Gå til innhold

Hjelp, har jeg hemorider?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Jeg er bare 22 år og tror jeg har en hemorid!? :overrasket:

Har en liten knott rett ved endetarmsåpringen som klør veldig av og til, og det kan komme blod på papiret når jeg tørker meg. Veldig ekkelt med slik kløing!

Noen som vet kva man kan gjøre for å bli kvitt det? Krem/salve eller noe? Vil helst ikke opereres for hemorider, jeg er jo så ung, skjønner ikke hvorfor jeg har fått det heller!? Tror ikke kjæresten min har sett det enda heldigvis, syns det er flaut jeg. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Slapp av, det er helt (om enn ubehagelig...) normalt. Ta en tur på apoteket, detr har de både salver og stikkpiller som kan hjelpe deg. (husker ikke navnene i farten....)

Lykke til og god bedring!

Gjest gjest1
Skrevet

Hemorider er vanlig i alle aldre!

Du kan prøve Sheriproct stikkpiller og salve som en kur.

Alcos-anal salve fungerer også godt mot kløe og irritasjon rundt endetarmsåpningen.

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Ok, takk for god hjelp! :)

Ca hvor lenge skal man bruke stikkpille og/eller salve da? Hele tiden for å forebygge, eller intensivt i en periode for å bli kvitt styggedommen? Hvis det går an å bli kvitt det da? :sjenert:

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er bare 22 år og tror jeg har en hemorid!?  :overrasket:

Har en liten knott rett ved endetarmsåpringen som klør veldig av og til, og det kan komme blod på papiret når jeg tørker meg. Veldig ekkelt med slik kløing!

Noen som vet kva man kan gjøre for å bli kvitt det? Krem/salve eller noe? Vil helst ikke opereres for hemorider, jeg er jo så ung, skjønner ikke hvorfor jeg har fått det heller!? Tror ikke kjæresten min har sett det enda heldigvis, syns det er flaut jeg.  :tristbla:

drikk godt med van ta en tygegumi uten suker og tygg den etter maten 30 til 60 minuter da fordöyer du maten

hilsen M.B

Skrevet

Jeg kan bli med på at å tygge tyggegummi kanskje kan bedre fordøyelsen av maten noe, siden det stimulerer spyttproduksjonen, og spytt spiller en rolle i fordøyelsen. Men det hjelper neppe mot hemorider som allerede er der? ;)

Skrevet

Hemorider er faktisk åreknuter i anus.

Genetik spiller rolle noe en ikke får gjort noe med, det en bør gjøre for å unngå flere er å spise fiber-rik mat slik at tykktarmen fylles og det ikke trengs så stort trykk for å kvitte seg med avførningen.

Når en allerede har fått hemorider så bør en ta en tur til legen slik at en kan få riktig behandling.

Skrevet
Jeg kan bli med på at å tygge tyggegummi kanskje kan bedre fordøyelsen av maten noe, siden det stimulerer spyttproduksjonen, og spytt spiller en rolle i fordøyelsen. Men det hjelper neppe mot hemorider som allerede er der? ;)

pröv 1 ukke skader det og pröve bare pröv kan du skrive tilbake 1 ukke senere greit

röyker du ikke röyk för d har vært p do ws

Skrevet
pröv 1 ukke skader det og pröve bare pröv  kan du skrive tilbake 1 ukke senere greit

röyker du ikke röyk för d har vært p do ws

Om jeg forstår dette riktig så skal trådstarter prøve vann, tyggegummi og ikke røyk for toalettbesøk i en uke for å se om hemoridene forsvinner?

Nei, jeg tror ikke det skader på noe sett og vis. Men har vener i anus først "buklet" seg tror jeg faktisk ikke det hjelper uansett hva du tygger.

Som en nevnte over her er hemorider ganske enkelt åreknuter i rumpa....Hemroidesalver og stikkpiller hjelper mot ubehaget fordi de virker karsammentrekkende og kløstillende.

Som forebyggende mot hemoriderer kan man sørge for et variert og velbalansert kosthold og rikelig med drikke. Og her kan nok tyggegummi ha sin effekt i forhold til å stimulere fordøyelsen. Hemorider kan både skyldes mye hard avføring som er vanskelig å få ut ,og dermed skaper stor trykk og belasting i rektumampullen.

De aller fleste vil oppleve å få hemorider en eller annen gang i livet, og da er det greit å kunne lindre mens det står på.

Om de ikke går tilbake av seg selv ( det står utførlig på pakkningsvedlegg hvor lenge man skal bruke de ulike midlene) må de fjernes hos lege. Men mange hemorider "tørker" inn av seg selv i løpet av ganke kort tid, dvs det blir hengede igjen en hudfold på utsiden, men det gir ikke lengre smerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...