Gå til innhold

Hvordan lager man havregrøt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Føler meg litt dum som stiller dette spørsmålet, men kan noe forklare meg hvordan man lager havregrøt?

Husker bare vagt at den smakte seigt og ekkelt i barndommen, men havre liker jeg jo. Så hvordan lager man en god havregrøt?

Videoannonse
Annonse
Gjest LilSweetie
Skrevet

Ikke noe vanskelig, bare kok opp melk og havre sammen i en kjele! Husk å røre masse, for svir seg fort. Hvis du synes den blir kjedelig, gjør litt syltetøy susen.

Hmm... Dette har jeg ikke smakt på mange år!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan er blandingsforholdet? og hvor lenge skal det koke?

Gjest LilSweetie
Skrevet

Det vet jeg ikke, har bare gjort det på slump... Det er ikke vanskelig å se når det er ferdig, hvert fall. Du rører bare hele tiden, og når du synes konsistensen ser ferdig ut, er den det. Jeg husker at jeg likte den tykk, men det er bare en smaksak.

Går forresten an å lage det med vann i stedet for melk. Men det er vondt.

Skrevet

Jeg tror det står på havregrynsposen hvordan man lager grøt. Det er enkelt - og veldig godt. Kan til og med lages i mikroen.

(Ekstra godt er det med brunost, melk og sukker på!)

Gjest Gjest
Skrevet

Hm, skal jeg tørre å prøve.. er litt redd for fiasko. Trenger man virkelig bare havregryn og melk? Ikke noe salt, sukker eller noe annet hokuspokus?

Gjest Gjest
Skrevet

Har fylt om havregrynene på et glass og posen har jeg kastet for lengst. Tror dere 1 dl havregryn og 1 dl melk er et bra utgangspunkt?

Gjest Elfrida
Skrevet

Mislykket havregrøt er ikke noe å være redd for! Blir den mislykka så prøv igjen, men det er virkelig lett å lage.

Om du lager med melk eller vann er en smakssak, du kan tilsette ørlite grann salt, men sukker er unødvendig, det drysser du i tilfelle over ved servering hvis du har lyst på det.

Jeg pleier å lage den med vann, og så eventuelt ha litt kald melk oppå. Det er godt med litt syltetøy, eller rosiner, eller litt brunost i småbiter, friske bær eller fruktbiter er også godt.

Gjest Gjest
Skrevet

:ler: Det jeg er mest redd for, er vel at jeg ikke liker den hvis den blir mislykket og seig.

Men jeg er sulten, så kanskje jeg bare skal kaste meg ut i det.

Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil, er blandingsforholdet slik det står på pakken 5 dl væske og 1.5 dl havregryn.

Jeg pleier å bruke 3 dl melk, 1.5 dl havregryn og så sper jeg med vann til den er passe tykk. Tilslutt rører jeg inn en klype salt...

Et tips: stå ved komfyren og rør HELE tiden - havregrøt brenner seg fortere enn du rekker si BRENT! :ler:

Skrevet

Virker som du først og fremst frykter at grøten skal bli for seig - da er det lurere å lage den med vann i stedet for melk (melk gir seigere havregrøt). Grøt uten melk svir seg heller ikke. ;)

Jeg gjør sånn: Koker opp vann og gryn (blandingsforholdet står på pakken) sammen med noen tørkede aprikoser i biter og 1 eple i biter. Lar småkoke 4-5 min, smaker til med litt salt. Godt med kanel og litt demerarasukker på.

Skrevet

Jeg lager havregrøten i microen jeg........... blir aaaaldri brent da :hoppe:

Jeg koker opp havregryn og vann - 2min 30 sek i micro'n.

Strør på kanel og litt knuste linfrø (godt for tarmene) og rosiner.

Bedre med rosiner enn sukker - hvertfall sunnere. Du kan også ha svisker på - enda "sunnere" enn rosiner.

Av og til skeier jeg ut med syltetøy på - eller sukker!

Spiser havregrøt hver morgen jeg - gir magen en god start på dagen.

Skrevet

Gutta våre spiser havregrøt hver morgen. Jeg heller oppi havregrøt i en bolle som tåler mikro. Så heller jeg over LITT sukker og kanel. Så melk slik at havregrynene er dekket og inn i mikroen ca. 1 min. Da er grøten akkurat passe varm for gutta og den glir ned. Kanel er godt oppi, dessuten er det sunt...;)

Skrevet
Om jeg ikke husker helt feil, er blandingsforholdet slik det står på pakken 5 dl væske og 1.5 dl havregryn.

Jeg pleier å bruke 3 dl melk, 1.5 dl havregryn og så sper jeg med vann til den er passe tykk. Tilslutt rører jeg inn en klype salt...

Et tips: stå ved komfyren og rør HELE tiden - havregrøt brenner seg fortere enn du rekker si BRENT!  :ler:

Omtrent slik lager jeg også min havregrøt.

Synes det er kjempegodt.

Bruker som regel halvt om halvt med vann og melk.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det er vel ikke havregrøt akkurat. Men jeg bruker å ta en stor kopp, i den har jeg litt havregryn, så heller jeg kokende vann oppå, lar det stå og trekke 3-4 minutter. Til slutt har jeg en teskje honning oppi. Det er sååååå godt, herlig start på dagen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har prøvd den ferdiglagede som kun skal settes i microen? Er den noe god?

Gjest Chrizzy
Skrevet
Er det noen som har prøvd den ferdiglagede som kun skal settes i microen? Er den noe god?

Jeg synes den med eplebiter er god, den frokostgrøten de selger liker jeg også :)

Skrevet
Et tips: stå ved komfyren og rør HELE tiden - havregrøt brenner seg fortere enn du rekker si BRENT!  :ler:

hm.. forstår ikke hvorfor den blir så brent om man ikke rører hele tiden :klø:

Jeg lager havregrøt nesten hver dag og den blir ALDRI brent, selv om jeg ikke står ved komfyren.

Dere må da bruke en aldeles sterk varme.

Skrevet
hm.. forstår ikke hvorfor den blir så brent om man ikke rører hele tiden :klø:

Jeg lager havregrøt nesten hver dag og den blir ALDRI brent, selv om jeg ikke står ved komfyren.

Dere må da bruke en aldeles sterk varme.

Det har kanskje med om man bruker melk eller vann. Og hva slags kjele man har blandingen oppi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...