marsy Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Vi skal snart til italia, og skal bo i nærheten av roma. har lyst til å ta en dagstur inn til roma med tog, bare for å oppleve litt storbystemning og kanskje se noen severdigheter. noen tips til hva vi kan gjøre i byen når vi har en dag til rådighet? orker ikke å springe fra sted til sted!
afr0dite Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Du stikker vel bortom spansketrappen og hilser fra meg? :blunke: Ellers anbefaler jeg fontana di trevi og slappe heeeelt av! Nyt livet på en piazza fremfor å løpe og se ALT!!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Peterskirken er flott - det samme er Vatikanet. Fontena diTrevi er en enorm fontene som ligger inneklemt mellom masse bygårder. Det kryr av turister der, og gir deg så absolutt ingen følelse med livet i Roma. Spanske trappen er ei utendørs steintrapp med masse flotte blomster på siden. Det kryr av turister der også, fordi de har fått tips om å dra og sitte i trappen fordi den er så flott. Finnes mye annet å bruke tiden i Roma på enn de to stedene, hvis du da ikke har spesielle følelser av å sitte i trapper sammen med flere hundre turister. En dag er litt kort - jeg synes også Forum Romanum (det gamle Roma) var flott. Like ved har du Colluseum som det holder å se fra utsiden - den ligger i ei rundkjøring.
afr0dite Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Peterskirken er flott - det samme er Vatikanet. Fontena diTrevi er en enorm fontene som ligger inneklemt mellom masse bygårder. Det kryr av turister der, og gir deg så absolutt ingen følelse med livet i Roma. Spanske trappen er ei utendørs steintrapp med masse flotte blomster på siden. Det kryr av turister der også, fordi de har fått tips om å dra og sitte i trappen fordi den er så flott. Finnes mye annet å bruke tiden i Roma på enn de to stedene, hvis du da ikke har spesielle følelser av å sitte i trapper sammen med flere hundre turister. En dag er litt kort - jeg synes også Forum Romanum (det gamle Roma) var flott. Like ved har du Colluseum som det holder å se fra utsiden - den ligger i ei rundkjøring. ← Uff, negativ du er a! Klarer du ikke å sjalte ut alle turistene eller? Fontana di Trevi er en helt nydelig fontene enten det er mye folk der eller ikke. Og spansketrappen har en helt deilig steming, hvor man bare kan sitte og slappe av,eller i mitt tilfelle, bli fridd til! :-D Dessuten er det vel så mange lokale i trappen, som globale, noe man vil legge merke til hvis man tar seg tid til å sitte og kose seg, slappe av og titte på livet rundt en. Vatikanet og Peterskirken er helt utrolig! Men man kan være ganske sikker på at man får en helt fantastisk dag, uansett hvor i Roma man velger å gå, hvis man er innstilt på å kose seg og ikke irritere seg!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Uff, negativ du er a! Klarer du ikke å sjalte ut alle turistene eller? Ja, ikke sant. Alle som sier i mot dine innlegg proppfulle av hjerter og egoprat er jo negative. Ikke i et innlegg tror jeg du klarer å svare på hva det blir spurt om uten at 90% av det du skriver dreier seg om deg selv og ikke har noe med spørsmålet å gjøre. De to attraksjonene du nevner kommer nok langt ned på lista for de fleste, men hadde du foreslått noen andre - så hadde du jo ikke kunnet fortalt om deg selv.
Gjest Elfrida Skrevet 31. juli 2006 #6 Skrevet 31. juli 2006 Det er nesten umulig å foreslå noe å gjøre i Roma når du bare har en dag og ikke vil springe fra sted til sted. Det er så mange fantastiske ting å se og oppleve at det er vanskelig å gjøre et utvalg. Allikevel vil jeg kanskje foreslå Piazza Navona, som er en nydelig plass med fontener og folkeliv (masse turister såklart, og ganske dyre kafeer og restauranter) Og så i tillegg Pantheon som ligger like ved. Pantheon er den bygningen fra antikken som er aller best bevart, og er et vitnesbyrd om romernes ingeniørkunst. Det er i dag en kirke og kan besøkes uten kø og uten å betale billett. I tillegg er det en koselig piazza foran inngangen. Så kan man kanskje rusle langs Via del Corso som er en handlegate, enten opp til Piazza del Popolo eller ned til Piazza Venezia. Begge ender er flotte og har masse å by på. Det er tusen ting å gjøre i Roma, og hundrevis av forskjellig opplegg for en dagstur. Jeg anbefaler denne siden her: http://allaboutrome.googlepages.com/home som Gard tipset om i en tidligere tråd.
afr0dite Skrevet 31. juli 2006 #7 Skrevet 31. juli 2006 Ja, ikke sant. Alle som sier i mot dine innlegg proppfulle av hjerter og egoprat er jo negative. Ikke i et innlegg tror jeg du klarer å svare på hva det blir spurt om uten at 90% av det du skriver dreier seg om deg selv og ikke har noe med spørsmålet å gjøre. De to attraksjonene du nevner kommer nok langt ned på lista for de fleste, men hadde du foreslått noen andre - så hadde du jo ikke kunnet fortalt om deg selv. ← Æsj, så ekkel du er... Hvis du legger merke til hvordan jeg ordla meg i det første innlegget ditt, kunne det kanskje klare å falle deg inn at jeg kjenner trådstarter og at hun vet at jeg ble fridd til i spansketrappen. Selv om du ikke liker spansketrappen, fontana de trevi eller turister (da kan jeg ikke skjønne hva du gjør i roma btw, så fullt det er av turister der...), betyr ikke det at ikke andre gjør det. Og jeg vil også si at jeg foretrekker hjerter og smil, fremfor surmaget oppgulp og negativitet. Hvis du leser tråden om igjen, vil du se at ALL negativitet starter med DITT innlegg! La meg være i fred og plag noen andre! Helst deg selv! Vil ikke krangle i tråden til marsy...
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #8 Skrevet 31. juli 2006 Ja, ikke sant. Alle som sier i mot dine innlegg proppfulle av hjerter og egoprat er jo negative. Ikke i et innlegg tror jeg du klarer å svare på hva det blir spurt om uten at 90% av det du skriver dreier seg om deg selv og ikke har noe med spørsmålet å gjøre. De to attraksjonene du nevner kommer nok langt ned på lista for de fleste, men hadde du foreslått noen andre - så hadde du jo ikke kunnet fortalt om deg selv. ← det er vel ingen vits i å komme med personangrep, fordi noen er uenig i hva som er verdt å se i Roma?? Nå er det faktisk sånn at jeg godt vet hvem Afrodite er, og det burde enhver skjønne utifra hennes første innlegg....
gard Skrevet 31. juli 2006 #9 Skrevet 31. juli 2006 Hei Jeg var i Roma ifjor og jeg synes at det er en flott by selv om det er mange turister der. Kunne godt tenkt meg å dra tilbake :-) De klassiske stedene er Travi fontenen, Pantheon, Collosseum, Forum, Capitol, Vatikanet etc. Jeg har lagt ut et reisebrev med bilder på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Kanskje du kan finne noen gode tips der. Ha en flott tur
marsy Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 31. juli 2006 Det er nesten umulig å foreslå noe å gjøre i Roma når du bare har en dag og ikke vil springe fra sted til sted. Det er så mange fantastiske ting å se og oppleve at det er vanskelig å gjøre et utvalg. ← det var forresten meg ovenfor. vet at det er utrolig mye å se og gjøre i Roma, men vi drar dit bare for litt avveksling fra småbylivet, se en severdighet eller to, spise god mat, og dra hjem igjen
Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2006 #11 Skrevet 31. juli 2006 Mitt forslag: Start med Pantheon, ta en kopp kaffe på piazzaen der, gå videre til Piazza Navona hvor de har fantastisk pizza. Gå videre i de smale gatene opp til Castel St.Angelo, kryss Tiberen på Ponte St. Angelo, og gå derfra opp til Petersplassen og Peterskirken. Det er nok for en dag, dere får med dere 2 fantastiske kirker og nydelige piazzaer, og litt Romagater uten alt for mye turister. Jeg må alltid gå den ruten noen ganger når jeg er i Roma. God tur
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #12 Skrevet 31. juli 2006 Æsj, så ekkel du er... Hvis du legger merke til hvordan jeg ordla meg i det første innlegget ditt, kunne det kanskje klare å falle deg inn at jeg kjenner trådstarter og at hun vet at jeg ble fridd til i spansketrappen. Selv om du ikke liker spansketrappen, fontana de trevi eller turister (da kan jeg ikke skjønne hva du gjør i roma btw, så fullt det er av turister der...), betyr ikke det at ikke andre gjør det. Og jeg vil også si at jeg foretrekker hjerter og smil, fremfor surmaget oppgulp og negativitet. Hvis du leser tråden om igjen, vil du se at ALL negativitet starter med DITT innlegg! La meg være i fred og plag noen andre! Helst deg selv! Vil ikke krangle i tråden til marsy...← Da burde du la være da. Du kicket på at jeg tillot meg å si min mening om to av Romas severdigheter, akkurat som du har for vane å gjøre hvis noen ikke er helt enig i det du skriver - da er vi så ekle at det nesten ikke går an. Er du helt vel bevart?
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #13 Skrevet 1. august 2006 Mitt forslag: Start med Pantheon, ta en kopp kaffe på piazzaen der, gå videre til Piazza Navona hvor de har fantastisk pizza. Gå videre i de smale gatene opp til Castel St.Angelo, kryss Tiberen på Ponte St. Angelo, og gå derfra opp til Petersplassen og Peterskirken. Det er nok for en dag, dere får med dere 2 fantastiske kirker og nydelige piazzaer, og litt Romagater uten alt for mye turister. Jeg må alltid gå den ruten noen ganger når jeg er i Roma. God tur ← det hørtes ut som en veldig fin dag tusen takk for tips, tror jeg prøver meg på noe som dette
Tjorven Skrevet 1. august 2006 #14 Skrevet 1. august 2006 Det er ikke lett å velge noe når man er i Roma, det er jo nok for en hel uke om man vil oppleve alt. Selv kunne jeg ikke vært i Roma uten å oppleve Colosseum. Det er en fantastisk opplevelse. Ellers var Fontana di Trevi også en av de flotteste stedene i byen synes jeg. Men jeg er enig, det å sette seg på en Piazza å bare nyte folkelivet og atmosfæren er fantastisk. Piazza Navona er virkelig flott, men et av våre favorittsteder var Piazza della Maddalena. Bitteliten, intom og koselig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå