Gjest Gjest_kine_* Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 hvordan får man tak i p-piller og hvor mye koster det? er det aldersgrense?
Viviwoom Skrevet 30. juli 2006 #2 Skrevet 30. juli 2006 det er bare å snakke med fastlegen din, så skriver h*n resept til deg. Hvis du er under 18, må du nok ha tillatelse fra foreldrene dine
Malama Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 Hvorfor skulle man måtte det? E du over 16 har du jo loven på din side til å ha sex, og foreldrene skal ikke opplyses om hva en 16-åring sier/gjør hos legen med mindre det er gode grunner for det (gjerne informere om en abort, med altså ikke nødvendig for p-piller) For de som er unge kan man vel også få dem på helsestasjon for unge, og det finnes noe slikt der en bor. Men fastlegen er helt grei for alle. Er du under 19 er de vel gratis også.
Adonia Skrevet 30. juli 2006 #4 Skrevet 30. juli 2006 du må ikke ha tillatelse av foreldrene dine, jeg fikk p-piller som 14 åring. du kan gå til helsestasjon for ungdom, der er det gratis. p-piller er vel bare gratis for jenter mellom 16 og 20?
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #5 Skrevet 30. juli 2006 det er bare å snakke med fastlegen din, så skriver h*n resept til deg. Hvis du er under 18, må du nok ha tillatelse fra foreldrene dine Hvor har du det fra?? Du trenger ikke tillatelse fra foreldre, eller å gå til lege. Stikk ned på nærmeste helsestasjon og snakk med helsesøster. Du fyller ut et skjema, får noen brosjyrer, måler blodtrykk og får resept for 3 måneder. Så kommer du tilbake etter en stund (en mnd?) og måler blodtrykket igjen. Hvis alt er i orden får du resept på et år. Er du under 20år sponses du vel med hundre kroner. De fleste p-piller som gis til unge jenter koster rundt hundre, så enten får du det gratis eller må betale 6-10kr.
yenoh Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 du må ikke ha tillatelse av foreldrene dine, jeg fikk p-piller som 14 åring. du kan gå til helsestasjon for ungdom, der er det gratis. p-piller er vel bare gratis for jenter mellom 16 og 20? ← Fra 1. mars i år er det ikke gratis lenger, man får dekket 100,- av beløpet for tre måneders bruk(en eske). Så merker som koster under eller akkurat 100 kroner er forsåvidt gratis, men det gjelder ikke alle merker.
Viviwoom Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Tja... Jeg hadde iallefall en venninne på videregående, som begynte på p-piller da hun var 16. Hun måtte få tillatelse hjemmefra først
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 Som melama sier, seksuelle lavalderen er jo 16år, så hvorfor skulle noen måtte ha tillatelse fra foreldre for å ha sex uten å bli gravid når man er under 18? Hos helsesøster trenger man ihvertfall ikke tillatelse fra foreldre for å få resept.
Adonia Skrevet 30. juli 2006 #9 Skrevet 30. juli 2006 Fra 1. mars i år er det ikke gratis lenger, man får dekket 100,- av beløpet for tre måneders bruk(en eske). Så merker som koster under eller akkurat 100 kroner er forsåvidt gratis, men det gjelder ikke alle merker. ← betyr det at at man kun får dekket 100 kr en gang?, eller så ofte man trenger. han faktisk hørt at man har måttet legge til litt på egenhånd for de dyreste merkene før også.
Viviwoom Skrevet 30. juli 2006 #10 Skrevet 30. juli 2006 Som melama sier, seksuelle lavalderen er jo 16år, så hvorfor skulle noen måtte ha tillatelse fra foreldre for å ha sex uten å bli gravid når man er under 18? Hos helsesøster trenger man ihvertfall ikke tillatelse fra foreldre for å få resept. ← Jeg aner ikke. Kanskje hun bare misforsto :klø:
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #11 Skrevet 30. juli 2006 betyr det at at man kun får dekket 100 kr en gang?, eller så ofte man trenger. han faktisk hørt at man har måttet legge til litt på egenhånd for de dyreste merkene før også. Du får dekket 100kr hver gang du kjøper en p-pille pakke med nok piller til 3mnd. Så hvis p-pillene koster 110kr betaler du 10kr for hver hver pakke. Om det var sånn før også vet jeg ikke, men fikk beskjed om at dette var nytt.
yenoh Skrevet 30. juli 2006 #12 Skrevet 30. juli 2006 betyr det at at man kun får dekket 100 kr en gang?, eller så ofte man trenger. han faktisk hørt at man har måttet legge til litt på egenhånd for de dyreste merkene før også. ← Hver gang man henter ut på apoteket(eller hos helsestasjonen for ungdom, jeg lurer på om man får hentet ut der også?), fram til måneden før du fyller 20. (Etter dette betaler du full pris.) Men jeg skrev "tre måneders forbruk(en eske)" med tanke på at man får ikke hentet ut mer enn for tre måneder i gangen, eller en eske i gangen(tror i hvert fall ikke man får det), det kunne visst tolkes litt feil.
yenoh Skrevet 30. juli 2006 #13 Skrevet 30. juli 2006 Om det var sånn før også vet jeg ikke, men fikk beskjed om at dette var nytt. ← Før fikk du dem gratis. (Men kanskje man måtte betale litt for de aller dyreste merkene, usikker der.) Dette med 100 kroner for tre måneder i gangen er nytt fra 1. mars.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå