Gå til innhold

De som har tatt galleblæra.


Felicity

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva kan man spise av mat og sånt? Jeg tok bort galleblæra forrige fredag og har ikke fått noe skriv om hva jeg kan spise og ikke spise.

Og syr man igjen gallegangene eller setter man på en slags klype. Hørte en som sa det eller noe sånt.

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt flere si at det har vært en overgangsfase etter galleblærefjerningen - dvs. at de i begynnelsen har hatt svært fettfattig kost til så gradvis gå tilbake til normalt kosthold. Svigerinnen min spiser f.eks. normalt, men får litt problemer hver gang hun har vært hos svigermor (hun "drukner" maten i fett).

Vet ikke hvordan operasjonen foregår, men trodde man ble sydd ettersom galleblæren fjernes.

Visste du at den eneste forskjellen på mennesker og rotter er at rotter ikke har galleblære? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen begrensninger eller spesielle forholdsregler man måtte ta i forhold til mat. Har heller ikke hatt noen problemer. Men matlysten var jo ikke så veldig stor de første dagene etter operasjonen.

Etter hva jeg har hørt har syr de bare igjen gallegangen(e) (noen har visstnok en noen har to) - og "brenner" sårflaten - men ikke vet jeg - for heldigvis sov jeg meg gjennom inngrepet :sjenert:

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fant en link til deg, der det står litt forskjellig om fjerning av galleblæren både pre-, per-, og postoperativt. Som du ser utfra det som står der, er det ulike måter en kan utføre operasjonen på og det er ulikt hvordan en reagerer etterpå.

Jeg var med på en slik operasjon ifjor som student, og da blei det sydd igjen.

Lykke til og god bedring!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En venninne av meg har fjernet den, og etter en overgangsfase som en annen her nevnte, kan hun nå spise det hun vil.

En annen venninne er under vurdering for å fjerne den, hun fikk ganske dystre beskjeder, men jeg tror nok ikke det er sååå krise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma har tatt den, og ettersom legen ikke sa noe så har hun måttet prøve seg frem. Og har etter mange ærlige forsøk funnet ut at hun må gi opp både sine elskede peanøtter og ribbesvornasking på julaften fordi hun får vondt i magen. Hun har også fått mye lavere toleranse for alkohol.

Tror du finner litt mer på lommelegen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man syr ikke igjen gallegangen. Man får fri flyt av galle rett ut i tarmen fra lever.

Når det gjelder kosthold varierer det veldig, har jeg inntrykk av. Du må nesten prøve deg frem.... ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Siv_*

Man syr ikke igjen gallegangen. Man får fri flyt av galle rett ut i tarmen fra lever.

qoute...

Fra magesekken og ut til galleblæra går det en "gang". Denne stenges igjen etter at galleblæra er fjernet. Denne blir stengt igjen med to metallklips. Gallen går da fra magesekken og ut i tarmene istedet for å skape en "lekkasje" av galle ut der blæra ikke lenger finnes.

At gallen går ut i tarmene medfører ingen problemer da vi har galle der fra før av.

Jeg tok min gallesteinsoperasjon den 30 januar i år. Jeg ble sykemeldt i 3 uker da jeg har et veldig fysisk arbeid. Jeg fikk beskjed om å passe meg med fet mat i 1-2 mns etterpå, og at jeg måtte prøve meg fram. Jeg har ikke hatt noen problemer i etterkant. Har litt smerter i buken men ikke som gallesteinsmerter.

Jeg spiser nå det meste, men har ikke prøvd meg på alkohol enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært med på en galle operasjon på gjøvik sykehus. var på mage tarm i 9 uker praksis. galle pasienter var det mest vanlige der nesten.

cholecystektomi heter det å fjerne gallebælra. da fjerner man galle blæra, men gallegangen, ductus choledochus, stenges ikke. og den går ikke inn i magesekken men i tolvfingerarmen,duodenum. med galle blæren intakt drypper det galle ned i tarmen ved inntak av mat, spesielt fettholdig mat. men uten blæra renner det litt galle konstant. etter operasjonen skal man være forsiktig med fettholdig mat pga at det kan gi vond mage og diare. gallen emulgerer fettet, slik at det skal aorberes bedre. men med tiden så vil dette bedres og mange merker ikke at de har fjernet gallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_jento_*

har man veldig mye vondt etter operasjonen?

og er det noen som vet om man kan drikke alkohol etterpå? hvor lang tid etter, i så tilfelle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min tok galleblæra for noen år siden. Nå kan han spise det meste, men er forsiktig med løk og epler, av alle ting. Han får ikke vondt av dette, men blir oppblåst og får luft i magen, så det er egentlig verst for meg!

Når det gjelder alkohol kan han like gjerne ta 10 som 2 øl, for han blir like fyllesyk dagen derpå om han drikker 2 eller 10. Eneste resultat av det er at han sjelden drikker alkohol.

Søsteren min har også fjernet galleblæra og har ikke det samme problemer med alkohol, så det er individuelt hvordan kropen reagerer.

Spiser man sunn og ikke for fet mat, fungerer det meste helt fint.

Du bør spise fettfattig i starten, og gå gradvis over til et vanlig, men sunt kosthold.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etter en operasjon har man alltid en god del smerter i såret pluss at du har jo fjernet noe innvendig. hvis det er laparaskopisk(kikkhull) somdet ofte er så vil smertene være mindre, og infeksjonsfaren vil være mindre. men kirurgene bruker en gass for at buken skal blåses opp og så de ser bedre. denne gassen gir smerter ofte i skuldrene for det presser på diafragma(mellomgulvet), går over etter noen dager. man blir som regel skrevet ut dagen etter operasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fant en link til deg, der det står litt forskjellig om fjerning av galleblæren både pre-, per-, og postoperativt.

hvilken link er dette ? jeg skal også fjerne galleblæren å lurer på en hel masse :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet galleblæra i november 07 og fikk da beskjed om at dette med hva man kan spise i ettertid er veldig individuelt. Noen blir plaget med diare og magesmerter i noen mnd etter, noen hele livet og noen ikke plaget i det heletatt.

Jeg hadde en del vondt etter operasjonen spess i magemusklene, men det går gradvis over.

Har kunnet spise hva jeg ville uten noen diare eller noe sånt.

Fikk satt inn klips av titan under operasjonen. Jeg har blitt plaget med krampeanfall i mellomgulvet etter operasjonen og skal inn på MRCP (3D bilder) på onsdag for å sjekke gallegangene og at klipsene er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fjernet galleblæra i mars -05, og fikk ingen restriksjoner i matveien.

Var bare å prøve seg frem, men fikk også en advarsel mot fet og "tung" mat (egentlig samme mat som fremkalte gallesmertene for min del)

Jeg tåler nå det meste av mat, men må ikke spise fet mat til frokost (ikke smør, majones eller salami), for da får jeg diare...

Jeg bør ha et fettfattig måltid å starte dagen med, og da tåler jeg det meste resten av dagen.

Ev kan jeg spise bare fett og proteiner, og minimalt med karbo, da er også magen helt normal.

Men det må være enten lavkarbo, eller lavfett i maten min (andre kombinasjoner fungerer ikke, da blir det diare)

Jeg får også krampe i magen som minner veldig om gallesmerter dersom jeg tar paracet-tabletter (men dette kan også skyldes en "rar" lever)

Alkohol reagerer jeg ikke på.

Jeg har gått opp ganske mye i vekt etter operasjonen, selv om jeg spiser mer "riktig" (lavfett), men jeg vet ikke om gallefjerningen har noe med saken å gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei..

Jeg skal inn i Januar å fjerne galleblæren.

Men nå er jeg mer betenkt enn før-etter alle disse svarene her.

Jeg trodde man ville bli kvitt magesmertene etterpå.

Uten å få en hel del andre plager isteden.

Er dette normalt?

Er det vanlig å gå mye opp i vekt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Ja nå er det en stund siden jeg tok galleblæra og ikke være betenkt :) her spiser jeg alt jeg kommer over av mat, missforstå meg rett. men jeg tåler det meste :) kan ikke si at dette reagerer jeg på fordi jeg har tatt galleblæra.

Ikke tvil den gir deg jo ikke mindre vondt og ha den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Har fått påvist konkrementer i galleblæren for ca 5 år siden. Jeg tenkte at det bare var å få den fjernet. Tre leger mente det. Ved konsultasjon på sykehus, ville kirirgen helst ikke operere, ikke bare for mangelfull info fra fastlegen, men hun mente at det faktisk er et overgrep mot kroppen. Hun forklarte videre at de som utfører disse operasjonene, (som hun selv gjør), ofte ser i etterkant de bivirkninger pasientene kan få, Bivirkninger som diare, der du ikke klarer å holde igjen (hvis det ikke er toalett i nærheten), og en kan oppleve mange uhell.

Noen kan fortsatt leve med smerter etterpå.

I mitt tilfelle ble det ingen operasjon, da hun mente jeg burde leve med mat jeg kunne tåle, og heller finne ut av mat jeg fikk vondt av, og velge bort.

Pr. i dag spiser jeg for det meste alt mulig. Men i perioder har jeg en del smerter, mest i øvre del av magen. Kjenner det sjalden bare på høyre side under ribbensbuen. Men smertene presser seg bakover til ryggen. Anfallene kan vare i mange timer. De begynner helst tidlig på kvelden, og varer til langt på natt. Jeg er fortsatt sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre. Når anfallet er over, er jo alt bra.....til neste gang. Ikke noe greit å leve sånn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...