er nødt for å dra ut. Så fort den er ute av øyelokket, finner jeg ganske fort en ny vond vipp, og slik fortsetter det. På den måten er det en slags dominoeffekt igang, der alle vippene er vondt og nærmest alle vippene er revet ut.... Jeg anger alltid som en hund etterpå og synes jeg ser helt forferdelig ut. - men - vippene kommer alltid tilbake, det tar bare dessverre litt (for lang) tid. I mellomtiden får en, slik som noen har skrevet tidligere, ty til litt eyeliner på de ledige vippe-plassene, eventuelt lime inn noen falske vipper. Kjøp gjerne av disse der det er fler vipper på et punkt, slik at du kan slenge inn en slik vipp på den tomme plassen, og vóila, ingen kan se syndene dine! Føler med alle dere ufrivillige hårnappere!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå