Gå til innhold

j***vla sensor!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Biltilsynet

Det er IKKE trafikkstasjonen som bestemmer når du skal ha oppkjøring igjen. Det er det DU som gjør i samarbeid med din kjøreskole. Så hvis du ikke er klar bør du ringe å avbestille timen din!!

Jeg blir så forb.... når jeg hører slikt umodent snakk som du kom med her. Ærlig talt altså, hvis du ikke forstår HVORFOR du har strøket etter at sensor har forklart deg det så er det jo ingen sjanse for at du forbedrer disse feilene heller da, men fortsetter å være en fare i trafikken! :roll:

Dessuten så har jeg heller ingen tror på at å ha for liten avstand var den ENESTE feilen du gjorde... Hvis en sensor har strøket deg BARE på grunnlag av det, så er jeg veeeeeldig glad du ikke ligger bak meg i trafikken hvertfall!!

Jeg vil så absolutt anbefale deg å ta noen flere kjøretimer før du i det hele tatt tenker på en ny oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at det er kipt å stryke på oppkjøringa, men det betyr vel bare at du blir en enda bedre sjåfør når du får lappen, gjør det ikke?

Synes selv jeg var flink til å kjøre da jeg endelig fikk lappen (etter å ha strøket TO ganger!) :oops: , men etter å ha kjørt i noen år har jeg skjønt at jeg var visst ikke særlig flink likevel. Vær heller glad for at sensoren kanskje har reddet deg fra å kjøre i noen andre bakfra (dyrt for deg!), ta lærdom av dette, og prøv igjen. Jeg er sikker på at du klarer det neste gang. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan veldig gjerne trøste deg! Det er helt forferdelig - ingen kan være mer enig med deg i det enn jeg. Jeg måtte ta tre kjøretester for kjøreskolen slapp meg opp! Jeg var like deppa hver gang. Men da jeg kjørte opp med Biltilsynet gikk det heldigvis bra. Var egentlig ikke så verst flink til å kjøre, skjønner du, men fryktelig nervøs og gjorde dumme ting.

Det føles skikkelig dritt - det skjønner jeg! Men når du har kjørt en stund på egen hånd, vil du få en bedre følelse av hva du egentlig driver med, og du vil sikkert se ting i et klarere lys. Du skal vite at har de strøket deg, er det grunn til det. Og det skal du være glad for. Og alle andre som kjører der du kjører, er også glad for det.

Lær av feilene dine, og vis at du er voksen nok til å takle det digre maskineriet du faktisk skal håndtere på glatt føre, mørke veier etc. Og som sikkert kommer til å gi deg masse glede.

Vi som har kjørt noen år, vi vet at det trengs trening, trening og atter trening. Jeg vet folk som har hatt lappen i årevis, som ikke tør å kjøre i byen, for det skjer så mye rundt dem og de er redd for å kjøre feil.

Men jeg vet også at mange av oss slakker på kravene til oss selv etterhvert som vi føler oss som konger på haugen. Hvor mange sender sms mens de kjører bil? Hvor mange vet til enhver tid hvilken farge bilen bak har? (kikke i bakspeilet) Hvor mange vet at de bruker sidespeilene nok? Og hvor mange vet hvor lang bremselengde du trenger når du kjører i 50 på den føret som er utenfor hos deg akkurat nå?

Aftenposten hadde et utdrag av teoriprøven mandag, tror jeg det var.

Nyttig lærdom... hadde du klart den i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Gjest,

jeg vil bare si at jeg forstår deg...

Første gangen jeg kjørte opp, da strøk jeg. Og til og med kjørelæreren min, den tryggeste, hyggeligste og mest samvittighetsfulle kjørelæreren i byen, ble veldig overrasket. Han sa faktisk til meg at han ble forbanna på den sensoren, og var overbevist om at sensoren hadde en "stryk-kvote" han skulle fylle opp. Det var nemlig av min kjørelærers andre "gode" elever som også strøk samme dag, en fredag ettermiddag....

Jeg kunne heller ikke skjønne sensorens begrunnelse for å stryke meg: Jeg husker han sa noe om "feil bruk av speil" og så hadde jeg visstnok brukt "for lang tid" på å komme meg inn i en rundkjøring. Jepp, jeg var nervøs og usikker... men i alle fall ikke farlig for trafikken, tok ingen unødige sjanser...

Min kjørelærer var faktisk så forbanna på denne sensoren at han (kjørelærern) krevde å få være med på oppkjøringa neste gang (hadde samme sensor en gang til). Selv synes jeg helt klart at jeg kjørte verre gang nr 2, jeg tok bl.a. en sjanse da jeg kjørte forbi en buss som hadde kjørt inn på en holdeplass. Var 100% overbevist om at jeg skulle stryke.

Ble nesten ikke glad da det viste seg at jeg besto, for jeg tenkte at "dette var et rart system igrunn".

Jaja, dette er nå 13 år siden og jeg er fortsatt en forsiktig sjåfør. Men som sagt: Jeg skjønner Gjest sin følelse av å stryke "uten grunn". Selv om det finnes veldig mange unge, særlig gutter (!) som aldri burde fått sertifikat, så er det ikke alltid at sensorenes bedømming er så riktig. Hva var det han sa han som var på TV'n forleden?

Jo, at man kanskje burde se litt mer på forståelse og holdninger når det gjelder trafikk, en bare ren teknisk kunnskap... Tror det er et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som en annen nevnte her, setter jo sensor minuspoeng på feil og regner sammen til slutt. Dersom man har for mange minus, stryker man. Så vidt jeg vet foregikk det ikke slik for 13 år, så jeg tror det var større fare for skjønn den gangen enn det er i dag. Jeg tror sensorene i de aller fleste tilfeller vurderer riktig. Tenk hvor mange h*n har å sammenlikne deg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppkjøringstimen får du vel se skjemat med oversikt over feilene dine? Jeg sto, men fikk med skjemaet hvem til skrekk og advarsel, for jeg var ikke langt unna å stryke grunnet en god del "småfeil" (ener-feil som det het i 98) som at jeg ikke sjekket speilene nok, og 2-3 "toerfeil" som at jeg kjørte forbi noen syklister på en uoversiktlig strekning og kavet med en lukeparkering i sentrum. Sjåførlæreren min hadde fortalt meg at lukeparkering fikk jeg garantert ikke på oppkjøringa, og sa at han ikke orket å lære meg det, kom tidsnok til å lære meg det mente han...

Jeg syns det var greit å få det skjemaet, og er blitt veldig obs på de feilene jeg gjorde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan forstå at du er frustrert over å stryke og kanskje har du rett i det du sier om sensoren.

Hva vet vi. Tror nok sensor kan (uheldigvis) gjøre feil de også.

Var litt rart i mine øyne at du får oppkjøring så fort igjen.

Syntes sensor/ kjørelærer at du ikke trengte mer tid til å rette på feilene dine?

Lurer på en ting, føler du at du har nok erfaring til å bedømme de feilene sensor strøk deg på til og ikke stemme?

Sier ikke dette for å være ekkel.

Bare tenker på noe kjørelæreren min sa og det var at man er ikke en erfaren sjåfør før etter ca. 7 år bak rattet, og det er etter man har fått lappen man virkelig lærer å kjøre.

Er det forresten bare meg som ble anbefalt av kjørelæreren om at hun burde være med? :o

Grunnen var som hun sa at hvis jeg ikke klarte oppkjøringen så ville hun bedre vite hva jeg måtte trene mer på.

Kanskje hun ikke hadde tro på at jeg skulle klar det, men jeg klarte det på første forsøk jeg :D

Var forresten en hyggelig oppkjøring. Sensor og kjørelæreren min var bekjente og han satt for det meste vridd og pratet med henne. Så følelsen jeg satt med var ikke oppkjøringen men en koselig biltur.

Nå er det over 13 år siden jeg fikk lappen så det begynner å bli en stund siden.

Hadde forresten en bekjent som fikk lappen selv om hun kjørte nærmere og nærmere grøften og til slutt havnet i den. Måtte ha hjelp for å få bilen på veien igjen, og det med en sensor alle helst ville unngå. Den gangen byens(ikke Oslo)"skrekksensor" :sjarmor:

Kjørelæreren som var med sa etterpå at sensor hadde vist hatt en virkelig god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Du kan i alle fall få noen trøstende og oppmuntrende ord fra meg. Jeg strøk også på min første oppkjøring. Og jeg legger en del av skylda på sensoren. Da vi kom tilbake satt han og så på skjemaet sitt og sa: jeg kan ikke se hva jeg har skrevet, så det skjemaet fikk jeg i allefall ikke se. Kjørelæreren ble også skikkelig forbanna da hun hørte hva han hadde sagt. Der og da skulle jeg gjerne hatt henne med, for det nytter jo ikke å klage dersom det bare er deg og sensor i bilen.

Da jeg hadde min neste oppkjøring hadde jeg kjørt en tur på 10 min. og hatt to kjøretimer til. Da gikk det kjempebra og jeg hadde nesten ingen feil. Så dersom du skal prøve igjen snart betyr det ikke nødvendigvis at du stryker, slik var det i alle fall ikke for meg.

Jeg ønsker deg lykke til med ny oppkjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...