India Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 har vært dårlig nå i over en mnd. først fikk jeg vite at jeg hadde angst,fikk fluanxol. det virket kjempe bra i ca to uker. da fikk jeg et nytt angstanfall og dro til legen igjen. da var fastlegen min syk så vikaren ba meg doble dosen,dette ble jeg kjempedårlig av. var da hos en lege på legevakten,han undersøkte meg og sa jeg ikke hadde angst men hadde vært syk lenge og derfor kom angsten,jeg hadde kronisk bronkitt mente han og ga meg pencilin som jeg skulle ta i 14 dager. da skulle angsten også bli borte. har nå brukt den en uke og har vært veldig sliten og dårlig form,ikke merket mye bedring. i dag ringte fastlegen min meg og lurte på hvordan det gikk,hun var tilbake på jobb og hadde sett i papirene at jeg hadde fått pencilin for kronisk bronkitt. hun sa hun ikke stolte på denne legen for han var ALT for sikker uten å vente på svar på blodprøvene. hun mente også han burde snakket med en annen lege før han satte meg på pencilin. dette var en veldig sterk pencilin som de brukte minst mulig av i norge sa hun. hun mente jeg skulle avbryte denne kuren for det var ingenting i blodprøvene som sa jeg trengte noe pencilin. og at denne legen kom ikke til å fortsette her pga mye klager.. blodprøvene mine var bra,jeg var hos henne og hun lyttet på meg og sa jeg bare var bittelitt tett pga at jeg røyker.. hun mente også at jeg hadde merket det hvis jeg hadde hatt bronkitt,mener jo det selv også men han andre legen var jo så sikker og mente angsten kom av at jeg var syk... hva skal jeg gjøre? hva tror dere andre om denne saken? har prøvd å få snakket med en tredje lege men det fikk jeg ikke for jeg måtte snakke med fastlegen min sa dem jeg snakket med.. har ny fastlege fra i morgen da.. hva tror dere? veldig forvirret jeg og lei for å ha brukt så mye forskjellige medisiner uten grunn
razmatazz Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 (endret) Jeg er tilbøyelig til å holde med fastlegen din, selvom jeg selvfølgelig ikke kjenner detaljene i saken. Det er flere grunner til det. For det første; bronkitt forårsakes som oftest av forkjølelse eller virusinfeksjon. Det kan i noen tilfeller forårsakes av bakterier. Som de fleste forhåpentligvis(!) har fått med seg så fungerer antibiotika (penicillin etc.) kun mot bakterier. Å sette deg på penicillin uten å vite hvilken type bronkitt du har, ja om du i det hele tatt HAR bronkitt synes jeg er ekstremt uprofft av en lege! Det er slik unødvendig bruk av antibiotika som forårsaker resistens hos bakterier, noe som er veldig viktig å unngå! (Tenk bare på MRSA som florerer i sykehusene). For det andre, den "nye" legen som satte deg på kuren kan umulig sikkert vite om eller hvorfor du har angst etter kun en kort konsultasjon! Han virker i det store og det hele lite profesjonell. For det tredje er jeg enig i at du ville nok merket det selv hvis du hadde hatt bronkitt, for det er ganske kraftige symptomer. Jeg leste i den forrige tråden din du skrev om dette, og jeg ble ganske forundret over at du avfeide fastlegen din så kjapt bare fordi den andre legen sa noe annet enn henne. Det er klart du må tas alvorlig, og hvis du får bivirkninger av fluanxolen må man finne andre alternativer. Har du forsøkt terapi? Endret 31. juli 2006 av razmatazz
India Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2006 har sagt til legen min at jeg vil i terapi,så venter på henvisning. hva er resistens hos bakteriene?
Gjest LilSweetie Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 At de "lærer" seg å overleve medisiner. Hvis man tar medisiner over lang tid, eller i hyppige perioder, skjer dette ofte og medisinene virker ikke lenger så bra. (Bakteriene lærer selvsagt ikke, men de som kan overleve medisinen formerer seg, og da kan de nye bakteriene også overleve medisinen osv.)
India Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2006 kan dette skje ved at jeg har brukt antibiotika i en uke? doxylin heter de
Gjest LilSweetie Skrevet 31. juli 2006 #6 Skrevet 31. juli 2006 Det burde ikke ha skjedd hvis det bare har vært én kur én uke.
India Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 31. juli 2006 ok. fastlegen min snakket om noe sånt hun også og at det ikke var noe farlig.. skulle aldri hørt på den andre legen. men han var jo så sikker og virket så proff.. så mye tull pga at jeg var syk da fastlegen min hadde ferie..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå